Åtgärdsfaktablad 31 - Biologisk mångfald

ÅPH 31 (2015): Länsstyrelsen.

Detta åtgärdsfaktablad publicerades 2015 och har inte uppdaterats för åtgärdsprogrammet 2022-2027.

Hitta på sidan

Åtgärd

Att i samverkan med Havs- och vattenmyndigheten och berörda kommuner genomföra restaureringsåtgärder för ålgräs i Västerhavet.

Status

Vad är gjort?

Under 2022 har följande aktiviteter genomförs inom åtgärden:

  • Länsstyrelsen i Västra Götalands län har under året slutredovisat EHFF-projektet ”Förvaltning och återställande av ålgräsängar” samt följt upp tidigare restaureringar. Ingen ny ålgräsrestuarering har genomförts under 2022 i länsstyrelsens regi, däremot har man sökt LOVA-medel för 2023 för att kunna titta vidare på och utreda restaureringsmöjligheter i Kosterhavets nationalpark, där tidigare restaureringsförsök misslyckats.
  • Länsstyrelsen i Hallands har under 2022 prioriterat att skydda befintliga ålgräsängar, exempelvis har mycket tid lagts på tillståndsärenden i Kungsbackafjorden där länets största förekomst av ålgräs finns. Man har också samverkat med kustkommunerna kring kartläggningsbehov då flera av kommunerna har valt ålgräs och dvärgålgräs som ansvarsarter.
  • Länsstyrelsen i Skånes län rapporterar att det inom projektet LifeCoastAdapt planterats ålgräs vid Malen i Båstad kommun under 2022. För tillfället bedrivs ingen restaurering av ålgräs i länsstyrelsens egen regi. Vid ärendehandläggning tas dock hänsyn till ålgräsförekomst på så vis att åtgärder i möjligaste mån vidtas så att verksamheten inte negativt påverkar förekomsten. Tips om skador på ålgräsbestånd i Skåne och möjliga åtgärder tas om hand och utvärderas på länsstyrelsen.

Under 2023 har följande aktiviteter rapporterats inom åtgärden:

  • Länsstyrelsen i Västra Götaland har under 2023 sökt finansiering från LIFE för sandtäckning och plantering av ålgräs inom Natura2000-området Stenungsundskusten. Dessutom har förstudier samt modellering genomförts. För att följa upp sandtäckning och ålgräsplanteringen vid Lilla Askerön och dess effekter på miljön, genomfördes en rad studier 2023 för att analysera hur ålgräset tillväxer, samt effekter av åtgärderna påverkat aspeketer som exempelvis ljusmiljön och vågenergin. I sammanfattning visar provtagningen 2023 att planteringen vid Lilla Askerön fortsatt har god tillväxt och överlevnad. Även om den snabba tillväxten som skedde under 2022 tycks ha avstannat och nya förluster av skott indikeras i de norra delarna, har ålgräsplanteringen fortsatt att tillväxa och expandera i de södra delarna vilket tyder på fortsatt goda tillväxtförhållanden.
  • Göteborgs universitet har, på uppdrag av Länsstyrelsen Västra Götaland, undersökt om skottäthet kan motverka skador från strandkrabbor i Kosterhavets nationalpark. Tidigare restaureringsförsök misslyckades där och forskarna tror att det i huvudsak är strandkrabbor som orsakat förlusten av det planterade ålgräset. Utöver detta genomfördes ett fiske efter strandkrabbor i Långevik. Där avlägsnades krabborna från platsen medan de fångade krabborna släppts tillbaka i Tångudden. Syftet var att kontrollera hur fisket påverkade mängden krabbor i områdena samt hur mycket skador som uppkom på ålgräset. Resultaten från försöken indikerar att överlevnaden var betydligt högre för den högsta planteringstätheten, både i de grunda och djupa transekten. Resultatet indikerar också att fiske av krabbor reducerar förekomsten i Långevik i jämförelse med Tångudden. Fortsatta försök kommer att behövas men projektet har bidragit till ökas kunskap om vilka åtgärder som kan sättas in vid restaurering av ålgräs i krabbtäta områden.
  • Arbete med kartering av ålgräs har fortsatt, bland annat med drönare. 200 områden, som varit upp till 75 hektar stora, har karterats.
  • Länsstyrelsen i Skåns län rapporterar att projektet LIFE Coast Adapt avslutades med en konferens i november i Helsingborg.
  • Utöver detta har Kristianstad vattenrike planterar ålgräs utanför Åhus i Hanöbukten. En cirka 5 000 kvadratmeter stor yta, uppdelat på två områden, planterades. Projektet sker inom WWFs projekt Återskapa Östersjöns livskraft.
  • För tillfället bedrivs ingen restaurering av ålgräs i Länsstyrelsens egen regi. Vid ärendehandläggning tas dock hänsyn till ålgräsförekomst på så vis att åtgärder i möjligaste mån vidtas så att verksamheten inte negativt påverkar förekomsten.
  • Länsstyrelsen har också identifierat att det finns brister i historiska data i kustområdena om var ålgräs förekommit och bedömningen är att att det finns få områden som är lämpliga för ålgräsrestaurering i Skåne, en bild avsom grundar sig i rekommendationer i den svenska handboken för ålgräsrestaurering. Via kustvattenförbunden i Öresund och på sydkusten följs delar av de naturligt förekommande ålgräsförekomsterna årligen.

