Fysisk påverkan
På den här sidan kan du läsa information, beskrivning av övervakning och hur vi använder data om fysisk påverkan.

Muddringsfartyg i Hanöbukten. Foto: Hans Cronert/Azotelibrary.com.
Övervakning av den marina miljön ger underlag för att bedöma och följa utvecklingen av miljöns tillstånd och de miljöförändringar som uppstår till följd av mänskliga aktiviteter. Insamlade data kommer till användning i förvaltningen av havet och de marina resurserna.
Övergripande information
Sveriges Geologiska Undersökning - sedimentextraktion
Sjöfartsverket - AIS data
Nationell akvatisk övervakning inom vilken kartläggning utförs genom att kombinera olika metoder och datamängder.
- Tolkning av flygbilder för att detektera fysisk påverkan längs med Sveriges kust
- Kompletterande insamling av geodata om tillståndspliktiga verksamheter, muddring, dumpning, sedimentextraktion med mera
- Geografisk spårbarhet av bottentrålning via VMS (vessel monitoring system), AIS (automatic identification system) och radar i kombination med fiskefartygets loggbok
- AIS-data för analys av påverkan från sjöfart – se faktasida Sjöfart
Heltäckande kartläggning av fysisk påverkan i kusten gjordes första gången 2017 och upprepades 2023. Kartläggningen är planerad att upprepas 2029 och därefter vart sjätte år. Även historiska flygbilder från 1960, 1994 och 2008 har analyserats för att kunna framställa statistik över hur kuststräckan har förändrats över tid.
Underlagsdata om bottentrålning finns tillgängliga från 1998 i begränsad omfattning. Loggböcker finns med positioner för sätt från 1995 och med sätt och hal via elektronisk loggbok från 2013. Dumpningsverksamhet började rapporteras till havskonventionerna 1996. Sedan 2011 rapporteras även muddringsaktivitet kopplad till dumpningar. Data om andra verksamheter har samlats in från prövningar inför vissa rapporteringar, men löpande insamling är ännu inte på plats.
Gällande sedimentextraktion finns data på volymen uttag i m3 per tillståndsgivet område och år i Sverige från 1967.
- Vad Sverige övervakar styrs bland annat av olika EU-lagstiftningar som ställer samma krav på alla EU:s medlemsstater (se Vad styr vad som ska övervakas och hur används data).
- Sverige deltar aktivt i expertgrupper inom Helcom, Ospar och Ices som samordnar och bidrar till utvecklingen av ländernas övervakning och bedömningsmetoder avseende fysisk störning.
Beskrivning av övervakning
Tolkning av flygbilder (ortofoton)
Följande grupper av företeelser detekteras genom tolkning av flygbilder
- Konstruktioner – till exempel brygga, pir, kaj, utfyllnad, hamn, vindkraft, bro, byggnad
- Spår av verksamhet – till exempel muddring, dumpning, bortgrävning, utfyllning, invallade vikar, anläggningsarbete
- Plats för verksamhet – till exempel badplatser, akvakultur, småbåtshamn
- Övrigt – till exempel vrak, rör, kablar, fiberbankar
Insamling geodata
Följande kompletterande dataset samlas in från databaser och-/eller via prövningsärenden
- Verksamheter – vattenbruk, muddringar, dumpningar, utfyllnader, sedimentextraktion
- Konstruktioner – artificiella rev, vindkraftverk, badplats, dammar, fiberrika sediment, kablar, tunnlar
Bottentrålning
- För fiskefartyg större eller lika med 12 meter: identitet, tidsstämpel, position, kurs och fart minst en gång per timme (i Skagerrak oftare) via VMS
- För fiskefartyg större eller lika med 15 meter: Fartygets rörelser via AIS
- För fiskefartyg som befinner sig i AIS-zon eller bedriver en viss typ av fiske: Fartygets rörelser via AIS
- Trålningsverksamhet – genom att kombinera fartygsdata med fiskeloggboken (då den inkommit) kan fiske indikeras. Det anges också i loggboken vilken typ av redskap som används
- Kompletterande data från externa datakällor angående fiskeintensitet (Ices, Helcom) och fiskebåtar och fiskeslag (GlobalFishingWatch)
AIS-analys
AIS-data, det vill säga data om fartygs rörelser (se faktasida Sjöfart) används för att komplettera analys av
- muddring och dumpning
- ankring
- erosionsrisk (svall från båtar)
Följande uppgifter samlas in eller beräknas för respektive företeelse
- tidpunkt (för att bedöma förändring över tid från tidigare bildanalys).
