Kulturhistoria och natur vid vatten
Att inkludera kulturhistoria i vattenarbetet är ett sätt att bredda deltagandet och att göra arbetet än mer intressant.
Vatten har varit nödvändigt för människor i alla tider och är därför en naturlig utgångspunkt när vi ska lära oss om både kulturhistoria och natur.

Foto: Peter Nolbrant
Tid
Svårt att sätta tid. Arbetet behöver vara långsiktigt.
Antal
Kan inkludera ett mycket stort antal människor.
Hur
- Arbetsgrupp med representanter från vattenrådet och från någon hembygdsförening planerar först.
- Kan ni skapa ett gemensamt samarbete med t ex hembygdsföreningarna och naturföreningar för att lära er mer om avrinningsområdet genom att bidra med olika kunskaper? Detta kan mynna ut i en karta med information om området. Kanske kan ni arrangera en gemensam vattendag, temadagar i skolan, vandringar eller cykelturer.
- Inbjudan till alla hembygdsföreningar och natur- och fiskeföreningar görs.
- Ni kan starta med möte med föreläsning kring kulturhistoria och vatten, historiska kartor med mera.
- Ett nästa möte kan vara att i grupper arbeta med Smultronmetoden (Verktyg nr. 22) där ni prickar ut intressanta platser med koppling till vatten på utskrivna kartor.
- Resultat sammanställs av arbetsgruppen eller samordnare och skickas ut till alla deltagare.
- Vid ytterligare ett möte funderar ni på i grupper om vilka de viktiga berättelserna och platserna är som ni vill lyfta fram. Till hjälp i storgruppen kan ni vid summeringen skapa en tidslinje där grupperna med lappar får sätta upp det ni kommit fram till.
- Resultat sammanställs av arbetsgruppen eller samordnare och skickas ut till alla deltagare.
- Kompletteringar kan även skickas in till arbetsgruppen.
- Arbetsgruppen sätter nu samman ett arbetsmaterial som kan användas till folder, skyltar eller digital plattform.
Vad behövs?
- Processledare eller samordnare.
- Avrinningsområdeskartor gärna i A1-format.
- Tuschpennor, papperslappar, tejp etcetera.
Att tänka på
- Arbetet kräver långsiktighet och att någon kan ta rollen som samordnare.
- Det viktiga är inte snabba resultat utan en långsiktig gemensam vision som underhålls.
- Ofta kan vatten bli en del av föreningarnas engagemang vilket gör att ett brett mer självgående arbete uppstår med en relativt liten arbetsinsats.
- Arbetet kan också bidra till att sprida kunskap och lyfta de enskilda föreningarna i ett bredare sammanhang.
- Arbetet kan läggas upp som studiecirkel.