Vanliga frågor och svar om spårbarhet
Här får du svar på de vanligaste frågorna som inkommit.
Bakgrund
EU har utökade krav på spårbarhet för fiskeri- och vattenbruksprodukter utöver de krav som finns för livsmedel generellt. Syftet är att uppnå förbättrad kontroll av upptaget av fisk, samt att förse konsumenterna med säkrare information om fångsten och dess ursprung.
På grund av problem med att få in korrekta uppgifter om fångst av fisk i haven infördes spårbarhetskraven som komplement till fiskarens och förstahandsmottagarens rapportering. Detta så att uppgifter i senare led också kan användas för att kontrollera fångsterna.
Spårbarhet möjliggörs genom att fiskeri- och vattenbruksprodukter delas in i partier inför första försäljningen, och att dessa partier går att följa fram till detaljhandelsledet.
Aktörerna är skyldiga att ha ett system för att dela information om partierna och försäljningarna sinsemellan. De flesta av uppgifterna ska framgå av den märkning som leverantören är skyldig att göra.
I Sverige har Havs- och vattenmyndigheten (HaV) infört ett spårbarhetssystem. Spårbarhetssystemet är ett IT-system där aktörer ska lämna uppgifter om de partier som upprättas inför första försäljningen, så kallade ursprungspartier.
I all vår dokumentation används genomgående uttrycket ”spårbarhetssystemet”. Spårbarhetssystemet innefattar indelning av fiskeriprodukter i partier, fysisk märkning av partier samt den informationsöverföring som ska ske mellan företagen via det centrala IT-system som tillhandahålls av Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

I oktober 2020 gav regeringen i uppdrag till Statskontoret att utvärdera det svenska spårbarhetssystemet för fiskeri- och vattenbruksprodukter. I september 2021 lämnade Statskontoret in sin utvärdering till regeringen, som kan läsas på Statskontorets hemsida. HaV svarade på utvärderingen i ett PM Pdf, 943.3 kB. .
HaV fick därefter i uppdrag av regeringen att, med utgångspunkt i Statskontorets rapport, analysera och genomföra förbättringar i spårbarhetssystemet.
Vad och vilka omfattas
Extern spårbarhet
När det finns krav på indelning av partier och märkning är det alltid leveranser av fiskeriprodukter mellan företag som avses, så kallad extern spårbarhet. För att den externa spårbarheten ska fungera krävs det att varje företag har fullständig kontroll på sina interna varuflöden av produkter.
Intern spårbarhet
Alla flöden inom ett företag räknas som intern spårbarhet, till exempel från lager till bearbetning och utleverans. Hur denna kontroll ska ske bestämmer varje enskilt företag.
Om du flyttar fiskeriprodukter mellan olika anläggningar, till exempel olika lagerplatser, utan att ägarbyte sker så räknas detta som intern spårbarhet. Inom livsmedelslagstiftningen kan sådan flytt tillhöra den externa spårbarheten och då krävs det särskild dokumentation.
Spårbarhetskraven gäller alla fiskeri- och vattenbruksprodukter som omfattas av kapitel 3 samt alger för livsmedelsändamål i kapitel 12 i tulltaxan och som är fångade av EU-fartyg och först landade och sålda inom EU. Även vattenbruksprodukter inom kapitel 3 och 12 omfattas om de är odlade inom EU:s havsområden. I tabellen nedan finns en förenklad översikt över de produkter som omfattas av kapitel 3 i tulltaxan.

Vad ingår i tulltaxa 03 – och omfattas därav av spårbarhetskraven?
Fiskeri och vattenbruksprodukter som importerats till gemenskapen från tredje land omfattas inte av spårbarhetskraven. I de fall ett nytt parti bildas genom att blanda produkter som omfattas av spårbarhetskraven med produkter som importeras, så omfattas även de importerade produkterna av spårbarhetskraven.
Om du som aktör hanterar de produkter som omfattas enligt ovan så är du skyldig att uppfylla spårbarhetskraven.
Om ditt parti bereds till en produkt som inte längre omfattas enligt ovan, så innebär det att partiet termineras. Termineringar kallas de händelser då partier med fiskeriprodukter inte längre omfattas av spårbarhetskraven. Det kan vara efter vissa typer av beredningar, att de inte längre kan klassas som livsmedel eller att de säljs direkt till konsument. Termineringar hör till den interna spårbarheten, och ska inte rapporteras i spårbarhetssystemet.
Läs mer vad som gäller i följande förordningar:
Du som fiskare är ansvarig för att inför första försäljning dela upp din fångst i partier, samt att förse förstahandsmottagaren med information som möjliggör partiindelning, märkning och rapportering enligt gällande krav.
Du som driver en vattenbruksanläggning, till exempel fiskodling, har motsvarande krav som en fiskare på att inför första försäljning dela upp dina vattenbruksprodukter i partier, märka dessa, samt att förse köparen med partiinformation.
Förstahandsmottagare är företag registrerade hos HaV som köper eller förmedlar fisk från yrkesfiskarna. Det är bara registrerade förstahandsmottagare som får köpa fiskeriprodukter direkt av fiskare (undantaget slutkonsumenter som köper mindre än 30 kilo på en dag). Läs här hur du registrerar dig som förstahandsmottagare
Förstahandsmottagare är skyldiga att lämna avräkningsnotor och i vissa fall deklarationer om övertagande till HaV. Mycket av den partiinformation som ska lämnas vidare till köparen finns i dessa dokument. Det är förstahandsmottagaren som rapporterar information om det ursprungliga partiet (ursprungsparti) i spårbarhetssystemet. Alla förstahandsmottagare är även skyldiga att ge sålda partier identifikationsnummer som är unika för den relevanta marknaden. Identifikationsnumrets format ska följa internationellt erkända standarder och specifikationer.