- företeelsens geografiska plats.
- den kartlagda företeelsens areal/längd, eller volym (vid muddring/dumpning/täktverksamhet).
- företeelsens relativa inverkan (impact) med avseende på hydrologiska kvalitetsfaktorer (till exempel vågbrytande effekter, spridning av sediment och så vidare).
- generell vågregim runt företeelsen och hur denna påverkas.
- bottensubstrat som påverkas och påverkar området runt företeelsen, till exempel via sedimentspridning eller erosionsärr/uppbyggnad av sandrevlar.
- djupverkan, genom att det ofta sker mer påverkan om företeelsen berör botten med aktiv vågverkan till exempel genom resuspension, vilket i sig kräver tillgång till en djupmodell.
- zonering av intensitet så att modellen visar störst potentiell påverkan nära en företeelse eller grupp av företeelser.
- intensitet av påverkanstryck, det vill säga aggregering av närliggande företeelser, per hydromorfologisk kvalitetsfaktor och med hänsyn till zoneringar.
Påverkanszoner och statistik
Utifrån informationen ovan används slutligen modeller för att producera ett heltäckande rasterskikt (karta) över påverkanszoner där Sveriges marina område delas in i zoner (1-6) beroende på nivå av fysisk påverkan avseende
- morfologisk påverkan,
- hydrografisk påverkan
- konnektivitet
Utöver kartunderlagen tas även statistik fram som grund för analys av förändring av exploatering och påverkan över tid. Statistiken baseras på
- en jämförelse av ortofotokarterade (tolkning av flygfoton) objekts antal och objektlängd mellan olika karteringstillfällen och referensår
- GIS-analyser av nyss nämnda ortofotokarterade objekt som undersöker 1) orörd areal i grunda exponeringsskyddade områden angivna i hektar och procent och 2) strandlinjens fragmentering redovisat per antal orörda segment
- påverkanszoner över andel påverkad havsyta i procent samt areal i hektar avseende morfologi, hydrografi och konnektivitet.
Statistiken bygger kumulativt på statistik från tidigare övervakningscykler så att en komplett tidsserie med start från 2017 års övervakning erhålls. För vissa typer av påverkan, och i vissa regioner, följs statistiken även från 1960, 1994 och 2008 som det finns historiska data från.
Heltäckande kartläggning av fysisk påverkan görs vart sjätte år i hela Sveriges marina område. Tolkningen av aktuella flygfoton utförs under ett år och jämförs med resultaten från tolkningen sex år tidigare.
Vissa underlagsdata samlas in inför kartläggningen, medan andra data samlas in mer löpande, såsom data om muddring- och dumpning som HaV sammanställer årligen från beslut i prövningsverksamhet. Data från andra myndigheter, såsom sand-, grus- eller stenuttag som SGU registrerar, eller AIS-data från Sjöfartsverket sammanställs i samband med kartläggningen.
Bottentrålningsverksamhet övervakas löpande av HaV utifrån VMS och AIS. VMS är ett globalt system då det är satellitbaserat. VMS-data fås minst en gång i timmen (i Skagerrak oftare), men det finns möjlighet att ändra frekvensen.
AIS-data beror främst på VHF-täckningen. Det är möjligt att även fånga upp VHF-signalen med satellit. Rapporteringsfrekvens beror på flera faktorer, främst fartygets hastighet och typ av transponder. Vid trålfart kan rapportering ske var tionde sekund.
Övervakning av fysisk påverkan ska utföras i enlighet med den övervakningsmanual som håller på att tas fram.
