Sjötrafikbelastning på Salvorev, norr om Gotland
I rapporten utreds de prognosticerade trafikförändringarna i Salvorevsområdet, samt sjöfartens konsekvenser för naturvärdena vid Salvorev, norr om Gotland. Utredningen avser specifikt de förändringar som förväntas då rutten mellan Hoburgs bank och Gotland inte längre används.
Sammanfattning
Vattendjupet är ungefär samma vid passagen förbi Salvorev som mellan Gotland och Hoburgs bank, men den anvisade dubbelriktade farledszonen är bara omkring hälften så bred som passagen vid Hoburg. Den förtätade trafikbild som kan uppstå vid Salvorev kompliceras även av det idag diagonalt korsande stråket med trafik mellan Nynäshamn och Ventspils. Om de beskrivna omdirigeringsåtgärderna ska genomföras, rekommenderas därför att sjösäkerhetsmässiga frågor om bredden på farledszonen vid Salvorev och eventuella behov av förändrade routing-åtgärder utredas närmare.
Relaterade publikationer
15 apr 2019: Miljösystemanalys för havsplaneringen
26 apr 2018: Finngrunden och Storgrundet
10 apr 2018: Sjöfartsanalyser i havsplaneringen
16 jan 2018: Underlag för klimatrefugier i havsplaneringen 2017
19 okt 2017: Havsplanering med hänsyn till klimatförändringar
19 okt 2017: Sjötrafikbelastning på Salvorev, norr om Gotland
6 mar 2014: Fiskundersökningar vid Lillgrund vindkraftpark