Sökresultat

  1. Publicerad: 1 mars 2019

    Här har vi samlat vanliga frågor och svar om bärgning av olja och spökgarn från fartygsvrak.

  2. Publicerad: 16 november 2017 Uppdaterad: 20 december 2022

    Fiskefartyget Thetis sjönk år 1985 utanför Smögen. HaV har lett arbetet med att bärga olja och spökgarn från vraket.

  3. Publicerad: 16 oktober 2017 Uppdaterad: 20 december 2022

    Vi har fått medel för att bärga miljöfarliga ämnen och spökgarn från fartygsvrak. Bärgningsarbetet är kostsamt och det är viktigt att vi använder medlen till att göra störst miljönytta. Detta gör vi genom att avlägsna hoten mot miljön från de vrak som utgör störst risk.

  4. Publicerad: 1 mars 2019 Uppdaterad: 18 februari 2021

    Under 2021 och 2022 har HaV lett arbetet med att tömma fartygsvraket Skytteren på olja. Sammanlagt har vraket tömts på 175 000 liter olja, oljeblandat vatten och rensats på sex spökgarn med en total längd på 120-180 meter.

  5. Publicerad: 29 november 2016

    Svenska dricksvattenproducenter analyserar regelmässigt bekämpningsmedelsrester i rå- och dricksvatten. Det finns en vilja att i högre utsträckning använda analyserna som komplement till miljöövervakningen för att dra slutsatser om tillståndet i vattenmiljön. Kompetenscentrum för kemiska bekämpningsmedel har på uppdrag av oss gjort en utvärdering av relevansen hos analyspaketen som erbjuds av kommersiella laboratorier.

  6. Publicerad: 25 maj 2016

    Efter fördjupade analyser, först av Länsstyrelsen i Skåne län 2011 och sedan av Havs- och vattenmyndigheten under 2013 fick HaV ytterligare ett regeringsuppdrag. Det bedömdes att det fanns ett behov av att vidare undersöka kopplingen mellan fiskhälsa och miljöfarliga ämnen i Hanöbukten, något som tidigare inte har täckts av regional och nationell övervakning. Denna delrapport utgör redovisning av hittills erhållna resultat från miljöövervakningen i Hanöbukten, inom programmet, fram till 2016.