Grossister är företag som köper och säljer till andra grossister och/eller detaljhandeln.
Partiinformationen måste finnas tillgänglig för varje aktör i kedjan. Delningen av informationen kan ske på det sätt som aktörerna tycker är bäst och kommer överens om. Varje aktör måste tillhandahålla informationen till oss på HaV, eller annan myndighet, på begäran.
Detaljister är företag som säljer till slutkonsumenter. HaV räknar även storhushåll och restauranger som detaljister. Detaljisterna är skyldiga att lämna information till konsumenterna.
Läs mer om reglerna om konsumentinformation i marknadsordningen, kapitel IV:
(EU) nr 1379/2013 Gemensam marknadsordning för fiskeri- och vattenbruksprodukter
Konsumenter får information om fiskeriprodukterna från sin detaljist. Utformning av märkning till konsument varierar beroende på hur fiskeriprodukterna saluförs.
Påverkan på din verksamhet beror på hur du arbetar med spårbarhet. Vissa företag har mer utvecklade processer och IT-stöd än andra, men gemensamt är att alla företag som hanterar produkter som omfattas av spårbarhetskraven behöver säkerställa hela sin varukedja från inköp till utleverans.

Generaliserad processbeskrivning
Inköp
Kraven på spårbarhet uppstår redan vid inköpstillfället. Ni behöver säkerställa att era leverantörer delar in de produkter ni tar emot i partier, och att dessa partier märks på ett sådant sätt att ni får tillgång till all relevant information. Detta gäller såväl vid inköp från primärproducenter, t.ex. fiskare, som vid handel i grossistledet med svenska och utländska leverantörer.
OBS! Eventuella produkter som inte lever upp till kraven på partiindelning och fysisk märkning får inte saluföras.
Varumottagning
Ni ansvarar för att kontrollera att mottagna partier uppfyller kraven på spårbarhet och att ni får rätt information om dessa. Detta avser den information som är möjlig att kontrollera vid varje givet tillfälle, t.ex. art och beredningsform. Ni ansvarar för att korrigera eventuella avvikelser. En väl utvecklad varumottagning är en förutsättning för korrekt lagerhantering och därmed för såväl intern som extern spårbarhet.
Inköpta partier, inom EU, ska ha unika partiidentiteter (identifikationsnummer) vilka t.ex. kan användas för ankomstregistrering.
Produktion och ompackning
Vid produktion och ompackning är det, under vissa förutsättningar, möjligt att slå samman flera partier till produktionspartier, så länge som spårbarheten kan påvisas. Produktionspartier kan underlätta hanteringen av levererade partier. Det är främst era kunders krav på detaljnivå som eventuellt begränsar möjligheten att använda produktionspartier.
Orderplock
Era kunder har utöver information om art även rätt att få information om till exempel fångstområde, fångstdatum och fångstredskap. Det ställer krav på lagerhantering och att man vid orderplock tar produkter från rätt låda/lagerplats.
Utleverans
Vid utleverans ska partier märkas med rätt information och på ett sådant sätt att det inte råder någon tvekan om vad som utgör ett parti då sampackning sker.
Ni ska endast rapportera det som omfattas av spårbarhetskraven.
Det finns ingen övre eller nedre storleksgräns för partier.
Att fartyget som fångar fisken är ett "EU-fartyg" (flaggstat inom EU) samt att första försäljningen sker inom EU. Platsen där fisken fångats (fångstområdet) spelar ingen roll. Se bilder för exempel.
EU-fartyg
Icke EU-fartyg
Det är extern spårbarhet så länge det sker en försäljning mellan två företag (två organisationsnummer).
Ni ska inte rapportera in att ni mottagit eller försäljer produkter som inte berörs av spårbarhetskraven.
Omfattas ej.
Fiskeriprodukter från insjöar och exempelvis älvar ingår inte i de utökade spårbarhetskraven, så dessa produkter ska inte rapporteras i spårbarhetssystemet.
Produkter som av verksamhetsansvarig klassas som icke-livsmedel omfattas inte av spårbarhetskraven.
Nej, det är endast förstahandsmottagare som köper fiskeriprodukter direkt från fiskare, samt aktörer som köper odlade produkter direkt från vattenbrukare, som ska rapportera ursprungsparti i spårbarhetssystemet. Inköp från andra EU-länder (införsel) ska inte rapporteras.
Detaljisten har inget rapporteringskrav och har därmed inget krav att koppla upp sig mot SBS. HaV förstår att det finns fördelar med att detaljisten har åtkomst till data i SBS, men i dagsläget har HaV inte kapacitet att förvalta en sådan åtkomst. Orsaken är att HaV inte har den administrativa kapaciteten och tekniken för att på ett säkert sätt ge behörighet till så många användare. HaV diskuterar dock gärna framtida möjliga lösningar för en säker åtkomst även för detaljister.
Syftet med de utökade spårbarhetskraven är att säkerställa att upptaget av fisk ej överskrider kvoterna och att konsumentinformationen är sann. Importer av viltfångade fiskeriprodukter från tredje land har redan idag ett krav på spårbarhet på sig genom systemet med fångstintyg som måste medfölja importdeklarationen. Det är flaggstaten som utformar fångstintyg och därmed säkerställer spårbarheten till fångstledet.
När ett parti (eller delar av) lämnar tulltaxa 03 så omfattas den inte längre av spårbarhetskraven. Dock ska händelsen som sådan rapporteras till HaV genom att du rapporterar en terminering av partiet. Försäljningar till slutkonsument ska också termineras i spårbarhetssystemet. Se bild.

