Smultronmetoden
Med hjälp av en karta sammanställer ni tillsammans vackra, värdefulla, intressanta eller pedagogiska platser i avrinningsområdet.
Syftet kan vara olika. Det kan vara underlag till informationsmaterial, pedagogiska vattenmiljöer, kommunal planering, förslag till åtgärder eller helt enkelt ett sätt att öka kunskapen om vattensystemet i gruppen.

Foto: Peter Nolbrant
Tid
1-3 timmar.
Antal
4-50 personer.
Hur
- Utsedd ansvarig eller arbetsgrupp planerar aktiviteten.
- Vad är syfte och vilken är målgruppen?
- Ta fram en inspirerande inbjudan som lockar och där syftet beskrivs.
- En tydlig och tillräckligt detaljerad karta över avrinningsområdet (gärna i A1-format) där vattensystemet med åar, sjöar och våtmarker syns tas först fram.
- Möte hålls där upplägget presenteras. Eventuellt visas kartan genom projektor.
- Arbetet görs lämpligast i smågrupper om 3-6 personer. Om ni är en större grupp delas den upp i smågrupper.
- I smågrupperna markerar ni med penna alla platser som ni tycker är intressanta och ska vara med. I detta läge är det bra om allt som kommer upp i grupperna noteras och inte filtreras bort. En kort förklaring till vad platserna innehåller skrivs på separat papper med hänvisningar till kartan.
- Fika.
- Avslutningsvis berättar grupperna kort för varandra om det viktigaste som ni noterat.
- Fota av resultatet och/eller samla in kartor och anteckningar från grupperna.
- En sammanställning av materialet görs som sedan skickas ut till deltagarna.
- Beroende vad syftet är används underlaget på olika sätt. En arbetsgrupp kan exempelvis utses för att arbeta vidare med materialet i samverkan med storgruppen. Ytterligare stormöten kan göras för att arbeta vidare.
Vad behövs?
- Ledning av någon i gruppen.
- Uppkopierade kartor, helst i större format som A1.
- Papper, tuschpennor och vanliga pennor.
- Eventuellt kan ni använda olikfärgade klistermärken (små lappar).
- Eventuellt projektor och duk.
Att tänka på
- Allas tankar är värdefulla och det är viktigt att alla att komma till tals. I smågrupperna kan ni utse en person som får i uppgift att se till att alla ges utrymme och att ställa frågor för att involvera.
- Ta med alla platser som kommer upp i gruppen. I ett senare skede kan ni börja prioritera bland allt som kommer fram.