Metoden kombinerar tolkning av flygbilder (Ortofotokartering), insamling av geodata från olika databaser, data om bottentrålning samt AIS-data för analys av fysisk påverkan från sjöfart. Dessa datamängder används sedan för att modellera fram påverkan i Sveriges havsområde i sex olika påverkanszoner, där 1 är minst påverkan och 6 störst.

Figuren visar övervakningens olika moment, objekt och verksamheter som ska kartläggas och vilka geografiska underlag som ska produceras.
Insamling av geodata
Geodata samlas in genom att HaV beställer data från andra myndigheters databaser, eller genom att granska beslut från prövningsverksamhet.
Det finns en mängd information i ansökningar, anmälningar och beslut om muddring och dumpning kopplat till fysisk påverkan på havsmiljön och som kan användas i övervakningssyfte.
Muddringsverksamhet kräver alltid tillstånd eller att det gjorts en anmälan enligt miljöbalken. Vilket som krävs beror på muddringens omfattning samt vilka allmänna och enskilda intressen som berörs (se mer i HaV:s rapport 2018:19). Alla dumpningar kräver en dispens från dumpningsförbudet, 15 kap miljöbalken. Dumpningsdispensen får endast lämnas om avfallet kan dumpas utan olägenhet för människors hälsa eller miljön.
Vid prövning av muddringsverksamheter och dumpningsärenden samlas det in en rad olika uppgifter som kan vara av intresse även i övervakningssyfte. Det kan exempelvis gälla information om muddringens omfattning, djup, volymen av muddermassor, analyser om eventuellt innehåll av miljögifter samt var muddringsmassorna kommer att dumpas. I HaV:s rapport 2018:19 (bilaga 1-2) anges det vad som bör ingå i en ansökan om tillstånd till muddring respektive anmälan om muddring samt vilken provtagning och analys som är lämplig att utföra.
Besluten om muddring och dumpning är oftast förenade med villkor som reglerar var, när och hur muddring och/eller dumpningen får utföras. Ärendena prövas av Länsstyrelsen, HaV eller Mark- och miljödomstolen och information om beslutade muddringar och dumpningsdispenser finns hos dessa myndigheter.
Sverige rapporterar varje år beviljade och nyttjade dispenser för dumpning av muddermassor till Helcom (Östersjön), Ospar (Skagerrak och Kattegatt) samt till IMO under Londonkonventionen. Vid rapporteringen följer Sverige de vägledningar som tagits fram inom Helcom, Ospar och IMO. Insamlandet av data bygger på att beslutande myndighet ställer upp villkor för rapportering i varje enskilt beslut samt att tillsynsmyndigheten begär in dessa uppgifter (se Dessa data samlas in).
I vissa fall saknas det uppgifter gällande genomförda dumpningar och dessa måste då utelämnas eller skattas/beräknas. Detta kan exempelvis vara fallet vid konvertering från kubikmeter till ton där uppgifter om muddermassornas beskaffenhet, inklusive kornstorlek, är av betydelse. Saknas dessa uppgifter baseras beräkningarna på en omräkningsfaktor. Skattningar måste även göras i de fall det saknas uppgifter om hur stor del av den beviljade volymen som verkligen dumpats.
För vindkraftsetablering registreras information om befintliga och planerade anläggningar i Vindbrukskollen. Det är verksamhetsutövare inom vindkraft och handläggande myndigheter (länsstyrelser och kommuner) som frivilligt registrerar löpande information om respektive vindkraftsprojekt. Tillstånd för vindkraftsetablering i vatten prövas normalt av Mark- och miljödomstolen.
För att få utvinna sand, grus eller sten från havsbotten inom allmänt vatten på kontinentalsockeln krävs tillstånd enligt kontinentalsockellagen (1966:315). SGU meddelar, genom bemyndigande sådana tillstånd med villkor och är även tillsynsmyndigheten för sådana täktverksamheter samt samlar in data kring dessa.
Bottentrålning
Genom att kombinera data om fiskefartygets position från VMS och AIS med information från fartygets loggbok kan påverkansfaktorn för fysisk störning genom trålning modelleras. Fiskepositioner angivna i loggböckerna stämmer inte alltid med den faktiska fiskepositionen.