Motivering

Sjögräsängar (exempelvis ålgräs) är ett av världens mest värdefulla ekosystem som utgör viktiga livsmiljöer för flertalet kommersiellt viktiga fisk- och kräftdjursarter. Sjögräs tar också upp näringsämnen och koldioxid ur vattnet, vilka till stor del binds i sedimentet, varför sjögräsängar ökar motståndskraften mot övergödning och växthuseffekten. De gör även att organiskt material sedimenterar vilket ger klarare vatten.

I Bohuslän har ålgräsets utbredning minskat med ca 60 % sedan 1980-talet. Övergödning, överfiske samt kustexploatering anses vara huvudorsaker. För att uppnå krav från EU-direktiv om god miljöstatus i dessa områden kommer troligen restaureringsåtgärder krävas.

Miljökvalitetsnorm

C.3 och C.4,(HVMFS 2012:18, bilaga 3)

God miljöstatus (HVMFS 2012:18, bilaga 2 del A). Åtgärden bidrar också till att den övergripande normen om god miljöstatus ska kunna följas med avseende på deskriptor 1.

Genomförande

Länsstyrelserna i samverkan med Havs- och vattenmyndigheten och berörda kommuner.

Restaurering bör främst genomföras i områden där naturlig återhämtning inte är förväntad, och restaurering är motiverad. För att ett återställningsarbete ska få effekt är det viktigt att vattenmiljöernas status i andra områden inte samtidigt försämras. Därför måste restaureringsåtgärder samordnas med insatser inom områdesskydd (7 kap. miljöbalken, bland annat biotopskydd) och tillsyn och prövning av vattenverksamheter (11 kap. miljöbalken). Förebyggande åtgärder behövs också i form av förstärkt hänsyn i prövningsärenden som rör strandskyddsdispenser (7 kap. miljöbalken).

Restaurering utgör en teknisk åtgärd, men även informationsinsatser med mera kan behöva ingå. Åtgärden kräver kunskapsinhämtning.

Vid definiering av konkreta åtgärder behöver risk för påverkan på kulturmiljöer utredas.

Hinder för genomförande: Restaurering är mycket svårt i områden där vattenkvaliteten gör att ljuset inte tillåter tillväxt av ålgräs. Detta begränsar arealen som är lämplig för åtgärden. I sådana områden behöver vattenkvaliteten lokalt förbättras innan restaurering fungerar.

Genomförande: Arbetet bör starta 2016 och kan komma att fortsätta in på nästa programperiod.

Åtgärden fortsätter genomföras i det uppdaterade åtgärdsprogrammet 2022-2027.

Lagstiftning/regelverk

Kompensationsåtgärder utförs med stöd av Miljöbalkens regler, exempelvis 16 kap 9 § miljöbalken. Restaureringen ska också utföras i enlighet med Miljöbalkens regler, se Handbok för restaurering och kompensation av ålgräs del A och B.

Miljömål

Hav i balans samt levande kust och skärgård, och särskilt preciseringarna:

  • Grunda kustnära miljöer präglas av en rik biologisk mångfald och av en naturlig rekrytering av fisk samt erbjuder livsmiljöer och spridningsvägar för växt- och djurarter som en del i en grön infrastruktur.
  • Hotade arter har återhämtat sig och livsmiljöer har återställts i värdefulla kust- och havsvatten.

