Åtgärdsfaktablad 10 - Övergödning (Tillförsel av näringsämnen)
ÅPH 10 (2015, Modifierad 2021): Havs- och vattenmyndigheten
Åtgärd
Åtgärder mot internbelastning av fosfor i Östersjön.
Åtgärd 10 i Havs- och vattenmyndighetens åtgärdsprogram från 2015 modifieras.
Modifiering av åtgärden innebär:
- Fokus på genomförande av pilotprojekt för att begränsa internbelastning av fosfor i Östersjö: med förankring i resultat från tidigare utförda undersökningar samt relevanta nationella och internationella vägledningar.
Genomförandeplan
Genomförandeplan för åtgärden är under framtagande.
Vad är gjort?
I utredning av olika tekniker för att åtgärda interbelastning i Östersjön har SMHI genomfört en numerisk 3D-simulering för att testa hur storskalig pumpning i Östersjön och uppskatta effekterna på kort- och lång sikt.
Syftet med den virtuella pumpningen var för att testa hypotesen om att övergödningen i Östersjön kan brytas genom långsiktig syresättning av syrefria havsbottnar (Stigebrandt, 2017*) samt att visa hur Östersjön skulle svara på en sådan storskalig och kraftfull åtgärd. Resultaten visade på en miljöförbättring efter omkring 8 års pumpning. Efter 20 års modellerade pumpning stängdes pumparna av, för att se om läget skulle bibehållas. Det gjorde det inte, efter ytterligare 5 – 10 år blev situationen densamma som kontrollkörningar utan pumpning. Dessa resultat har delats med de andra länderna i Östersjöregionen genom Helcom. Utredningen visar att storskalig pumpning endast räddar Östersjön som konstgjord andning och pekar snarare på att alternativa lösningar behövs.
SMHI har också genomfört en åtgärdsmodellering i kustzonen i 4 prioriterade vattenförekomster i Stockholms skärgård samt en på västkusten. Här har den totala belastningen av fosfor från vattenförekomstens sediment satts i förhållande till extern belastning från land och omgivande vatten, intern primärproduktion samt mängd fosfor som lagras i havsbotten. Detta för att identifiera vattenförekomster där åtgärdsarbete behövs mot internbelastning.
Dessutom har en analys utförts över biotillgänglig fosfor i Östersjöns djupsediment, mer specifikt i Västra Gotlandsbassängen. Syftet har varit att få bättre förståelse för om denna källa kan åtgärdas exempelvis genom att undersöka hur stor del av sedimentets totala fosforinnehåll som är mobiliserbart, storlek på bentiska fosforflöden, begravningshastighet för fosfor samt deposition, samt begravning och mobilisering av organisk fosfor. Resultatet visar att de uppskattade bentiska fosforflöden (netto) uppgår till 429 000 – 517 000 ton fosfor per år (att jämföra med den externa belastning av 25 732 ton 2021 ). Resultaten bidrar till bättre förståelse av effekten av syresättning samt möjligheten att binda fosfor som otillgänglig apatit i bottensedimentet.
*Stigebrandt, A. (2017), 'On the response of the Baltic proper to changes of the total phosphorus supply', Ambio 47(1), 31--44.
I utredning av olika tekniker för att åtgärda interbelastning i Östersjön har Stockholms universitet (SU) fått i uppdrag att beräkna effektiviteten av den aluminiumfällning som gjorts som åtgärder runt Björnöfjärden (en kustvik söder om Stockholm) efter effekten av genomförd internbelastningsåtgärd som genomförts verkade avta. Resultaten visar att internbelastningsåtgärder, men också många åtgärder på land, endast haft kortvarig effekt och att problemets återkomst varken beror på internbelastning eller påverkan från utsjön, utan på att många ”klassiska” landbaserade åtgärder som infördes – särskilt kalkfilterdiken – endast hade en effektiv livslängd på ca två år innan de blev mättade och slutade fungera. Beräkningar från Stockholms universitet (SU) tyder också på att ett överskott av aluminium använts i fällningen, vilket dels har direkta ekonomiska konsekvenser och dels gjort att ett lager ”oanvänt” aluminium nu täcks av nyare sediment på vikens botten som därmed är otillgänglig för att binda nya fosfor. Resultaten har delats då det bland annat påverkar de ekonomiska kalkylerna för den här typen av åtgärder. Exempelvis har resultaten från arbetet presenterats på Baltic Sea Science Congress i Helsingfors. Trots överskottet visar annat andra arbete från SU att inga risker kopplat till aluminiumfällning kunde detekteras (Kumblad et al, 2024)*.