Följande komponenter används idag för att modellera trålningsverksamhet
- VMS är ett satellitbaserat övervakningssystem för fiskefartyg som rapporterar fartygens identitet, tidsstämpel, position, kurs samt fart en gång per timme. Det är obligatoriskt för fiskefartyg som är större än eller lika med 12 meter, för närvarande har omkring 120 stycken svenska fartyg aktiv VMS.
- AIS är ett VHF-baserat sjösäkerhetssystem, mellan fartyg, vars rapportering är ännu mer omfattande och rapporterar beroende på fartygens hastighet, på sekundnivå. AIS är obligatoriskt för fiskefartyg som är större än eller lika med 15 meter, för närvarande 98 stycken svenska fartyg. Beroende på VHF-radions räckvidd är det inte säkert att AIS-rapporter från fartyg långt från kusten når land och därmed kan registreras. AIS är också obligatoriskt för fiskefartyg som befinner sig i AIS-zoner eller som bedriver en viss typ av fiske. Fartyg som inte omfattas av krav på AIS är oftast ändå utrustade med AIS, men de kan välja att inte sända sina AIS-rapporter.
- Beroende på vilket övervakningsprogram som används kan fartygens rörelser detekteras med hjälp av radar. Det beror på samma sätt som för AIS på fartygets avstånd till kusten.
- Systemen visar var fiskefartygen är, men inte vad de gör. Vilket gör det svårt att i realtid avgöra om fiskeverksamhet pågår. Kombineras data med fiskeloggboken (då den inkommit) kan fiskeverksamhet indikeras. För att fastställa fiskeverksamhet krävs hög rapporteringsfrekvens från AIS samt sensorer på till exempel trålvinschar, motorvarvtal, och liknande och gärna kamera.
- Fartyg och fartygens svallvågor kan detekteras via radarsatellit (SAR) och på så vis indikera fiskeaktivitet.
AIS-analys
AIS-data (Automatic Identification System) om fartygs typ och rörelsemönster används för att komplettera analys av
- bottentrålning (se ovan)
- muddring
- dumpning
- ankring
- svall
- erosionsrisk.
AIS-transponderdata hämtas från Sjöfartsverkets databas i form av så kallade ”historical tracks” i shapefilsformat. Området för uttag definieras som hela Sveriges ekonomiska zon (EEZ). Data omprojiceras från WGS84 till SWEREF99TM och analyseras därefter enligt respektive metodbeskrivning.
Tolkning av flygfoton
Kvalitetssäkring innebär att kontroll av kartprojektionen ska vara Sweref99TM. Rastrering görs med pixelstorlek om 25 meter. Rasterfiler skapas så att pixlarna ligger fördelade enligt 0, 25, 50, 100 meter osv. Dessutom kontrolleras att uppmätta max- och minvärden är rimliga på hämtade data.
Insamling av geodata
Vid sammanställning av data från prövningar av anmälningar, tillstånd och dispenser bedöms rimligheten i de värden som anges. Det görs även en uppföljning av hur verksamheten har utförts jämfört med vad som framgår i ärendet. Uppföljningen görs genom att kontakta tillsynsmyndigheten eller verksamhetsutövaren.
Gällande sand- grus och stenuttag finns villkor i tillståndet enligt kontinentalsockellagen för hur kontrollprogram och rapportering ska gå till.
Bottentrålning och AIS-analys
Idag saknas automatisk kvalitetssäkring av VMS- och AIS-rapporter. VMS är plomberad och det finns ett regelverk för funktionalitet och hantering vid fel.
Kvalitetssäkring av loggboksinformation sker via felrapporter. Felen rättas sedan manuellt.
Arbete pågår med att utveckla en informationsförvaltning och en databas för att lagra och tillgängliggöra data och produkter från övervakningsprogrammet.
Information om de data och dataprodukter som hittills samlats in och sammanställts i programmet finns i HaV:s metadatakatalog.
Övriga källor till data som ingår i programmet
Muddring och dumpning
Det finns inget nationellt register över beslutade och genomförda muddringar och dumpningar. Dessa uppgifter finns i varje beslutande myndighets diarium. De data som HaV sammanställer årligen lagras på myndigheten och lämnas ut vid förfrågan till havochvatten@havochvatten.se.
