Tumlare
Övervakning av den marina miljön ger underlag för att bedöma och följa utvecklingen av miljöns tillstånd och de miljöförändringar som uppstår till följd av mänskliga aktiviteter. Insamlade data kommer till användning i förvaltningen av havet och våra marina ekosystem.

Tumlare (Phocoena phocoena) Foto: Susanne Viker
Övergripande information
I Sveriges kust- och havsområden förekommer tumlare från: Nordsjö-, Bälthavs- och Östersjöpopulationen.
Syftet med övervakningen är att följa upp trender i abundans och populationstillväxt för tumlare i svenska vatten. Hot mot tumlare är framför allt förhöjd dödlighet genom bifångster i fisket (se Bifångst), miljögifter, minskad födotillgång till följd av överfiske samt förlust av livsmiljöer vilket främst beror på störning i form av buller.
Långsiktiga effekter av mänsklig påverkan på tumlare studeras genom att övervaka antal och utbredning av tumlare. Sedan 2020 övervakas hälso- och sjukdomstillstånd hos tumlare genom undersökningar av bifångade och funna döda individer, se Hälso- och sjukdomstillstånd hos marina däggdjur.
Övervakningen är samordnad internationellt och nationellt där Havs- och vattenmyndigheten ansvarar för övervakningen i utsjön och Länsstyrelserna kompletterar med övervakning i mer kustnära områden.
Havs- och vattenmyndigheten.
- Nationell akvatisk övervakning
- Regionel miljöövervakning
- Internationellt samordnade övervakningskampanjer i Nordsjön (Small Cetaceans in European Atlantic and North Sea, Scans), Bälthavet (mini-Scans) och Östersjön (Static Acoustic Monitoring of the Baltic Sea Harboiur porpoise, Sambah).
- Nationell övervakning av tumlare startade 2017.
- Regional övervakning startade i Blekinge 2016, Kalmar län 2020, Stockholm, Södermanland, Östergötland, Gotland och Skåne län 2024.
- Internationellt samordnade övervakningskampanjer i Nordsjön (Scans 1994, Scans II 2005, Scans III 2016, Scans IV 2022), Bälthavet (mini-Scans 2012 och 2020) och Östersjön (Sambah 2011-2013, Sambah II 2024-2025) där Sverige deltagit.
Vad Sverige övervakar styrs bland annat av olika EU-lagstiftningar som ställer samma krav på alla EU:s medlemsstater (se Vad styr vad som ska övervakas och hur används data?).
Sveriges försöker samverka med närliggande länder som genomför övervakning av tumlare, genom att följa tillgängliga vägledningar inom Helcom och Ospar. Helcom saknar dock regionalt samordnad övervakning av hela Östersjöpopulationen.
Sverige deltar aktivt i expertgrupper inom Helcom och Ospar som samordnar och bidrar till utvecklingen av ländernas övervakning och bedömningsmetoder.
Beskrivning av övervakning
I undersökningar mäts:
- Relativ täthet och utbredning av tumlare inom undersökt område
- Populationens tillväxthastighet (i %)
- Populationsstorlek (antal tumlare per km2)
- Hälsa- och sjukdomsövervakning (se Hälso- och sjukdomstillstånd hos marina däggdjur)
Övervakningen i hela Östersjön kompletteras med internationellt samordnade inventeringar. Sambah, genomfördes 2011–2013 och Sambah II genomfördes 2024–2025.
Nationell övervakning av Östersjöpopulationens kärnområde startade 2017. I Västerhavet utökades övervakningen mellan 2019 och 2023 till flera Natura 2000-områden i Kattegatt. Akustisk tumlarövervakning startade i Blekinge 2016 och Kalmar län 2020 och övriga län från Stockholm till Skåne 2024
Flygövervakningen i Västerhavet av Nordsjö- och Bälthavspopulationen genomförs med regelbundna, internationellt samordnade kampanjer ungefär cirka vart tionde år (Scans 1994, Scans II 2005, Scans III 2016, Scans IV 2022). Internationellt samordnade flygräkningar i Skagerrak och Kattegatt genomförs tillsammans med Danmark (omfattande Bälthavspopulationen) 2012 och 2020 och utförs mellan Scans undersökningar för att öka frekvensen till vart femte år.
Inom den nationella övervakningen av tumlare i Östersjön och Västerhavet utförs övervakning med två metoder – linjetaxering genom flygövervakning och akustiska metoder.
Med linjetaxering används flyg för att räkna antalet tumlare längs förutbestämda transekter. Metoden lämpar sig för höga tätheter. Med akustiska metoder registreras tumlarljud genom klickdetektorer som sätts ut på bestämda platser under en bestämd period för att registrera tumlarljud.
Inom Scans-projekten användes huvudsakligen linjetaxering med flyg (Scans I-III användes även båt). Akustiska metoder användes som komplement till visuella observationer.