Företag A måste registrera sig.
Registreringsskyldigheten i 5 § spårbarhetsföreskrifterna (HVMFS 2017:14) utgår från ett företag, det vill säga ett organisationsnummer. Med detta menas en fysisk eller juridisk person som driver eller innehar ett företag som bedriver verksamhet som har samband med produktion, beredning, försäljning, distribution av eller detaljhandel med fiskeri- och vattenbruksprodukter i något skede (se artikel 4.19 i kontrollförordningen). Om de två anläggningarna A respektive B har olika organisationsnummer så ska båda vara registrerade, under förutsättning att de i övrigt omfattas av spårbarhetsföreskrifterna. Registreringsskyldigheten påverkas alltså inte av om företagen till exempel samarbetar i fråga om fakturahantering, rapportering eller om de båda i sin tur ägs av samma företag.
Partiindelning
Spårbarheten av fiskeri- och vattenbruksprodukter utgår ifrån indelningen av produkterna i partier. Med parti avses en avgränsad och identifierbar mängd fiskeriprodukter med vissa gemensamma egenskaper. Det finns inga begränsningar i ett partis storlek. Ett parti kan alltså bestå av allt från en enskild filé till flera hundra ton hel fisk.
Olika regler för indelning av partier
Reglerna för hur partier ska indelas är olika beroende på om det är innan eller efter första försäljningen. Första försäljningen motsvarar försäljningen mellan fiskare och förstahandsmottagare, inklusive auktionsförsäljning. I detta led är kraven mer långtgående för att säkerställa spårbarheten tillbaks till fartyg och fångstområde.
Ett ursprungsparti är ett parti som upprättas inför första försäljningen, vilket motsvarar försäljningen mellan fiskare och förstahandsmottagare. Ett ursprungsparti ska innefatta en mängd fiskeri- och vattenbruksprodukter där följande egenskaper är lika:
- art
- relevanta geografiska områden
- produktionsmetod, det vill säga odlad eller fångad
- fångstredskapskategori (gäller inte för vattenbruksprodukter)
- fiskefartyg eller vattenbruksenhet
- presentationsform som till exempel hel, huvudkapad eller filé
- beredningsform som levande, kokt, torkad, färsk, fryst eller saltad
Detta innebär att förstahandsmottagaren måste få denna information om de produkter de köper in eller förmedlar.
Notera att en aktör som köper odlade produkter direkt från primärproducent också är skyldig att rapportera ursprungsparti, även om denne inte är en förstahandsmottagare.

Principer för partiindelning inför första försäljning.
När väl spårbarheten till ursprunget är säkerställd tillåts sammanslagningar av partier med olika ursprung och egenskaper. Detta innebär att när förstahandsmottagare i sin tur säljer vidare inköpta partier så kan de välja att slå samman (blanda) partier till ett nytt parti, så länge de ingående partierna består av samma art och det sammanslagna partiet har samma produktionsmetod samt presentations- och beredningsform. Detta gäller även för grossister i efterföljande led.
Det förekommer olika tolkningar av partibegreppet hos medlemsstaterna. Därför har HaV valt att anta en mer öppen definition av partier efter första försäljningen. HaV förbehåller sig dock rätten att förändra denna tolkning i det fall EU meddelar något annat.

Sammanfattning av principer för partiindelning inför och efter första försäljningen.
Det bestämmer den som bildar partiet. Det kan vara så att hela mängden av en art jag köpt blir ett parti eller så vill jag dela in det jag köpt efter lådornas storlek eller i flera olika partistorlekar. Vill du slå ihop flera partier till ett parti för att skära file av hela mängden så går det också bra förutsatt att vissa grundregler följs. Läs mer om partiindelning här.
Inga arter får blandas. Ett parti får bara bestå av en art.
Om det finns flera olika arter i samma parti har någon gjort fel.
Du måste då sortera fisken artvis och därefter skapa och rapportera nya partier. Läs mer om principerna för partiindelning här.
Partier får endast delas eller slås ihop med andra partier efter den första försäljningen (mellan fiskare och förstahandsmottagare) eller om en deklaration om övertagande har upprättats. Vid sammanslagning av partier så måste dessa vara av samma art och av samma produktionsmetod (fiskad/odlad).
Du får dock blanda exempelvis ett parti hel torsk och ett parti huvudkapad torsk i ett nytt parti när du exempelvis ska skära file. När du sedan rapporterar det sammanslagna partiet får det de egenskaper som de inblandade partierna har tillsammans när de är färdigproducerade (se även produktionspartier).
Partier från olika fartyg kan därav också slås samman så länge som ovanstående gäller. Läs mer om principerna för partiindelning här.
I de fall du som grossist inför partier från andra EU-länder är de skyldiga att till spårbarhetssystemet tillhandhålla information om införda partier. Vilket innebär att principerna för partiindelning även gäller för mottagna partier, det vill säga den som inför partier till Sverige måste ställa motsvarande krav på sina leverantörer.
Rapportering
Varje aktör i spårbarhetskedjan är skyldig att se till att informationen om de partier de levererar förmedlas till mottagaren. Företagen har också gemensamt en skyldighet att ha ett system för att kunna följa partierna genom hela kedjan (Artikel 58.3 i rådets förordning (EG) nr 2023/2842).
Rapporteringsskyldigheten innebär att aktörer som köper fiskeri- och vattenbruksprodukter i första led är skyldiga att lämna uppgifter om ursprungsparti till spårbarhetssystemet.
