Föreskrifter och allmänna råd om förvaltningsplaner och allmänna råd för ytvatten

Hitta på sidan

Vi har tagit fram föreskrifter och allmänna råd om förvaltningsplaner och åtgärdsprogram för ytvatten enligt förordningen 2004:660. Föreskriften träder i kraft 15 januari 2016.

Föreskrift

Se föreskriften Havs- och vattenmyndighetens föreskrifter och allmänna råd (HVMFS 2015:34) om förvaltningsplaner och åtgärdsprogram för ytvatten.

Sammanfattning av de viktigaste förändringarna

  • En sammanslagning av två av Naturvårdsverkets föreskrifter till en i Havs- och vattenmyndighetens föreskriftsserie
  • Ett allmänt råd om att följa gällande vägledning från Europeiska kommissionen är infört
  • Numera inaktuella krav på kartors utformning har tagits bort

Läs mer om åtgärdsprogram samt förvaltningsplaner inom vattenförvaltningen.

Förslaget till föreskrift var ute på remiss mellan 16 september och 15 oktober 2015 (Dnr 4405-13).

Bakgrund till föreskriften och bemyndigande

Enligt ramdirektivet för vatten (direktiv 2000/60/EG) och förordningen (2004:660) om förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön ska förvaltningsplaner och åtgärdsprogram innehålla viss information och redovisas på ett visst sätt.

Havs- och vattenmyndigheten ansvarar för rapporteringen av förvaltningsplaner och åtgärdsprogram som beskriver det svenska genomförandet av ramdirektivet för vatten. För att Havs- och vattenmyndigheten ska kunna utföra rapportering behöver vattenmyndigheterna lämna uppgifter till myndigheten.

Vid förra rapporteringen av förvaltningsplaner och åtgärdsprogram 22/3 2010 var det Naturvårdsverkets föreskrifter som gällde.
Den föreskrift vi nu tagit fram innebär att två av Naturvårdsverkets föreskrifter slås samman till en för att ingå i Havs-och vattenmyndighetens föreskriftserie.

Det är Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS 2008:18) om förvaltningsplaner för ytvatten samt Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS 2007:14) och allmänna råd om åtgärdsprogram för ytvatten enligt förordningen (2004:660) om förvaltning av kvaliteten på vattenmiljö som slås samman.

Havs- och vattenmyndigheten har tagit fram föreskriften med stöd av 3 kap. 4 §, 5 kap. 7 §, 6 kap. 10 § och 9 kap. 3 §, förordningen (2004:660) om förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön.

Syfte och behov av föreskrift

Syftet med föreskriften är att vattenmyndigheterna ska lämna de uppgifter som Havs-och vattenmyndigheten behöver för att kunna rapportera det svenska genomförandet av vattenförvaltningsarbetet till Europeiska kommissionen.

Det är därför viktigt att den vägledning som nu meddelats av Europeiska kommissionen inför rapportering 2016 följs. Därför har vi i föreskriften infört ett allmänt råd till vattenmyndigheterna att använda gällande vägledning från Europeiska kommissionen då myndigheten utformar förvaltningsplaner och åtgärdsprogram samt redovisar de uppgifter som Havs- och vattenmyndigheten behöver för rapportering.

Remisshantering

Föreskriftsförslaget har remitterats till förutom vattenmyndigheterna, och länsstyrelserna till SGU, Jordbruksverket, Naturvårdsverket, Kemikalieinspektionen, Skogsstyrelsen, Kammarkollegiet, Livsmedelsverket och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Av totalt 34 tillfrågade remissinstanser var det 19 som lämnade svar. Synpunkterna har varit värdefulla för den slutliga utformningen av föreskriften och har lett till justeringar jämfört med det ursprungliga föreskriftsförslaget.

Under den slutliga utformningen av föreskriften har vi renodlat förhållningssättet att bara föreskriva om det som är nödvändigt och som inte finns reglerat i förordningen (2004:660) om förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön.

Vi bedömde även att det inte var motiverat att föreskriva om den information som behövs för rapportering till Europeiska kommissionen på detaljerad nivå eftersom en svensk översättning av den EU gemensamma vägledningen är planerad att vara slutförd i januari 2016.

Enligt synpunkter i svar på remissen har vi lagt tidpunkten för då föreskriften träder ikraft så att den infaller efter ordinarie beslutsdatum för förvaltningsplaner och åtgärdsprogram.

Då övervägande delar av kraven i regleringen redan finns (NFS 2007:14 och NFS 2008:18) och de flesta ändringar som nu införs är av redaktionell karaktär bedömer Havs- och vattenmyndigheten att inga nya betydande kostnader uppstår.

Att EU-kommissionens vägledning för rapportering bör användas tydliggörs genom det allmänna rådet Havs- och vattenmyndighetens föreskrift.

Vattenmyndigheterna har redan tidigare arbetat efter kommissionens vägledning. Därmed bedöms det nya kravet inte medföra ytterligare kostnader eller konsekvenser för vattenmyndigheterna.

Publicerad: 2016-01-15
Sidansvarig: Webbredaktion