Djodjic, F., Golovko, O., Kumblad, L. et al. Usual suspects meet mission impossible: Nutrient losses and effects of mitigation measures on a coastal catchment in the Baltic Sea region. Ambio (2025). https://doi.org/10.1007/s13280-025-02132-w
Kumblad, L., A-K E Wiklund, E. Rydin, Long-term evaluation of potential Al toxicity after an Al treatment in a coastal bay, Water Research, Volume 264, 2024, 122242, ISSN 0043-1354, https://doi.org/10.1016/j.watres.2024.122242
Under 2024 färdigställdes analyser av effektiviteten av den aluminiumfällning och landbaserade åtgärder runt Björnöfjärden, vilket också resulterat i publikation*. Resultaten från studierna tillför viktig information när myndigheter ska bedöma om internbelastningsåtgärder är lämpliga, samt vilken teknik bör användas.
Resultaten från SMHI:s arbetet med modellering av storskalig syresättning i Östersjön (se mer om studien i återrapporteringen från 2022) presenterades också Helcom:s arbetsgrupp Source to Sea. Helcom:s arbetsgrupp noterade att projektet visade att i alla fall denna typ ”snabblösning” inte kunde lösa förvaltningsproblemet med syrebrist i Östersjön.
En analys som delvis finansierats av HaV har också resulterat i publikation om genomförd pumpning i Byfjorden längs svenska västkusten*. Enligt uppgifterna från Bohuskusts Vattenvårdsförbund blev fjorden helt syresatt (förutom vid absolut djupaste punkten). Själva pumpningen har finansierats av Stiftelsen Byfjordens Framtid.
*Stigebrandt, A. and Andersson, A. (2022), 'Improving oxygen conditions in periodically stagnant basins using sea-based measures - Illustrated by hypothetical applications to the By Fjord, Sweden', Continental Shelf Research 244, 104806.
Motivering
Åtgärden vidtas för att minska den betydande interna näringsbelastningen av fosfor, som i nuläget har lika stor påverkan på Östersjön som den externa belastningen från land, och som leder till övergödning. Den interna belastningen innebär att den positiva effekten av minskad belastning av fosfor och kväve till Östersjön fördröjs.
Syftet med åtgärden är att i enlighet med försiktighetsprincipen försäkra att samtliga möjliga åtgärder för att minska övergödningen i havsmiljön vidtas.
Läs mer under Ytterligare information.
Koppling till miljökvalitetsnorm med indikator eller deskriptor för god miljöstatus
Åtgärden bidrar till att den övergripande normen god miljöstatus, enligt 17 § havsmiljöförordningen, ska kunna följas med avseende på deskriptor 5 Övergödning.
Åtgärdens koppling till komponent som beskriver god miljöstatus
Åtgärden avser förbättra följande delar av ekosystemet och/eller minska följande belastningar:
- näringsämnen
- livsmiljöer (bentiska och pelagiska)
- löst syre
- näringsvävar
- övergödning
Genomförande
Havs- och vattenmyndigheten har det övergripande ansvaret för åtgärdens genomförande.
Åtgärden påbörjades under 2016. En vägledning för att hjälpa tillsynsmyndigheter bedöma när, var och med vilken teknik åtgärder bör vidtas, samt vilka skyddsåtgärder och övervakning som bör användas beräknas vara färdig under 2022.
Utifrån tillgängligt underlag och fortsatt kunskapsinhämtande avseende möjligheten att påverka den interna näringsbelastningen, lokalt i övergödda vikar och fjärdar samt i Egentliga Östersjön, ska Havs- och vattenmyndigheten uppdra och finansiera arbete för att motverka internbelastning.