Data som levereras till Helcom presenteras i Helcom Map and Data Service.
Vindkraftverk
Viss data om vindkraftsanläggningar finns i Vindbrukskollen.
Sandextraktion
SGU rapporterar årligen sanduttag i svenska kustvatten genom Working Group on the Effects of Extraction of Marine Sediments on the Marine Ecosystem inom Internationella havsforskningsrådet (Ices). Rapporteringen sker även till Helcom och Ospar.
Årliga data för uttag i Sverige och för alla länder i Ices-regionen finns redovisat i årsrapporterna från Working Group on the Effects of Extraction of Marine Sediments on the Marine Ecosystem (Ices WGXT) som går att hämta från angiven länk.
Bottentrålning
De rådata som samlas in lagras hos Havs- och vattenmyndigheten och bearbetade data som inte omfattas av sekretess görs tillgängliga vid förfrågan till havochvatten@havochvatten.se.
Data som samlas in och lagras av andra aktörer (Kustbevakningen, EMSA, andra medlemsstater eller tredjeland) lämnas inte ut.
Metoderna för kartläggning och insamling, samt de modeller som används för analys av fysisk påverkan ses över och utvecklas inför och efter varje övervakningscykel.
Bottentrålning
HaV utvecklar för närvarande
- en ny elektronisk fiskeloggbok för alla fartyg med inbyggda kontrollfunktioner för att kvalitetssäkra data.
- en webbsida där fiskeverksamhet, bland annat trålning, kan visas i en digital karta.
Vad styr vad som ska övervakas och hur används data?
Vad Sverige ska övervaka styrs av en rad nationella och internationella lagstiftningar, rapporteringskrav och konventioner. Dessa styr också hur övervakningsdata ska användas för att följa upp och bedöma statusen i den akvatiska miljön.
I de fall det saknas metoder för att bedöma status baserat på övervakningsdata pågår oftast ett utvecklingsarbete i internationella expertgrupper där svenska experter deltar. Att bedömningsmetoder saknas kan ibland bero på brister i data och i andra fall på svårigheter att fastställa gränser för bedömning av status
Vattendirektivet är implementerat i svensk lagstiftning genom vattenförvaltningsförordningen. I kap. 7 i förordningen anges det att övervakning av vattnets tillstånd ska genomföras i enlighet med direktivets artikel 8 och artikel 3 i direktiv 2008/105/EG. I vattendirektivet artikel 8 hänvisas till bilaga V. I denna bilaga beskrivs bland annat vilka kvalitetsfaktorer som ska övervakas samt hur övervakningsprogrammen ska utformas.
Enligt direktivets bilaga II, kapitel 1.4 ska en påverkansanalys genomföras, som ska ligga till grund för övervakningsprogrammets riskbaserade utformning. Här framgår att påverkansanalysen ska omfatta information om typ och omfattning av den betydande antropogena påverkan som ytvattenförekomsterna i varje avrinningsdistrikt kan komma att utsättas för, däribland:
- Identifiering av betydande morfologiska förändringar av vattenförekomster
- Uppskattning och identifiering av andra betydande antropogena effekter på ytvattenstatusen. Detta inbegriper exempelvis förändring av konnektivitet och hydrologisk regim.
I en vägledning från HaV (rapport 2016:26) beskrivs ett lämpligt tillvägagångssätt för att klassificera ekologisk status och kemisk ytvattenstatus avseende miljögifter.
Bedömning
Statusklassificering och bedömning av påverkan genomförs utifrån föreskrifterna
- HVMFS 2019:25 om klassificering och miljökvalitetsnormer avseende ytvatten
- HVMFS 2017:20 om kartläggning och analys av ytvatten.
Vattenmyndigheterna ansvarar för påverkansanalys och statusbedömningar av hydromorfologi. Bedömningarna lagras i webbstödet Vatteninformation System Sverige (VISS).