Du som spårbarhetsaktör ska lämna uppgifter till spårbarhetssystemet om:
Bildande av ursprungsparti, det vill säga partier som bildas inför den första försäljningen i Sverige. Med första försäljning menas försäljningen mellan en fiskare och en förstahandsmottagare, eller försäljningen mellan en vattenbrukare och en aktör som köper odlade produkter direkt från primärproducent.

Bilden visar de händelser som rapporteras via det centrala IT-systemet hos HaV.
Följande partiinformation ska rapporteras, vid händelsen ursprungsparti.
Identifikation
- Identifikationsnummer
Ursprung
- Produktionsmetod (fångat eller odlat)
- Fiskefartygets distriktsbeteckning (vid fångade produkter)
- Fiskefartygets namn (vid fångade produkter)
- Vattenbruksanläggningens namn (vid odlade produkter)
Produkt
- Art – FAO:s trebokstavskod
- Art – handelsbeteckning
- Art – vetenskapligt namn
- Minsta referensstorlek för bevarande (MRB), för fiskeriprodukter under MRB enligt förordning (EU) nr 1380/2013 eller under handelsnormernas minsta storlek enligt förordning (EU) nr 1379/2013
- Presentationsform
- Beredningsform
- Nettovikt i kilo
- Antal individer, för ursprungspartier av fångad lax
- Fångstdatum/-period (vid fångade produkter)
- Produktionsdatum (skördedatum vid odlade produkter)
- Fångstområde (vid fångade produkter)
- Ekonomisk zon, för ursprungspartier som består av reglerade arter där artikel 67.13.a i förordning (EU) nr 404/2011 är tillämplig
- Produktionsområde (vid odlade produkter)
- Fiskeredskapskategori (vid fångade produkter)
- Upptinad, vid ursprungspartier som tidigare varit frysta
- Datum för minsta hållbarhet, när artikel 35.1. e i förordning (EU) nr 1379/2013 är tillämplig
Händelse
- Uppgiftslämnarens namn
- Uppgiftslämnare – företagsidentifieringsnummer eller spårbarhetsaktörsnummer
- Händelsetyp (ursprungsparti)
- Händelsedatum
Det är förstahandsmottagaren eller den aktör som köper odlade produkter direkt från primärproducent som rapporterar information om ursprungspartiet i spårbarhetssystemet. Förstahandsmottagare och ovan nämnda aktörer är även skyldiga att tilldela försålda partier identifikationsnummer som är unika för den relevanta marknaden. Detta kan göras i spårbarhetssystemet genom att hämta nästa lediga nummer från egen serie. Identifikationsnumrets format ska följa internationellt erkända standarder och specifikationer.
I situationer där information om partier från tidigare led saknas ska saluförande aktör säkerställa tillgång till obligatorisk information innan partier säljs vidare. Det är alltid varje aktörs skyldighet att veta och kunna delge den obligatoriska informationen om de partier som aktören saluför.
Ursprungspartier ska rapporteras senast nästkommande helgfri vardag.
Du har bara åtkomst till den information om de ursprungspartier som du eller andra på ditt företag har rapporterat.
Behöriga myndigheter har tillgång till rapporterad information om ursprungspartier.
HaV erbjuder två sätt för berörda aktörer att lämna partiinformation. Aktörerna kan välja att använda en av dessa metoder eller välja att använda sig av båda rapporteringssätten.
- Manuell rapportering med hjälp av e-tjänst hos HaV. Detta rapporteringssätt vänder sig främst till de aktörer som hanterar ett mindre antal partier och kanske saknar eget IT-stöd för hantering av logistiska flöden.
- Systemintegrerad rapportering där aktörernas IT-system integreras med spårbarhetssystemet hos HaV. Observera att integration av IT-system kan medföra omställningskostnader och relativt lång etableringstid.
Flera av de uppgifter som rapporteras i deklarationer om övertagande och avräkningsnotor kan återanvändas för att rapportera ursprungsparti. Därför är det möjligt att via spårbarhetssystemets e-tjänst skapa ursprungspartier med dessa underlag som utgångspunkt. Fördelen är att samma information inte behöver fyllas i manuellt flera gånger. Det förutsätter dock att deklaration om övertagande eller avräkningsnotor för de partier som avses först har levererats till HaV via tjänsten notaklienten, vilket är en separat tjänst.
Ja, ni ska då fylla i informationen manuellt (så kallad ankomstregistrering) och tilldela partiet ett partinummer om ni inte har en lösning där er leverantör kan leverera information elektroniskt direkt till ert affärssystem.
Ni ska endast rapportera det som omfattas av spårbarhetskraven.
Ett parti får ej innehålla olika presentationer. Ni måste därför rapportera två olika partier. Ryggbitarna och slaget med presentationen "Övrigt" och Fileérna med presentationen filé.
Vid rapportering ska värdet på MRB vara LSC, MHS rapporteras inte. Vid fysisk märkning där räka<MHS (Minsta HandelsStorlek) ska gul etikett med "BMS" (Below Minimum Size) finnas på partiet.
Se även HVMFS 2017:0 9§ p6 Pdf, 185.2 kB..
Uppgift om partiet uppfyller referensstorleken (MRB) ska alltid rapporteras, även för arter som inte ingår. Dessa får då värdet LSC (Legally Sized Catch) eller möjligen MIX i senare led.
Spill och rens ska ej rapporteras förutsatt att det inte används till livsmedel som fortfarande omfattas av tulltaxa 03.
Ni ska inte rapportera in att ni mottagit eller försäljer produkter som inte berörs av spårbarhetskraven.
