Mundogas Oslo
I september 1966 kolliderade fartyget Mundogas Oslo med det finska fartyget Saara i tät dimma och sjönk, hon var då lastad med 2 095 ton ammoniak. Under 2025 undersöktes vraket på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten, HaV, för att se om det fortsatt innehöll miljöfarlig olja och ammoniak.

2021 genomfördes en side-scan och fotogrammetriundersökning av Mundogas Oslo, där 31 000 stillbilder togs. Fotogrammetri är en metod för att utföra mätningar i fotografiska bilder för att bestämma storlek, form och läge hos fotograferade objekt. Tillsammans ger de en helhetsbild av vraket. Bild: Ocean Discovery
Förlisningen
Den 22 september 1966 var fartyget på väg mellan Fredericia, Danmark till Nystad i Finland med en last av 2 095 ton flytande ammoniak. Lasten var kyld till -10°C. Hon kolliderade då i tät dimma med det finska fartyget Saara. Sikten vid tillfället ska enligt uppgift ha varit begränsad till 300 meter. Mundogas Oslo träffades på styrbordssidan vilket ledde till att hon till slut sjönk. Aktern sjönk först medans fören blev flytande en tid.
Fartygets last och bunker
Fartyget hade en total kapacitet i bunkertankar av 944 ton och 32 ton smörjolja. Inga uppgifter finns om volymen bunker ombord när fartyget förliste. Havs- och vattenmyndigheten uppskattade, utifrån tidigare erfarenheter från bärgningsoperationer, att det kunde finnas maximalt 100 ton olja (diesel och smörjolja) kvar i fartygsvraket.
Det finns inga rapporter som beskriver oljeläckage från vraket efter förlisningen eller åren efteråt. Vid Ocean Discovery:s undersökning 2021 så såg man dock oljedroppar vid ytan, som med stor sannolikhet kommer från vraket. Den stora spricka som finns i vraket kan med sannolikhet ha lett till att olja har läckt ut från vraket, men det har inte gått att bekräfta.
Lasten bestod av 2 095 ton flytande ammoniak, i kylda trycksatta tankar. Enligt rapport från det företag som försökte genomföra bärgning strax efter förlisningen så finns en uppskattning av mängd last som var kvar i vraket då (1967–1969). Aktertank styrbord och förligtank styrbord uppskattades ha kvar hela sin last och aktertank babord uppskattades ha kvar hälften av sin last. Sammanlagt uppskattades att 940 ton ammoniak var kvar i vraket enligt uppgifter från Kustbevakningen 2012.
Vrakets skick och situationen på platsen för förlisning
Vraket Mundogas Oslo återfinns idag på position 726750,119 6720426,75 (E SWE99 TM, N SWE99 TM). Botten består av mjukbotten med partier av sten och berg i närområdet. Bottendjupet är 67 m och vrakets högsta punkt är 53 m. Sikten beskrivs som mycket begränsad och varierar mellan 0,5 till två meter. Vraket är knäckt genom en 5–6 meter lång genomgående spricka strax för om överbyggnaden. Aktern på vraket har också stora skador, både vid akterstäven och botten på babordssida, och man kan se in i fartygets olika däcksnivåer.

Fartygsvraket Mundogas Oslo. Foto: Ocean Discovery.
Miljöriskvärdering
Mundogas Oslo finns med på den lista som producerades i Sjöfartsverkets regeringsuppdrag över miljöfarliga vrak 2009–2015 över de mest akut miljöfarliga vraken i svenskt vatten.
En miljöriskutvärdering har genomförts över de 30-tal vrak på listan, med hjälp utav det probabilistiska riskutvärderingsverktyget VRAKA.
Känslig natur i vrakets närområde
Känslig natur finns i anknytning till vraket som skulle ha blivit påverkat av ett utsläpp från vraket. Rakt sydväst finns naturreservatet Gräsö Östra skärgård och nordväst om vrakets position finns Natura 2000 området Finngrunden. Sydöst om vrakets position (Åland) ligger Signilskär-Märket (fågelområde med 50 öar). Det är ett 22 500 hektar stort område som är känt för sitt rika fågelliv, både häckande, överflyttande och övervintrande. Det är klassat som ett Ramsarområde. Ramsarkonventionen är en global naturvårdskonvention om att bevara våtmarker och vattenmiljöer.
Området beskrivs också som ett kärnområde för gråsälen i Norra Östersjön. Det finns också rapporter om att torsken i vattnen söder om Åland (Ålands hav) är i god kondition och ett småskaligt fiske med nät har goda fångster.
Detaljerad undersökning under 2025
Under juli 2025 undersökte HaV:s ramavtalsleverantör JD-Contractor, Mundogas Oslo. Alla bunkertankar som ingick i uppdraget kunde undersökas. Det återfanns ingen olja i något utrymme vilket innebär att den har läckt ut till havsmiljön under årens lopp. Under undersökningen visade det sig att aktern på fartyget var mer skadat än vad man kunde se i det underlag Havs- och vattenmyndigheten hade tillgängligt inför operationen. Oljan har därmed med största sannolikhet läckt ut den vägen.
Vad gäller lasttankarna som innehöll ammoniak kunde leverantören också undersöka dem på ett framgångsrikt sätt. Det kunde även här konstateras att de inte längre kan innehålla någon ammoniak. Detta då undersökningen visade att rörledningar till dessa tankar var avbrutna men också att vissa bultar till ”tanklock” var sönderrostade och att andra saknades. Detta medför att havsvatten har haft tillgång till ammoniaken i tankarna. När flytande ammoniak och vatten möts blir det en kraftig reaktion som resulterar i att ammoniaken förångas. Då har trycket ökat i tanken och ammoniaken i gasform har flödat ut i vattenmassan och spätts ut i havsvattnet. Denna process har sedan upprepats till dess att ingen ammoniak fanns kvar i tanken. Detta innebär att det inte längre kan finnas kvar någon ammoniak i lasttankarna.
Bakgrund
- LPG tankern Mundogas Oslo byggdes 1963 på Drammen Slip &Verkstad, Drammen, Norge. Fartyget drevs av 2st 6-cyl Nordberg Mfg Co. Milwaukee dieselmotorer.
- Längd: 91,2 m, bredd 14,7 m, djupgående 7,22 m, BRT: 3645 ton.
- Som lastmöjligheter hade fartyget sex cylindriska tankar med kapacitet av 3 400 ton. Två tankar fanns på däck, medans resterande återfanns i lastrummet.