Havsmiljödirektivet är implementerat i svensk lagstiftning genom havsmiljöförordningen. I 22 § i förordningen anges det att övervakning av havets miljötillstånd bland annat ska genomföras i enlighet med direktivets Bilaga III, tabell 2.
Här framgår att följande bör övervakas och bedömas:
- Fysisk störning av havsbotten (tillfällig eller reversibel)
- Fysisk förlust (på grund av varaktig förändring av havsbottensubstrat eller havsbottens morfologi och på grund av utvinning av havsbottensubstrat)
- Ändringar av hydrologiska förhållanden
Hur god miljöstatus definieras och vilka indikatorer som används för att definiera god miljöstatus regleras genom HaV:s föreskrifter HVMFS 2012:18. Föreskrifterna bygger på EU:s kommissionsbeslut
Pdf, 580.1 kB. om bland annat fastställande av kriterier och metodstandarder för god miljöstatus i marina vatten och specifikationer och standardiserade metoder för övervakning, i de fall det finns svenska data och en indikator med tillhörande tröskelvärde. I kommissionsbeslutet framgår vilka kriterier som ska (obligatoriska) eller kan (kompletterande) användas vid bedömning och det ges även riktlinjer för övervakning.
De kompletterande kriterierna är endast relevanta om det finns en risk att inte uppnå god miljöstatus eller om de behövs för att komplettera bedömningen enligt de obligatoriska kriterierna.
Fysisk störning ingår i deskriptor 6 och de obligatoriska kriterierna:
- D6C1: Rumslig omfattning och fördelning av fysisk förlust (varaktig förändring) av havsbotten. Måttenhet: Omfattning av bedömningsområdet som är fysiskt förlorad, i kvadratkilometer (km²).
- D6C2: Rumslig omfattning och fördelning av belastningar som ger fysisk störning av havsbotten. Måttenhet: Omfattning av bedömningsområdet som är fysiskt störd, i kvadratkilometer (km²).
Dessa kriterier ger i sin tur underlag för bedömning av kriterierna D6C3, D6C4 och D6C5 (se faktablad Bentiska livsmiljöer)
Fysisk störning ger även underlag till deskriptor 7 och:
- Det kompletterande kriteriet D7C2: Rumslig omfattning av varje bentisk livsmiljötyp som påverkas negativt (fysiska och hydrografiska egenskaper och associerade biologiska samhällen) på grund av en bestående förändring av hydrografiska förhållanden.
- Måttenhet: Omfattning av varje livsmiljötyp som påverkas negativt, uttryckt i kvadratkilometer (km²) eller som procentandel av livsmiljöns totala naturliga omfattning i bedömningsområdet.
Enligt kommissionsbeslutet ska övervakningen för deskriptor 7 inriktas på förändringar som har samband med utbyggnad av infrastruktur, antingen vid kusten eller ute till havs. Vidare ska hydrodynamiska modeller för miljökonsekvensbeskrivning som validerats med fältmätningar eller andra lämpliga infomationskällor användas för att bedöma omfattningen av effekterna av varje utbyggnad av infrastruktur.
Bedömning
Det finns två svenska indikatorer för att bedöma fysisk påverkan enligt HVMFS 2012:18
- 6.3A Utsträckning av fysisk störning i bentiska livsmiljöer
- 6.4A Utsträckning av fysisk förlust i bentiska livsmiljöer
Det finns även tre miljökvalitetsnormer för fysisk störning varav en (D.4) har två tillhörande indikatorer (D.4.1 och D.4.2)
D.1 – Havsbottenarealen som är opåverkad av mänsklig verksamhet ska ha en omfattning och utbredning som inte äventyrar upprätthållandet av livsmiljötypernas struktur samt deras funktioner, eller konnektiviteten för de livsmiljötypiska arterna
- Indikatorer till D.1 saknas
D.3 – Permanenta förändringar av hydrografiska förhållanden som beror på storskaliga verksamheter, enskilda eller samverkande, får inte påverka biologisk mångfald och ekosystem negativt
- Indikatorer till D.3 saknas
D4 – Påverkan på havsbottnen till följd av mänsklig verksamhet ska inte äventyra förutsättningarna för att upprätthålla bottnarnas kvarvarande strukturer och funktioner för respektive livsmiljötyp, eller äventyra förutsättningarna för återhämtning attför de funktioner som degraderats till följd av mänsklig verksamhet
Art- och habitatdirektivets övergripande mål är att bevara typisk och speciell europeisk natur. I praktiken innebär detta att medlemsländerna hjälps åt att bibehålla eller återuppnå gynnsam bevarandestatus för de utvalda arter och naturtyper som nämns i direktivets bilagor.