Inget ska rapporteras till kommissionen. Syftet med spårbarhetskraven och rapporteringen är inte informationsinsamling - syftet är informationsöverföring mellan näringens aktörer samt att öka möjligheterna för HaV att kontrollera upptaget av fisk genom kontroll i saluföringsledet.
Detta tidskrav sammanfaller med tidskravet för förstahandsmottagarens elektroniska rapportering av avräkningsnotor och deklarationer om övertagande. Uppgifterna i dessa dokument utgör startpunkten för spårbarheten.
Termineringar kallar vi de rapporteringar av händelser då partier med fiskeriprodukter inte längre omfattas av spårbarhetskraven. Det kan vara efter vissa typer av beredningar, att de inte längre kan klassas som livsmedel eller att de säljs direkt till konsument enligt bild nedan.

Hav har löst detta genom att ha en prioriterad/ordnad lista. Den ser ut som följer:
- Levande
- Färsk
- Fryst
- Torkad
- Rökt
- Saltad
- Kokt
Om ett parti har flera beredningar så ska aktören rapportera den med högst prioritet, d.v.s. högst upp i listan.
T.ex. om ett parti är rökt & fryst så ska aktören rapportera partiet som Fryst.
Förfarandet gäller både för bastjänstanvändare och för de som använder e-tjänst.
Märkning
Märkningen av partiet är främst till för att särskilja ett parti från andra partier. Märkningen i sig kan också innehålla information om partiet eller bara vara en länk till informationen som sedan finns i andra handlingar.
Genom märkningen och informationen som följer den kan partiinformation föras vidare till aktören i nästa led av saluföringskedjan. Den viktigaste delen av märkningen är identifikationsnumret, det vill säga det nummer eller kod som är unikt för partiet.
Partiet ska vara märkt och dess partiinformation ska vara tillgänglig för mottagaren när ägarbytet sker. Tidpunkt för ägarbytet beror på leveransavtal.
Den fysiska märkningen av ett parti kan kopplas till den tillhörande informationen om partiet på olika sätt. Det kan ske i form av en streckkod eller följesedel. Märkning som utförs med någon form av streckkod ska kompletteras med identifikationsnumret i klartext. Det viktiga är att informationen finns tillgänglig för kunden vid tidpunkten för ägarbytet.
Som säljare har du olika möjligheter för att göra informationen tillgänglig för köparen. Du kan välja att:
- märka med en streckkod som innehåller identifikationsnummer och all information om partiet,
- märka partiet med identifikationsnummer och skicka med all information på ett handelsdokument (följesedel på papper),
- märka partiet med identifikationsnummer och överföra informationen
elektroniskt till köparen, till exempel via mejl eller i ett gemensamt affärssystem.
Observera att partiet minst ska vara märkt med ett identifikationsnummer, eller en unik referens till ett identifikationsnummer som även återfinns på följesedeln (handelsdokument) eller i mejlet där resterande information också finns.
I de fall då rapportering till det centrala IT-systemet ej har skett innan tidpunkten för ägarbytet eller då mottagaren ej är ansluten till det svenska spårbarhetssystemet (det vill säga då mottagaren är en svensk detaljist eller en utländsk aktör) ska avsändaren fysiskt märka partiet och göra all partiinformation tillgänglig för kunden enligt tabellen nedan.
Avsändaren kan också välja att tillföra ytterligare information i den fysiska märkningen utöver detta minimikrav.
Identifikation
ID | Fysisk märkning | Fångad | Odlad |
---|---|---|---|
1 | Identifikationsnummer | Obligatorisk | Obligatorisk |
2 | Leverantör – namn [1] | Obligatorisk | Obligatorisk |
3 | Leverantör – adress [1] | Obligatorisk | Obligatorisk |
[1] Artikel 67.10 i förordning (EU) nr 404/2011 är tillämplig för uppgifterna om leverantörens namn och adress.
Ursprung
ID | Fysisk märkning | Fångad | Odlad |
---|---|---|---|
4 | Produktionsmetod | Obligatorisk | Obligatorisk |
5 | Fiskefartygets distriktsbeteckning. Obligatoriskt för partier som inte består av blandade partier från mer än ett fartyg. | Obligatorisk i vissa fall | Ej tillämpligt |
6 | Fiskefartygets namn. Obligatoriskt för partier som inte består av blandade partier från mer än ett fartyg. | Obligatorisk i vissa fall | Ej tillämpligt |
7 | Flera fartyg. Obligatoriskt för partier som består av blandade partier från mer än ett fartyg. | Obligatorisk i vissa fall | Ej tillämpligt |
8 | Vattenbruksanläggningens namn | Ej tillämpligt | Obligatorisk |
Produkt
ID | Fysisk märkning | Fångad | Odlad |
---|---|---|---|
9 | Art – FAO:s trebokstavskod | Obligatorisk | Obligatorisk |
10 | Art – handelsbeteckning | Obligatorisk | Obligatorisk |
11 | Art – vetenskapligt namn | Obligatorisk | Obligatorisk |
12 | Minsta referensstorlek för bevarande | Obligatorisk | Ej tillämpligt |
13 | Nettovikt, kg | Obligatorisk | Obligatorisk |
14 | Antal individer. Anges för ursprungspartier av lax. | Obligatorisk i vissa fall | Ej tillämpligt |
15 | Fångstdatum/-period | Obligatorisk | Ej tillämpligt |
16 | Produktionsdatum | Ej tillämpligt | Obligatorisk |
17 | Fångstområde | Obligatorisk | Ej tillämpligt |
18 | Dominerande fångstområde. Obligatoriskt för partier som består av blandade partier från mer än ett fångstområde enligt definitionen i artikel 38.1.a förordning (EU) nr 1379/2013. | Obligatorisk i vissa fall | Ej tillämpligt |
19 | Ekonomisk zon. Obligatorisk för ursprungspartier som består av reglerade arter där artikel 67.13. a i förordning (EU) nr 404/2011 är tillämplig. | Obligatorisk | Ej tillämpligt |
20 | Produktionsområde | Ej tillämpligt | Obligatorisk |
21 | Dominerande produktionsområde. Obligatoriskt för partier som består av blandade partier från mer än ett produktionsområde enligt definitionen i artikel 38.1.c i förordning (EU) nr 1379/2013. | Ej tillämpligt | Obligatorisk i vissa fall |
22 | Fiskeredskap – kategori | Obligatorisk | Ej tillämpligt |
23 | Upptinad. Om partiet tidigare varit fryst. | Obligatorisk i vissa fall | Obligatorisk i vissa fall |
24 | Datum för minsta hållbarhet. När artikel 35.1. e i förordning (EU) nr 1379/2013 är tillämplig. | Obligatorisk i vissa fall | Obligatorisk i vissa fall |
I de fall då rapportering till det centrala IT-systemet ej har skett innan tidpunkten för ägarbytet eller då mottagaren ej är ansluten till det svenska spårbarhetssystemet (då mottagaren är en svensk detaljist eller en utländsk aktör) ska avsändaren föra över spårbarhetsinformationen till kunden genom märkningen eller genom en följesedel enligt tabellen nedan. Avsändaren kan också välja att tillföra ytterligare information i den fysiska märkningen.
