Sökresultat

  1. Publicerad: 16 februari 2017 Uppdaterad: 25 november 2021

    Efter andra världskrigets slut sänktes fartyg lastade med kemiska stridsmedel i svenska kustvatten. Undersökningar visar att det fortfarande finns kemiska stridsmedel kvar i dumpningsområdena. Vilken påverkan ämnena har på naturen är ännu inte fullt utrett.

  2. Publicerad: 14 oktober 2019 Uppdaterad: 19 december 2019

    Under hösten 2019 och sommaren 2020 har två bärgningsoperationer av olja letts av Havs- och vattenmyndigheten, HaV. Vid operationerna har 60 kubikmeter diesel och 88,2 kubikmeter tjockolja pumpats upp från vraket. Sammanlagt har Finnbirch tömts på 148,2 kubikmeter (148 200 liter) miljöfarlig olja.

  3. Publicerad: 1 mars 2019

    Här har vi samlat vanliga frågor och svar om bärgning av olja och spökgarn från fartygsvrak.

  4. Publicerad: 1 mars 2019 Uppdaterad: 3 december 2019

    Några av de 30 mest miljöfarliga vraken i svenska vatten har undersökts och sanerats under 2017-2023. HaV fortsätter arbetet med miljöfarliga vrak under 2024. Det innebär undersökningar av vrak samt bärgning av olja och spökgarn.

  5. Publicerad: 16 augusti 2019 Uppdaterad: 17 september 2019

    Under augusti och september 2019 ledde HaV arbetet med att undersöka och tömma fartygsvraket Lindesnäs på olja. Sammanlagt tömdes vraket på 299 kubikmeter (299 000 liter) olja.

  6. Publicerad: 17 februari 2022

    Fiskefartyget Marina av Hönö sjönk år 2006 utanför Klåveskär. Under hösten 2021 ledde HaV arbetet med att bärga olja och förlorade fiskeredskap från vraket.

  7. Publicerad: 26 oktober 2016 Uppdaterad: 29 april 2022

    Det finns cirka 17 000 vrak längs Sveriges kuster. Av dem har Sjöfartsverket klassat 3 000 som möjligt miljöfarliga, 300 som miljöfarliga och ett 30-tal av dem bedöms utgöra en akut miljöfara.

  8. Publicerad: 16 oktober 2017 Uppdaterad: 20 december 2022

    Vi har fått medel för att bärga miljöfarliga ämnen och spökgarn från fartygsvrak. Bärgningsarbetet är kostsamt och det är viktigt att vi använder medlen till att göra störst miljönytta. Detta gör vi genom att avlägsna hoten mot miljön från de vrak som utgör störst risk.

  9. Publicerad: 22 november 2022

    Under 2022 har HaV lett arbetet med att tömma fartygsvraket Rone på olja. Sammanlagt har vraket tömts på 70 000 liter olja och olja blandat med vatten.

  10. Publicerad: 18 januari 2023

    During 2022, the Swedish Agency for Marine and Water Management, SwAM, led the oil recovery operation on the polluting shipwreck Rone. In total, approx. 70,000 liters of oil and oil mixed with water were removed from the wreck.