I samband med att åtgärden modifieras för det uppdaterade åtgärdsprogrammet ska en genomförandeplan för åtgärden utarbetas.
Förväntad effekt av åtgärden
Pilotprojekt bör leda till lokalt minskade övergödningseffekter i havsmiljön; med direkt effekt på siktdjup, fosfor- och syrehalt i vattenmassan, algblomning, bottenvegetation och djurliv.
Lagstiftning/regelverk
Vid genomförande av åtgärden kan nedan regelverk aktualiseras:
Miljöbalken (1998:808) och relaterade förordningar.
Beroende på projektutformning och teknikval för internbelastningsprojekt kan krav på tillstånd eller anmälan enligt reglering för antingen vattenverksamhet eller miljöfarlig verksamhet aktualiseras.
Miljökvalitetsmål
Bakgrund och nuläge
Syrefria bottnar uppstår ofta på grund av övergödning, och drabbar Östersjön både i utsjön och i kustnära vikar. Syrefria bottnar frigör näringsämnen som tidigare har varit lagrade i sedimentet, så kallad internbelastning. Dessa näringsämnen kommer ofta från historisk belastning.
Syrefattiga förhållanden förhindrar även att fosfor som tillförs från land begravs i sedimenten, och gör att den fortfarande är tillgänglig för växtplankton.
För att komma tillrätta med övergödningen i havet krävs först och främst åtgärder på land för att begränsa extern näringstillförsel. Att dessa åtgärder är genomförda är en viktig förutsättning innan åtgärder mot internbelastning genomförs.
Internbelastningen innebär att oavsett åtgärder som vidtas på land, så dröjer effekten i utsjön och det tar sannolikt mer än 50 år innan god miljöstatus nås. Ett liknande problem, men i mindre skala, finns i flera havsvikar. I vissa vikar i Stockholms skärgård har åtgärdsarbetet på land gjort att den externa näringsbelastningen är liten, men utsläpp av näringsämnen lagrade i bottensediment gör att dessa vikar, och även avgränsande vikar, fortfarande drabbas av övergödning. Exempel på redan genomförda projekt:
- I Byfjorden, Lännerstasundet och Sandöfjärden (Finska viken) har försök gjorts med syresättningspump, så kallad haloklin ventilation.
- Vid Östhammar och i Björnöfjärden har man blandat aluminium med bottensediment för att förhindra internbelastning av fosfor.
- I vissa sjöar har lågflödesmuddring testats som ska suga upp organiskt material från sjö- eller havsbottnen.
Geografisk omfattning
Östersjön.
Koordinering med EU:s regelverk
Regional koordinering
Övergödningsproblematiken i Östersjön hanteras inom Helcom (med belastningstak definierade genom Helcoms aktionsplan för Östersjön, Baltic Sea Action Plan, BSAP och Guidelines för åtgärder mot internbelastning). Liknande åtgärdsarbete planeras också inom ramen för Finlands åtgärdsprogram för havsmiljön. Bilateralt samarbete med Finland i genomförandet av åtgärderna kommer undersökas där så är relevant.
Kostnad och finansiering
Administrativa kostnader för att genomföra åtgärden finansieras inom Havs- och vattenmyndighetens löpande arbete. Kostnad för genomförande av pilotprojekt uppskattas först efter omfattningsstudie då denna är osäker och beror på skala och teknikval.
Uppföljning av åtgärdens effekter
Åtgärdens effekt bedöms med miljöövervakning: ett kontrollprogram innefattande basundersökningar innan projekt påbörjas; ett riktat övervakningsprogram under pågående projekt samt långvarig övervakning för att försäkra att åtgärdens positiva miljöeffekt är bestående.
Uppföljning kommer närmare specificeras i åtgärdens genomförandeplan.
Ytterligare information
Eutrophication status of the Baltic Sea 2007-2011 – A concise thematic assessment, Balt. Sea Environ.