Identifikation
ID | Fysisk märkning | Fångad | Odlad |
---|---|---|---|
1 | Identifikationsnummer | Obligatorisk | Obligatorisk |
2 | Leverantör – namn[1] | Obligatorisk | Obligatorisk |
3 | Leverantör – adress[1] | Obligatorisk | Obligatorisk |
Ursprung
ID | Fysisk märkning | Fångad | Odlad |
---|---|---|---|
4 | Produktionsmetod | Obligatorisk | Obligatorisk |
5 | Fiskefartygets distriktsbeteckning. Obligatoriskt för partier som inte består av blandade partier från mer än ett fartyg. | Obligatorisk i vissa fall | Ej tillämpligt |
6 | Fiskefartygets namn. Obligatoriskt för partier som inte består av blandade partier från mer än ett fartyg. | Obligatorisk i vissa fall | Ej tillämpligt |
7 | Flera fartyg. Obligatoriskt för partier som består av blandade partier från mer än ett fartyg. | Obligatorisk i vissa fall | Ej tillämpligt |
8 | Vattenbruksanläggningens namn | Ej tillämpligt | Obligatorisk |
Produkt
ID | Fysisk märkning | Fångad | Odlad |
---|---|---|---|
9 | Art – FAO:s trebokstavskod | Obligatorisk | Obligatorisk |
10 | Art – handelsbeteckning | Obligatorisk | Obligatorisk |
11 | Art – vetenskapligt namn | Obligatorisk | Obligatorisk |
12 | Minsta referensstorlek för bevarande | Obligatorisk | Ej tillämpligt |
13 | Nettovikt, kg | Obligatorisk | Obligatorisk |
14 | Antal individer. Anges för ursprungspartier av lax. | Obligatorisk i vissa fall | Ej tillämpligt |
15 | Fångstdatum/-period | Obligatorisk | Ej tillämpligt |
16 | Produktionsdatum | Ej tillämpligt | Obligatorisk |
17 | Fångstområde | Obligatorisk | Ej tillämpligt |
18 | Dominerande fångstområde. Obligatoriskt för partier som består av blandade partier från mer än ett fångstområde enligt definitionen i artikel 38.1.a förordning (EU) nr 1379/2013. | Obligatorisk i vissa fall | Ej tillämpligt |
19 | Ekonomisk zon. Obligatorisk för ursprungspartier som består av reglerade arter där artikel 67.13. a i förordning (EU) nr 404/2011 är tillämplig. | Obligatorisk | Ej tillämpligt |
20 | Produktionsområde | Ej tillämpligt | Obligatorisk |
21 | Dominerande produktionsområde. Obligatoriskt för partier som består av blandade partier från mer än ett produktionsområde enligt definitionen i artikel 38.1.c i förordning (EU) nr 1379/2013. | Ej tillämpligt | Obligatorisk i vissa fall |
22 | Fiskeredskap – kategori | Obligatorisk | Ej tillämpligt |
23 | Upptinad. Om partiet tidigare varit fryst. | Obligatorisk i vissa fall | Obligatorisk i vissa fall |
24 | Datum för minsta hållbarhet. När artikel 35.1. e i förordning (EU) nr 1379/2013 är tillämplig. | Obligatorisk i vissa fall | Obligatorisk i vissa fall |
I de fall då all obligatorisk information har rapporterats innan tidpunkten för ägarbytet och då mottagaren är registrerad i det centrala IT-systemet hos HaV räcker det med att partiet märks med dess unika identitetsnummer. Mottagaren och behöriga myndigheter får då tillgång till all partiinformation via det centrala IT-systemet hos HaV.
HaV rekommenderar dock att avsändare som väljer detta förenklade märkningsförfarande även etablerar alternativa sätt att förmedla partiinformation till mottagaren till exempel via leveransavisering, följesedel, fysisk märkning. Detta för att undvika absoluta beroenden av det centrala IT-systemet hos HaV, vars tillgänglighet över tid inte kan förutsättas på grund av såväl interna som externa faktorer.