Inom Sambah-projekten användes akustiska metoder med klickdetektorer (C-POD) för att övervaka förekomst och utbredning av tumlare i Östersjön.
Eftersom tumlare rör sig över stora områden är en samordning av flera länders övervakning en förutsättning för att få en korrekt bedömning av respektive population. Övervakningen av tumlare samordnas därför mellan berörda länder.
Tumlardata rapporteras till SMHI som är nationell datavärd för biologiska och oceanografiska data men lagring av data sker också hos utföraren. Data kan laddas ner kostnadsfritt från datavärdens hemsida.
Västra Götaland planerar att starta regional övervakning av tumlare. Skattningar av abundans och utbredning i Östersjön kommer tas fram inom projekt Cumbiah (2025-2030).
Vad styr vad som ska övervakas och hur används data?
Vad Sverige ska övervaka styrs av en rad nationella och internationella lagstiftningar, rapporteringskrav och konventioner. Dessa styr också hur övervakningsdata ska användas för att följa upp och bedöma statusen i den akvatiska miljön.
Om det saknas metoder för att bedöma status baserat på övervakningsdata pågår oftast ett utvecklingsarbete i internationella expertgrupper där svenska experter deltar. Att bedömningsmetoder saknas kan ibland bero på brister i data och i andra fall på svårigheter att fastställa gränser för bedömning av status.
Havsmiljödirektivet är implementerat i svensk lagstiftning genom havsmiljöförordningen. I 22 § i förordningen anges det att övervakning av havets miljötillstånd bland annat ska genomföras i enlighet med direktivets Bilaga III, tabell 1.
Här framgår att följande bör övervakas och bedömas.
Geografisk och tidsmässig variation per art eller population:
- fördelning, abundans och/eller biomassa
- storleks-, ålders- och könsstruktur
- reproduktionsförmåga, överlevnadstal och dödlighet/skadefrekvens
- beteende inbegripet rörelse och migration
- artens livsmiljö (utsträckning, lämplighet)
Gruppens artsammansättning
Hur god miljöstatus definieras och vilka indikatorer som används för att definiera god miljöstatus regleras genom HaV:s föreskrifter HVMFS 2012:18.
Föreskrifterna bygger på EU:s Kommissionsbeslut,
Pdf, 560.5 kB. om bland annat fastställande av kriterier och metodstandarder för god miljöstatus i marina vatten och specifikationer och standardiserade metoder för övervakning, i de fall det finns svenska data och en indikator med tillhörande tröskelvärde.
I kommissionsbeslutet framgår vilka kriterier som ska (obligatoriska) eller kan (kompletterande) användas vid bedömning och det ges även riktlinjer för övervakning. De kompletterande kriterierna är endast relevanta om det finns en risk att inte uppnå god miljöstatus eller om de behövs för att komplettera bedömningen enligt de obligatoriska kriterierna.
Tumlare ingår i deskriptor 1 (biologisk mångfald), deskriptor 4 och:
- Det obligatoriska kriteriet D1C2
Artens abundans är inte negativt påverkad av belastning från mänsklig verksamhet, och dess långsiktiga överlevnad är säkerställd. Måttenhet: Mängd (antal individer eller biomassa i ton (t)) per art - Det kompletterande kriteriet D1C3
De demografiska egenskaperna för populationerna (till exempel kroppsstorleks- eller åldersklasstruktur eller könsfördelning, fruktsamhet och överlevnadsfrekvens) inom arten tyder på en frisk population som inte är negativt påverkad av mänsklig verksamhet. - Det obligatoriska kriteriet D1C4
Artens utbredningsområde och, om tillämpligt, utbredningsmönster överensstämmer med rådande geomorfologiska, geografiska och klimatiska villkor. - Det obligatoriska kriteriet D4C2
Balansen i total abundans mellan de trofiska gilderna är inte negativt påverkad till följd av mänskliga belastningar. - Det kompletterande kriteriet D4C3
Individernas storleksfördelning inom den trofiska gilden är inte negativt påverkad till följd av mänskliga belastningar.
I nuläget ger övervakningen underlag för att bedöma status utifrån kriterierna D1C2 och delvis D1C4.
Bedömning
Det finns två indikatorer framtagna för bedömning av status för tumlare enligt HVMFS 2012:18
Art- och habitatdirektivets övergripande mål är att bevara typisk och speciell europeisk natur. I praktiken innebär detta att medlemsländerna hjälps åt att bibehålla eller återuppnå gynnsam bevarandestatus för de utvalda arter och naturtyper som nämns i direktivets bilagor.
Tumlare ingår i direktivets bilaga 2 (Djur- och växtarter av gemenskapsintresse vilkas bevarande kräver att särskilda bevarandeområden utses), vilket innebär att Sverige ska övervaka tumlarens utbredning, populationsparametrar, tillståndet i deras livsmiljöer och faktorer som kan påverka artens framtidsutsikter med målsättning att tillförlitligt kunna bedöma deras bevarandestatus.