Bakgrund

Ålgräsrestaurering kan ge ökat näringsupptag och långtidslagring - minskade näringshalter och övergödning lokalt, minskat behov av andra åtgärder som minskar näringshalterna i kustvattnen. Metoder för storskalig restaurering av ålgräs med skott och frön har utvecklats för Västerhavets kustvatten. Metoderna har visat sig fungera väl i friska områden, medan försämrad vattenkvalitet utgör en utmaning för restaurering i områden som förlorat stora bestånd av ålgräs. En handbok för ålgräsrestaurering i Västerhavet publiceras i början av 2016. Denna handbok är framtagen baserat på västkustens förhållanden, men generella råd kan också vara användbara för restaurering av ålgräs och andra vattenlevande blomväxter i Östersjön.

I dag skattas den totala arealen ålgräs i Västra Götalands län till mellan 5 000 och 13 000 hektar med olika metoder. Om ålgräset minskat med 62 % i hela Västra Götalands län kan ålgräsets areal på 1980-talet skattas till mellan 13 000 och 35 000 hektar, det vill säga en förlust på mellan 8 000 och 22 000 ha. Om man återställningsmässigt accepterar 25 % variation kring den areal som fanns på 1980-talet det vill säga ålgräsets utbredning sätts till 75% av arealen på 1980-talet (motsvarande 10 000 respektive 26 000 hektar) behöver dagens areal öka med mellan 5000 och 13 000 hektar. Det finns idag uppskattningsvis 15 000 hektar mjukbotten utan vegetation på 0-6 m djup i Västra Götalands län som kunde vara lämpad för restaurering av ålgräs.

För Halland och Skåne (endast ned Skälderviken) finns skattningar av utbredning idag, men inga skattningar av förluster och behov av återställande. Arealen ålgräs bör här därför i dessa områden inte minska från dagens utbredning.

Geografisk omfattning

Nordsjön: västerhavets kustvatten (Västra Götaland, Halland samt Skåne ned Skälderviken).

Koordinering EU-direktiv

Vattendirektivet (2000/60/EG) och art- och habitatdirektivet.

Kopplat till EU strategi för biologisk mångfald 2020 (vision 2050). Mål 2 i strategin är att "Senast 2020 bevara och förbättra ekosystem och ekosystemtjänster genom att grön infrastruktur införs och minst 15 % av skadade ekosystem återställs".

Regional koordinering

Åtgärden kopplar till Ospars (Kattegatt och Skagerrak) rekommendation om ålgräs (Zostera marina) som Sverige har antagit i juni 2012, vad gäller punkterna:

  • Överväga om det finns någon plats som borde pekas ut som marint skyddat område (MPA) för bevarande och återställande av ålgräsängar.
  • Motverka betydande negativ påverkan på ålgräsängar som beror på mänskliga aktiviteter.

Sverige måste formellt rapportera till Ospar om status och utbredning samt skydd av Zostera ängar.

Bieffekter

Möjliga positiva bieffekter

  • Ökad biologisk mångfald och produktion, bland annat av kommersiellt viktiga fiskarter, leder långsiktigt till ökade (bättre) förutsättningar för fiske.
  • Ökat kolupptag och långtidslagring - minskade klimateffekter
  • Positiva effekter för turism och rekreation genom exempelvis bättre sportfiske, intressantare sportdykning genom ökade biologiska värden, förbättrad badvattenkvalitet.
  • Förbättrad vattenkvalitet.

Möjliga negativa bieffekter

  • Möjliga socioekonomiska effekter vid begränsningar av verksamheter eller exploatering i havsmiljön. Kortsiktigt kan begränsningar i fiske med mera behöva införas vid exempelvis anläggande av nya ålgräsängar.
  • Åtgärder kan beröra kulturmiljövärden, med risk för intresse- och målkonflikter, olika lagstiftning som ibland står emot varandra.

För att förebygga eller undvika negativ påverkan på lokalt näringsliv etcetera krävs lokal förankring och samarbete med markägare och andra intressenter vid planering och utförande av åtgärderna.

Samhällsekonomiska konsekvenser

Kostnads-nyttoanalys och kostnadseffektivitet har analyserats, se kapitlet Samhällsekonomiska konsekvenser av åtgärdsprogrammet i Havs- och vattenmyndighetens rapport 2015:30, God havsmiljö 2020. Marin strategi för Nordsjön och Östersjön Del 4: Åtgärdsprogram för havsmiljön.

Uppföljning

Enskilda restaureringsobjekt följs upp enligt BACI-design (Before-After-Control-Impact) eller likvärdigt. Ålgräsets storskaliga utbredning följs upp som en del inom den regionala miljöövervakningen (länsstyrelsen), samt genom att restaureringsåtgärderna redovisas i den nationella databasen för fysiska och biologiska åtgärder i vatten (ÅiV). Detta ger förutsättningar för samlade nationella utvärderingar.