Partiet ska vara fysiskt märkt med identifikationsnumret. Utöver det ska märkningen också innehålla eller hänvisa till följande information:
Ursprung
- Produktionsmetod (fångat eller odlat)
- Fiskefartygets distriktsbeteckning (vid fångade produkter, för partier som inte består av blandade partier från mer än ett fartyg)
- Fiskefartygets namn (vid fångade produkter, för partier som inte består av blandade partier från mer än ett fartyg)
- Flera fartyg (vid fångade produkter, för partier som består av blandade partier från mer än ett fartyg)
- Vattenbruksanläggningens namn (vid odlade produkter)
Produkt
- Art – FAO:s trebokstavskod
- Art – handelsbeteckning
- Art – vetenskapligt namn
- Minsta referensstorlek för bevarande (MRB), för fiskeriprodukter under MRB enligt förordning (EU) nr 1380/2013 eller under handelsnormernas minsta storlek enligt förordning (EU) nr 1379/2013
- Presentationsform (om uppgiften inte framgår av artikelinformation i identifikationsnumret)
- Beredningsform (om uppgiften inte framgår av artikelinformation i identifikationsnumret)
- Nettovikt i kilo (om kvantiteten inte är angiven i antal individer)
- Antal individer (om kvantiteten inte är angiven i nettovikt)
- Fångstdatum/-period (vid fångade produkter)
- Produktionsdatum (skördedatum vid odlade produkter)
- Fångstområde (vid fångade produkter)
- Dominerande fångstområde (för partier som består av blandade partier från mer än ett fångstområde enligt definitionen i artikel 38.1.a i förordning (EU) nr 1379/2013)
- Produktionsområde (vid odlade produkter)
- Dominerande produktionsområde (för partier som består av blandade partier från mer än ett produktionsområde enligt definitionen i artikel 38.1.c i förordning (EU) nr 1379/2013)
- Fiskeredskapskategori (vid fångade produkter)
- Upptinad, om partiet tidigare varit fryst
- Datum för minsta hållbarhet, när artikel 35.1. e i förordning (EU) nr 1379/2013 är tillämplig
Vid försäljning till slutkonsument är det endast konsumentinformationen i tabellen nedan som behöver förmedlas till konsumenten. Utöver detta ställer livsmedelslagstiftningen specifika krav på fysisk märkning av konsumentförpackade fiskeriprodukter, vilket inte beskrivs i denna FAQ.
Konsument-information | Obligatoriskt när produktionsmetoden är "Fångad i havet" | Obligatoriskt när produktionsmetoden är "Odlad" |
---|---|---|
Produktionsmetod | Ja | Ja |
Fångstområde | Ja | - |
Dominerande Fångstområde | I förekommande fall | - |
Fångstredskap | Ja | - |
Produktionsområde | - | Ja |
Dominerande Produktionsområde | - | I förekommande fall |
Artens handelsbeteckning | Ja | Ja |
Artens vetenskapliga namn | Ja | Ja |
Upptinat | I förekommande fall | I förekommande fall |
Datum för minsta hållbarhet | I förekommande fall | I förekommande fall |
Den fysiska märkningen kan bestå av en elektroniskt maskinläsbar kod som innehåller partiets identifikationsnummer. Märkning och identifikationsnummer ska följa internationellt erkända standarder och specifikationer.
Exempel på elektroniska koder som kan användas vid märkning:
- Streckkod: vid märkning med en streckkod behöver även partiets identifikationsnummer finnas med i klartext, och tillhörande information om partiet ska finnas i övrig märkning på partiet eller i en följesedel med referens till partiet.
- Elektroniska chip: vid märkning med elektroniska chip ska tillhörande information visa vilket identifikationsnummer som är relaterat till märkningens unika nummer.
Som ett led i att åstadkomma en effektivare tillsyn kommer HaV att genomföra automatiserade korskontroller på den information som rapporteras i loggböcker, kustfiskejournaler, avräkningsnotor, fångstintyg och i spårbarhetssystemet.
Samtidigt etableras ett administrativt sanktionssystem, med vilket HaV får möjlighet att utfärda ekonomiska sanktioner till berörda företag som inte lever upp till kraven på spårbarhet (partiindelning, fysisk märkning och elektronisk rapportering). Det administrativa sanktionssystemet är under utformning och kommer att presenteras under 2017. Överträdelser av bestämmelser som inte omfattas av sanktionssystemet hanteras straffrättsligt.
Om partiet är helt utan märkning så måste du, för att kunna sälja vidare partiet, ta reda på vem som har levererat partiet till dig. När du fått tag i leverantören så ska denne kunna informera dig om vilket identifikationsnummer partiet har, och förse dig med tillhörande information om partiet.
Ja, detta blir två partier i en förpackning. Ni kan dock nyttja möjligheten att ha en referens märkt på artiklarna som även återfinns på till exempel en följesedel där identifikationsnummer och all tillhörande information finns angiven (gäller grossistled fram till detaljist).
I de fall då rapportering till det centrala IT-systemet inte har skett vid tidpunkten för ägarbytet eller då mottagaren inte är ansluten till det svenska spårbarhetssystemet (det vill säga då mottagaren är en svensk detaljist eller en utländsk aktör) så måste du som säljare tillse att alla obligatoriska uppgifter om partiet är tillgängliga för köparen vid ägarbytet.
Som säljare har du då olika möjligheter för att tillgängliggöra informationen till köparen. Du kan välja att:
- märka med en streckkod som innehåller partinummer (P.id) och all information om partiet
- märka partiet med partinummer och skicka med all informationen på ett handelsdokument (följesedel på papper)
- märka partiet med partinummer och överföra informationen
elektroniskt till köparen, till exempel via mejl eller i ett gemensamt affärssystem.

