Miljöfarliga vrak
Det finns cirka 17 000 vrak längs Sveriges kuster. Av dem har Sjöfartsverket klassat 3 000 som möjligt miljöfarliga, 300 som miljöfarliga och ett 30-tal av dem bedöms utgöra en akut miljöfara.
Karta över miljöfarliga vrak
Förteckningen över miljöfarliga vrak är hämtad från Sjöfartsverkets rapport Miljörisker med fartygsvrak från 2011. Klicka på punkterna för att läsa mer om vraken.
Var finns alla miljöfarliga vrak?
Miljöfarliga vrak
Fartyg | Län | Förlist | Miljöfarliga ämnen | Åtgärd |
---|---|---|---|---|
Altnes | Halland | 1998 | Olja, petrolcoal | |
Bremsund | Kalmar | 1966 | Olja | |
Kalmar | 2006 | Olja | ||
Fu Shan Hai | Danskt vatten, | 2003 | Olja | |
Stockholm | 1957 | Olja | Olja bärgat | |
Heldarstindur | Skåne | 1990 | Olja | |
Skåne | 1959 | Olja | Åtgärdat | |
Immen | Stockholm | 1977 | Olja | |
Ingemar | Kalmar | 1984 | Olja | |
Irevik | Skåne | 1967 | Olja | |
Jan Heweliusz | Tyskt vatten | 1993 | Olja | |
Koronowo | Danskt vatten | 1979 | Olja | |
Langeland | Västra Götaland | 2009 | Olja | |
Sörmland | 1957 | Olja, flygfotogen | ||
Malmi | Gotland | 1979 | Olja | Olja bärgat |
Marina | Östergötland | 2006 | Olja | |
Marina av Hönö | Västra Götaland | 2006 | Olja, trål | Åtgärdat |
Martina | Skåne | 2000 | Olja, saltsyra | |
Minde | Skåne | 1986 | Olja | |
Mundogas | Uppsala | 1966 | Olja, ammoniak | |
Västra Götaland | 1946 | Kemiska stridsmedel, | ||
Necati Pehlivan | Stockholm | 1954 | Olja | |
Norrtank | Kalmar | 1967 | Olja | Fartyg bärgat |
Nynäs I | Stockholm | 1963 | Olja | |
Nynäs IX | Västra Götaland | 1958 | Olja, fotogen | Inget kvar på vrakplatsen |
Onega | Stockholm | 1960 | Olja | |
Rone | Gotland | 1981 | Olja | Åtgärdat |
Skåne | 1975 | Olja, fosfat | Åtgärdat | |
Sefir | Kalmar | 1980 | Olja | Fartyg bärgat |
Västra Götaland | 1942 | Olja | Olja och spökgarn bärgat | |
Västra Götaland | 1985 | Olja | Olja och spökgarn bärgat | |
Tilia | Kalmar | 1972 | Olja | |
Villon | Skåne | 1986 | Olja | |
Wästanvåg | Gävleborg | 1965 | Olja, salpeter | |
Östanhav | Kalmar | 1963 | Olja |
Listan är hämtad från Sjöfartsverkets rapport Miljörisker med fartygsvrak från 2011.
Besök Riksantikvarieämbetets tjänst Fornsök för att ta reda på mer om vrak i svenska vatten.
Vrak som miljöproblem
Läckande vrak utgör en stor fara för växter och djur i svenska vatten. Främst påverkas organismer som lever i närområdet av vraket, men oljan kan också med vattenströmmar sprida sig till andra områden. Farliga ämnen som olja, polycykliska aromatiska kolväten (PAH:er) och tungmetaller tas upp av exempelvis mikroorganismer som i sin tur sprider dem vidare upp i näringskedjan till fiskar och kräftdjur.
Många av vraken innehåller stora mängder olja som kan, när den läcker ut, orsaka skador i stora områden. Läs mer om effekterna av oljeutsläpp.
Arbetsgrupp
HaV samordnar den arbetsgrupp som deltar i arbetet med riskbedömning och bärgning av miljöfarliga ämnen och spökgarn från fartygsvrak. Övriga deltagare i arbetsgruppen:
Ansvarsfördelning för arbetet med sjunkna vrak
- Sjöfartsverket gör sjömätningar för att kontrollera vrakens status och läge.
- Kustbevakningen och Försvarsmakten (Marinen) gör dykningar och filmar vraken för att genomföra mer noggranna undersökningar av vraken och vilken miljörisk de utgör. Kustbevakningen genomför också saneringar vid akuta oljeläckage.
- Statens maritima och transporthistoriska museer bistår med att ta fram historiken kring fartygsvraken och vid förlisningstillfället.
- Chalmers tekniska högskola stödjer med utvecklingen av riskutvärderingsverktyget VRAKA (probabilistic risk assessment of shipwrecks).
- HaV samordnar arbetet med undersökningar och efterföljande bärgning av olja och spökgarn från miljöfarliga vrak. Arbetet med att tömma vrak på olja genomförs av kompetenta och erfarna leverantörer som HaV har på ramavtal. Vi bistår också med att ta fram metoder för sanering.
Rapporter om miljöfarliga vrak
- Miljörisker med fartygsvrak (Sjöfartsverket 2011)
- Miljörisker med sjunkna vrak I (Sjöfartsverket 2014)
- Miljörisker med sjunkna vrak II ( Sjöfartsverket 2015)
- Vrak i Skagerrak (Länsstyrelsen Västra Götaland 2006)
- Polluting shipwrecks in Swedish waters (2021) International Oil Spill Conference
Om du hittar ett vrak eller ammunition
Om du hittar ammunition, minor eller senapsgas, kontakta genast Sjö- och flygräddningscentralen eller larmcentralen 112.
Om du hittar ett misstänkt nytt vrak, kontakta Sjöfartsverket.