Bedömning
Hur väl medlemsländerna klarar av att bibehålla den europeiska naturens mångfald mäts genom en gemensam och strukturerad rapportering till EU vart sjätte år i enlighet med artikel 17 i Art- och habitatdirektivet.
lämnades in i augusti 2025.
Bevarandestatus för de arter som omfattas av direktivet bedöms utgående från fyra centrala parametrar: utbredningsområde, populationsparametrar, tillståndet för artens livsmiljö samt artens framtidsutsikter (inklusive hot och påverkan). Bedömningen görs enligt principen ”one out all out”, det vill säga det är den sämsta parametern som avgör. I praktiken innebär detta att för att en art ska ha gynnsam bevarandestatus ska dess utbredning, populationsparametrar, livsmiljö och framtidsutsikter alla vara på gynnsam nivå.
I enlighet med direktivet görs bedömning av tumlare per biogeografisk zon, vilket för Sveriges del innebär en indelning i Östersjön (”Marine Baltic”) respektive Västerhavet (”Marine Atlantic”).
Tumlarpopulationen i Östersjön är starkt hotad och har ogynnsam bevarandestatus. Östersjöpopulationen skattas till endast 400-500 djur, av vilka den största delen håller till på svenskt vatten. Övervakningen har avgörande betydelse för att kunna bevara och förvalta populationen i Östersjön.
I Västerhavet bedöms Nordsjöpopulationen ha en gynnsam bevarandestatus. Bälthavspopulationen bedöms däremot inte ha en gynnsam status, eftersom den har minskat i antal under perioden 2005–2022.
Förordning (EU) 2024/1991 om restaurering av natur och om ändring av förordning (EU) 2022/869
Bedömning
Tillståndet och trenden för tillståndet i livsmiljötyperna och kvaliteten och trenden i kvalitet hos livsmiljöerna för de arter som avses i artiklarna 4 och 5 i de områden som är föremål för restaureringsåtgärder på grundval av den övervakning som avses i artikel 15.3.
Havsplanering genomförs i Sverige utifrån kraven i havsplaneringsförordningen och är till för att visa hur havet utanför kustzonen ska användas effektivt och hållbart, nu och i framtiden.
I havsplaneringen görs en miljöbedömning för att studera havsplanernas konsekvenser för havsmiljön. Det är en del i tillämpningen av ekosystemansatsen. Syftet med miljöbedömningen är bland annat att integrera miljöaspekter i havsplanerna för att främja en hållbar utveckling.
HaV har utvecklat ett planeringsverktyg som heter Symphony för att rumsligt uppskatta miljöpåverkan och känslighet i ekosystemen. Övervakningen av tumlare är relevant för havsplaneringen och data kan ingå i underlag för uppdatering av datalager i Symphony.
Som part i Helsingforskonventionen ska Sverige delta i arbetet med att skydda Östersjön samt följa de rekommendationer som tas fram inom konventionen.
Tumlare ingår i Helcoms övervakningsprogram
I Baltic Sea Action Plan (BSAP) bidrar data på tumlare till att följa upp mål under tema biodiversitet; viable populations of all native species.
Bedömning
Inom Helcom har medlemsländerna enats om indikatorer med gränsvärden som ska användas vid regional bedömning av Östersjöns tillstånd (core indicators). Två tumlarindikatorer är under utveckling
Tumlare ingick i den senaste bedömningen av Östersjöns tillstånd i State of the Baltic Sea – Third HELCOM holistic assessment 2016-2021.
Som part i Ospar-konventionen ska Sverige delta i arbetet med att skydda Nordsjön samt följa de beslut, rekommendationer och överenskommelser som tas fram inom konventionen.
Övervakning av tumlare ingår i OSPAR CEMP som är en del i Joint Assessment and Monitoring Programme (JAMP); tema B - Biodiversity and Ecosystems.
I North East Atlantic Environmental Strategy framgår att ett övergripande mål inom Ospar är att genom ekosystemansatsen förvalta mänskliga aktiviteter så att den biologiska mångfalden bevaras.
Bedömning
Senaste bedömningen gjordes i
Svenska miljökvalitetsmålen
För att följa upp de svenska miljökvalitetsmålen behövs dataunderlag. Övervakning av tumlare ger underlag till preciseringarna om god miljöstatus och gynnsam bevarande status i
De svenska miljömålen följs upp genom en årlig uppföljning på nationell och regional nivå. Det görs även en fördjupad utvärdering vart fjärde år.
Mer information om miljökvalitetsmålen
Agenda 2030
Av FN:s 17 globala miljömål kan tumlardata användas för att följa upp mål 14 – Hav och marina resurser, och delmålet 14.2:
"Senast 2020 förvalta och skydda marina och kustnära ekosystem på ett hållbart sätt för att undvika betydande negativa konsekvenser, bland annat genom att stärka deras motståndskraft, samt vidta åtgärder för att återställa dem i syfte att uppnå friska och produktiva hav."