Sökresultat

  1. Publicerad: 25 maj 2016

    Efter fördjupade analyser, först av Länsstyrelsen i Skåne län 2011 och sedan av Havs- och vattenmyndigheten under 2013 fick HaV ytterligare ett regeringsuppdrag. Det bedömdes att det fanns ett behov av att vidare undersöka kopplingen mellan fiskhälsa och miljöfarliga ämnen i Hanöbukten, något som tidigare inte har täckts av regional och nationell övervakning. Denna delrapport utgör redovisning av hittills erhållna resultat från miljöövervakningen i Hanöbukten, inom programmet, fram till 2016.

  2. Publicerad: 26 januari 2015 Uppdaterad: 1 november 2021

    Ospars expertkommittéer organiserar genomförandet av Ospars miljöstrategi för Nordostatlanten 2030. Beslut fattas av kommissionen. Havs- och vattenmyndigheten bidrar med underlag till kommittéerna.

  3. Publicerad: 16 februari 2017 Uppdaterad: 25 november 2021

    Efter andra världskrigets slut sänktes fartyg lastade med kemiska stridsmedel i svenska kustvatten. Undersökningar visar att det fortfarande finns kemiska stridsmedel kvar i dumpningsområdena. Vilken påverkan ämnena har på naturen är ännu inte fullt utrett.

  4. Publicerad: 8 maj 2014 Uppdaterad: 5 mars 2018

    Havs- och vattenmyndigheten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har tillsammans genomfört en utvärdering av hur samhällets aktörer hanterade oljepåslaget vid Tjörn. I utvärderingen har vi försökt bedöma vilka förmågor aktörerna hade, och hur de hade förberett sig vid tillfället.

  5. Publicerad: 1 mars 2019 Uppdaterad: 3 december 2019

    Några av de 30 mest miljöfarliga vraken i svenska vatten har undersökts och sanerats under 2017-2023. HaV fortsätter arbetet med miljöfarliga vrak under 2024. Det innebär undersökningar av vrak samt bärgning av olja och spökgarn.

  6. Publicerad: 16 oktober 2017 Uppdaterad: 20 december 2022

    Vi har fått medel för att bärga miljöfarliga ämnen och spökgarn från fartygsvrak. Bärgningsarbetet är kostsamt och det är viktigt att vi använder medlen till att göra störst miljönytta. Detta gör vi genom att avlägsna hoten mot miljön från de vrak som utgör störst risk.