Sökresultat

  1. Publicerad: 12 februari 2014 Uppdaterad: 9 mars 2023

    Information om oljeutsläpp som allvarligt kan skada djur- och växtliv längs våra kuster och arbetet för att minska utsläppen.

  2. Publicerad: 12 februari 2014 Uppdaterad: 7 mars 2023

    Ett oljeutsläpp har omfattande miljökonsekvenser och berör flera aktörer. Vem som är ansvarig beror på var olyckan har skett. Digitala miljöatlasen är ett verktyg till din hjälp vid ett oljeutsläpp.

  3. Publicerad: 12 februari 2014 Uppdaterad: 5 mars 2018

    Den internationella sjöfarten står för större delen av alla godstransporter, samtidigt bidrar den till miljöfarliga utsläpp i både luft och vatten.

  4. Publicerad: 1 mars 2019 Uppdaterad: 18 februari 2021

    Under 2021 och 2022 har HaV lett arbetet med att tömma fartygsvraket Skytteren på olja. Sammanlagt har vraket tömts på 175 000 liter olja, oljeblandat vatten och rensats på sex spökgarn med en total längd på 120-180 meter.

  5. Publicerad: 16 november 2017 Uppdaterad: 20 december 2022

    Fiskefartyget Thetis sjönk år 1985 utanför Smögen. HaV har lett arbetet med att bärga olja och spökgarn från vraket.

  6. Publicerad: 1 mars 2019

    Här har vi samlat vanliga frågor och svar om bärgning av olja och spökgarn från fartygsvrak.

  7. Publicerad: 16 februari 2017 Uppdaterad: 25 november 2021

    Efter andra världskrigets slut sänktes fartyg lastade med kemiska stridsmedel i svenska kustvatten. Undersökningar visar att det fortfarande finns kemiska stridsmedel kvar i dumpningsområdena. Vilken påverkan ämnena har på naturen är ännu inte fullt utrett.

  8. Publicerad: 8 maj 2014 Uppdaterad: 5 mars 2018

    Havs- och vattenmyndigheten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har tillsammans genomfört en utvärdering av hur samhällets aktörer hanterade oljepåslaget vid Tjörn. I utvärderingen har vi försökt bedöma vilka förmågor aktörerna hade, och hur de hade förberett sig vid tillfället.

  9. Publicerad: 1 mars 2019 Uppdaterad: 3 december 2019

    Några av de 30 mest miljöfarliga vraken i svenska vatten har undersökts och sanerats under 2017-2023. HaV fortsätter arbetet med miljöfarliga vrak under 2024. Det innebär undersökningar av vrak samt bärgning av olja och spökgarn.

  10. Publicerad: 16 oktober 2017 Uppdaterad: 20 december 2022

    Vi har fått medel för att bärga miljöfarliga ämnen och spökgarn från fartygsvrak. Bärgningsarbetet är kostsamt och det är viktigt att vi använder medlen till att göra störst miljönytta. Detta gör vi genom att avlägsna hoten mot miljön från de vrak som utgör störst risk.