Din sökning *:* gav 99 träffar
-
Publicerad: 22 november 2022
Under 2022 har HaV lett arbetet med att tömma fartygsvraket Rone på olja. Sammanlagt har vraket tömts på 70 000 liter olja och olja blandat med vatten.
-
Publicerad: 1 mars 2019
Fartygen Sandön och Hoheneichen sjönk år 1975 respektive 1959 utanför Skånes kust. Under 2018 genomförde HaV undersökningar av vraken och operationer för att bärga olja från dem.
-
Publicerad: 1 mars 2019 • Uppdaterad: 18 februari 2021
Under 2021 och 2022 har HaV lett arbetet med att tömma fartygsvraket Skytteren på olja. Sammanlagt har vraket tömts på 175 000 liter olja, oljeblandat vatten och rensats på sex spökgarn med en total längd på 120-180 meter.
-
Publicerad: 16 november 2017 • Uppdaterad: 20 december 2022
Fiskefartyget Thetis sjönk år 1985 utanför Smögen. HaV har lett arbetet med att bärga olja och spökgarn från vraket.
-
Publicerad: 1 mars 2019
Här har vi samlat vanliga frågor och svar om bärgning av olja och spökgarn från fartygsvrak.
-
Publicerad: 16 oktober 2017 • Uppdaterad: 20 december 2022
Vi har fått medel för att bärga miljöfarliga ämnen och spökgarn från fartygsvrak. Bärgningsarbetet är kostsamt och det är viktigt att vi använder medlen till att göra störst miljönytta. Detta gör vi genom att avlägsna hoten mot miljön från de vrak som utgör störst risk.
-
Publicerad: 25 augusti 2020
Information om försurning i hav, sjöar och vattendrag.
-
Publicerad: 5 oktober 2023
Information om kalkning och biologiska effekter av försurning i sjöar och vattendrag.
-
Publicerad: 9 april 2014 • Uppdaterad: 1 april 2019
Information om kalkning och biologiska effekter av försurning i sjöar och vattendrag.
-
Publicerad: 9 april 2014 • Uppdaterad: 15 mars 2018
Försurningen har skadat djurlivet i tusentals sjöar och tiotusentals kilometer vattendrag. Låga pH-värden och ökade halter av aluminium ger skador på känsliga arter av fisk och annan fauna.