Observera att partiet ska vid ägarbytet alltid minst ska vara märkt med ett
partinummer, eller för 2 & 3 ovan, en unik referens till ett partinummer,
som även återfinns på följesedeln (handelsdokument) eller mejlet där resterande partiinformation också finns.
Införsel från EU
Enligt regelverket ska företag i olika medlemsländer samordna sig så att en märkning i ett land är begriplig för en inspektör – och därmed för ett företag – i ett annat medlemsland. I brist på en gemensam lösning inom EU finns inga detaljerade krav på exempelvis vilket språk som kan användas, utan det är upp till varje medlemsland att kontrollera spårbarheten i landet. Observera att när grossister inför partier från andra EU-länder är de skyldiga att till sina kunder tillhandahålla information om dessa partier, samt kunna uppvisa informationen till HaV på begäran eller vid en fältkontroll. Detta innebär att den svenska grossisten måste säkerställa att man får all nödvändig information från sin leverantör inom EU.
När fiskeriprodukter från EU tas in till Sverige kallas det för "införsel". Dessa produkter omfattas av spårbarhetskraven men inte av rapporteringskravet. Du är skyldig att kunna uppvisa partiinformation om dessa produkter till HaV på begäran eller vid en fältkontroll, samt ansvarig för att dina försäljningar har korrekt märkning. Se till att din leverantör ger dig alla uppgifter som du behöver i god tid.
När du inför fiskeriprodukter från ett annat EU-land eller importerar från tredje land så ska du ge partiet ett svenskt partinummer. Detta gör du genom att rapportera en ankomstregistrering till HaV. I din ankomstregistrering anger du det utländska partinumret varvid en referens fås från det svenska partinumret till det utländska.
På grund av att olika länder hunnit olika långt så kommer det att förekomma situationer där importörer inte får åtkomst till all partiinformation. Systemet kommer därav under en inkörningsperiod tillåta att vissa partiattribut kan utelämnas.
Detta gäller inte för svenska landningar (ursprungspartier)
E-tjänst
I e-tjänsten måste varje aktör registrera sina affärskontakter första gången. Det finns en sökfunktion under fliken Ny affärskontakt / sök. Här hittar man redan upplagda företag som kan adderas till de egna affärskontakterna. När affärskontakterna är registrerade så ligger de kvar i systemet tills man själv väljer att ta bort dem.
Produktionsparti
Du får blanda exempelvis hel torsk och huvudkapad torsk i ett produktionsparti när du till exempel ska skära filé. Du måste kunna uppvisa vilka ingående partier som blivit ett produktionsparti, på begäran från HaV eller vid en fältkontroll.
Det är okej förutsatt att de olika redskapskategorierna som har använts för att fånga de ingående partierna rapporteras när du skapar produktionspartiet. De använda redskapskategorierna ska även redovisas till konsument. Se även Hur skapar jag som förstahandsmottagare/grossist partier efter första försäljningen?
Ja, förutsatt att det sker efter första försäljningen (försäljningen mellan fiskare och förstahandsmottagare).
Se även Hur skapar jag som förstahandsmottagare/grossist partier efter första försäljningen?
Tillsyn
HaV begär regelbundet in uppgifter från aktörer om spårbarhetshändelser som inte omfattas av rapporteringskravet. När HaV begär in uppgifter om ett parti ska aktören logga in i e-tjänsten och rapportera den efterfrågade informationen manuellt till HaV.
Som ett led i att åstadkomma en effektiv tillsyn genomför HaV administrativa korskontroller på den information som rapporteras i loggböcker, kustfiskejournaler, avräkningsnotor, fångstintyg och i spårbarhetssystemet (ursprungspartier samt på begäran).
Fältkontroller kommer utföras av kontrollanter från HaV, Livsmedelsverket (SLV) och kommuner.
HaV har ett administrativt sanktionssystem med möjlighet att utfärda ekonomiska sanktioner till berörda företag som inte lever upp till kraven på spårbarhet (partiindelning, fysisk märkning och elektronisk rapportering). Överträdelser av bestämmelser som inte omfattas av sanktionssystemet hanteras straffrättsligt.
Import
Nej, det ursprungsparti som bildas i samband med att den landade fångsten ska saluföras är undantagen från rapportering till spårbarhetssystemet. Om det i ett senare saluföringsled bildas partier med en blandning av norsk fångst och fångst från EU-fartyg så ska även information om de norska partiernas ursprung kunna uppvisas till HaV på begäran eller vid en fältkontroll. I sådana fall ska det ske en hänvisning till det fångstintyg som är kopplat till den norska landningen.
Eftersom olika länder hunnit olika långt så kommer det att förekomma situationer där importörer inte får åtkomst till all partiinformation. Systemet kommer därav under en inkörningsperiod att tillåta vissa partiattribut att utelämnas.
Detta gäller inte för svenska landningar (ursprungspartier)
Norsk odlad lax omfattas ej av spårbarhetskraven.
Fiskeri- och vattenbruksprodukter från Norge omfattas inte av spårbarhetskraven då detta är en import till EU. Om det i ett senare saluföringsled bildas partier med en blandning av norsk fångst och fångst från EU-fartyg så ska dock information om de norska partiernas ursprung kunna uppvisas till HaV på begäran eller vid en fältkontroll. I sådana fall ska det ske en hänvisning till det fångstintyg som är kopplat till den norska landningen.
Hjälp! Jag hittade inte svaret på min fråga
Ställa din fråga i frågeformuläret.
Kontakt
- SBS
- Tel: 010-6986000
- Skicka e-post till SBS
Kontakt
- SBS
- Tel: 010-6986000
- Skicka e-post till SBS