Processöversikt
Översikt över en stegvis modell för tillsyn av små avloppsanläggningar.
1. Förberedelser inför tillsyn
1.1 Samverkan med andra aktörer
1.2 Tillsynsplanering
- Tillsynsplanering
- Behovsutredning och tillsynsplan
- Uppföljande besök
- Personal
- Finansiering
- Skyldighet att hålla register
- Politisk förankring
1.3 Uppdatera avloppsregistret
- Uppdatera avloppsregistret
- Hitta tillsynsobjekten
- Koppla ihop karta och avloppsregister
- Rutiner för registrering av information
1.4 Praktiska förberedelser
- Praktiska förberedelser
- Interna handläggningsrutiner och skrivmallar
- Utrustning
- Vaccination
- Tips inför tillsyn
1.5 Tillsynsprioritering
- Tillsynsprioritering
- Riskbaserad tillsyn
- Alla avloppsanläggningar bör riskklassas
- Förslag till metod för riskklassning
- Riskklassning och tillsynsintervall
- Riskklassning av befintliga anläggningar
- Riskklassning av nya avloppsanläggningar
- Faktorer som inte påverkar riskklassningen
- Områdesvis tillsyn kan ibland vara fördelaktigt
1.6 Modell för automatiserad riskklassning och lokal justering av riskklassningen
- Modell för automatiserad riskklassning och lokal justering av riskklassningen
- Modell för automatiserad riskklassning
- Data som hämtas från Gis-stödet till den automatiserade modellen för riskklassning
- När uppgifter om avloppsanläggningen saknas
- När anläggningen hanterar WC- och BDT-spillvatten var för sig
- Faktorer i riskklassningen som behöver justeras lokalt
- Typiska ämnen i avloppsvatten
1.7 Sammanställning av riskkriterierna i metoden för riskklassning
1.8 Vad säger forskningen om tillsyn?
- Vad säger forskningen om tillsyn?
- Fastighetsägarens incitament för att åtgärda sin avloppsanläggning
- Forskning stödjer att tillsyn behövs
- Fastighetsägarens motiv för att åtgärda
- Hur tillsynsmyndigheten agerar spelar roll
- Se till att det blir rätt - och rättvist
- Balansera information med myndighetsutövning
- Ge fastighetsägaren möjlighet att ta egna initiativ
1.9 Intern tillsynsplanering
- Intern tillsynsplanering
- Projektledning och projektägare
- Sätt ramar, definiera problem och värdera åtgärder
- Planera kommunikationen
- Sätt upp mål och indikatorer för uppföljning och utvärdering
1.10 Anordna möten med verksamhetsutövare och avloppsentreprenörer
4. Bedömning
4.1 Utredningsskyldighet
- Utredningsskyldighet
- Miljöförvaltningens utredning var inte tillräcklig
- Miljöförvaltningens utredning var tillräcklig
4.2 Generella bedömningskriterier
4.3 Kriterier för allvarliga funktionsbrister hos markbaserade avloppsanläggningar
4.4 Mindre brister
4.5 Svårbedömda brister kräver mer underlag
4.6 Bedömning av grundvattennivå
- Bedömning av grundvattennivå
- Anläggningar med högre grad av grundvattenutredning under projektering
- Anläggningar med lägre grad av grundvattenutredning under projektering
4.7 Vad kan påverka bedömningen av provresultat?
- Vad kan påverka bedömningen av provresultat?
- Hur tillförlitligt är ett stickprov?
- Tolkning av provresultat
4.8 Bedömning av skälighet vid tillsyn
4.9 Speciella omständigheter som tillsynsmyndigheten kan behöva beakta
- Speciella omständigheter som tillsynsmyndigheten kan behöva beakta
- När verksamhetsutövaren är gammal, sjuk eller har dålig ekonomi
- När verksamhetsutövaren inte förfogar över marken
- När fastigheten ligger inom kommunalt verksamhetsområde för avlopp
4.10 Små avloppsanläggningar inrättade utan tillstånd
4.11 När kommunalt avlopp planeras
4.12 När gemensamhetsanläggning finns
4.13 Vanliga utfall av tillsyn och exempel på rättsfall
5. Tillsynsbeslut
- Tillsynsbeslut
- Förutsättningar för att meddela ett förbud eller föreläggande
- Föreläggande om utredning
- Brister som kan åtgärdas inom ramen för tillståndet
- Åtgärder som kräver anmälan eller tillstånd
- Förbud och föreläggande riktat mot anläggning med tillstånd meddelat före miljöbalken
- Förbud och föreläggande riktat mot anläggning med miljöbalkstillstånd
- Omprövning och återkallelse av miljöbalkstillstånd
- Ändra eller upphäva villkor efter ansökan av tillståndshavaren
- Hur ska beslutet utformas?
- Anteckning i fastighetsregistret
- Verkställighetsförordnande enligt 26 kap. 26 § miljöbalken
6. Avgifter för tillsyn
7. Delgivning
- Delgivning
- När är det lämpligt att delge ett beslut
- Delgivning regleras i lag och förordning
- Vanlig delgivning
- Muntlig delgivning
- Förenklad delgivning
- Särskild delgivning med juridisk person
- Stämningsmannadelgivning
- Om adressaten bor utomlands
- Följ upp att delgivningskvittot kommer tillbaka
- Kontrollera att rätt person har skrivit under
- Delgivning av vitesbeslut
8. Handläggning vid överklagande
- Handläggning vid överklagande
- Är överklagan gjord inom rätt tid?
- Finns det anledning att ändra beslutet?
- Yttrande i samband med överklagande
- Tre instanser prövar ärendet
9. Uppföljning av att åtgärder vidtas
10. Om beslutet inte följs
- Om beslutet inte följs
- Vite
- Verkställighet av kronofogdemyndigheten och rättelse på den felandes bekostnad
11. Avsluta ärendet
- Avsluta ärendet
- Avsluta med ett beslut
- Avsluta klagomålsärenden
- Meddela inskrivningsmyndigheten och avsluta i verksamhetssystemet
- Sammanställ de samlade resultaten av tillsynen och återkoppla till fastighetsägaren
12. Miljösanktionsavgift och anmälan av misstanke om brott
Processkarta

Processen tillsyn av små avloppsanläggningar – förslag till schematiskt processchema. Klicka för större bild.