Din sökning *:* gav 101 träffar
-
Publicerad: 16 november 2017 • Uppdaterad: 20 december 2022
Fiskefartyget Thetis sjönk år 1985 utanför Smögen. HaV har lett arbetet med att bärga olja och spökgarn från vraket.
-
Publicerad: 1 mars 2019
Här har vi samlat vanliga frågor och svar om bärgning av olja och spökgarn från fartygsvrak.
-
Publicerad: 16 oktober 2017 • Uppdaterad: 20 december 2022
Vi har fått medel för att bärga miljöfarliga ämnen och spökgarn från fartygsvrak. Bärgningsarbetet är kostsamt och det är viktigt att vi använder medlen till att göra störst miljönytta. Detta gör vi genom att avlägsna hoten mot miljön från de vrak som utgör störst risk.
-
Publicerad: 25 augusti 2020
Information om försurning i hav, sjöar och vattendrag.
-
Publicerad: 5 oktober 2023
Information om kalkning och biologiska effekter av försurning i sjöar och vattendrag.
-
Publicerad: 9 april 2014 • Uppdaterad: 1 april 2019
Information om kalkning och biologiska effekter av försurning i sjöar och vattendrag.
-
Publicerad: 9 april 2014 • Uppdaterad: 15 mars 2018
Försurningen har skadat djurlivet i tusentals sjöar och tiotusentals kilometer vattendrag. Låga pH-värden och ökade halter av aluminium ger skador på känsliga arter av fisk och annan fauna.
-
Publicerad: 9 april 2014 • Uppdaterad: 8 mars 2023
Kalkning av sjöar och vattendrag har bedrivits sedan slutet av 1970-talet och finansieras huvudsakligen med statsbidrag. För närvarande satsas cirka 170 miljoner kronor årligen via vårt anslag för åtgärder i havs- och vattenmiljöer.
-
Publicerad: 2 februari 2017
Här visas ansvarsfördelning mellan de olika aktörer som arbetar med kalkning.
-
Publicerad: 12 februari 2014 • Uppdaterad: 8 juni 2016
Årligen satsas drygt 30 miljoner kronor på att följa upp effekterna av de kalkningar som genomförs. Länsstyrelserna har ansvaret för den regionala uppföljningen medan Havs- och vattenmyndigheten ansvarar för den nationella uppföljningen.