Fysisk störning av havsbottnen påverkar naturtypernas bevarandestatus både direkt och indirekt. Den direkta påverkan innebär i allmänhet att förekomsten av naturtypen förstörs, till exempel genom att gräva bort den eller bygga på den, eller genom att förstöra de strukturer och funktioner som kännetecknar naturtypen (till exempel muddra öppningen till en kustnära lagun så att vattenutbytet med det omgivande havet ökar). Indirekt påverkan kan vara förändrade vattenströmningar, ökad grumlighet (som leder till att en del av växtligheten slås ut) eller en ökad näringsbelastning (som förändrar artsammansättning, struktur och funktioner).
Behovet av tillförlitliga övervakningsdata omfattande all fysisk störning är därför av mycket stor betydelse för bedömningen av bevarandestatus.
Bedömning
Hur väl medlemsländerna klarar av att bibehålla den europeiska naturens mångfald mäts genom en gemensam och strukturerad rapportering till EU vart sjätte år i enlighet med artikel 17 i art- och habitatdirektivet.Den aktuella bedömningsperioden är 2019–2024 med rapportering 2025.
Bevarandestatus för de arter och naturtyper som omfattas av direktivet bedöms utgående från fyra centrala parametrar, av vilka två är de samma för arter och naturtyper: utbredningsområde och framtida utveckling (som också inkluderar påverkan och hot). För arter bedöms också dess populationsparametrar och tillståndet i artens huvudsakliga livsmiljö, medan man för naturtyper istället bedömer naturtypens förekomst (inom utbredningsområdet) samt dess strukturer och funktioner.
Bedömningen görs enligt principen ”one out all out”, det vill säga det är den sämsta parametern som avgör. I praktiken innebär detta att för att en naturtyp ska ha gynnsam bevarandestatus ska dess utbredning, förekomsten av naturtypen inom utbredningsområdet, naturtypens strukturer och funktioner samt dess framtidsutsikter alla vara på gynnsam nivå.
Fysisk störning är en av de allvarligaste påverkansfaktorerna eftersom störningen i många fall förstör förekomsten av naturtyper permanent, vilket i bedömningen (utbredning och förekomst) leder till en lika permanent ogynnsam bevarandestatus. I vissa fall kan naturtypen restaureras (till exempel att på nytt stänga ett söndergrävt inlopp till en kustnära lagun), men annars är ekologisk kompensation (återinförande av en tidigare förekomst på annan plats) den enda möjligheten att åter uppnå gynnsam bevarandestatus.
I några fall kan naturen återhämta sig från de negativa effekterna av fysisk störningen ifall störningen avlägsnas (till exempel förbud mot bottentrålning), men återhämtningen kan ta betydande tid.
EU:s naturrestaureringsförordning
Förordning (EU) 2024/1991 om restaurering av natur och om ändring av förordning (EU) 2022/869
Bedömning
Tillståndet och trenden för tillståndet i livsmiljötyperna och kvaliteten och trenden i kvalitet hos livsmiljöerna för de arter som avses i artiklarna 4 och 5 i de områden som är föremål för restaureringsåtgärder på grundval av den övervakning som avses i artikel 15.3.
Havsplanering genomförs i Sverige utifrån kraven i havsplaneringsförordningen och är till för att visa hur havet utanför kustzonen ska användas effektivt och hållbart, nu och i framtiden.
I havsplaneringen görs en miljöbedömning för att studera havsplanernas konsekvenser för havsmiljön. Det är en del i tillämpningen av ekosystemansatsen. Syftet med miljöbedömningen är bland annat att integrera miljöaspekter i havsplanerna för att främja en hållbar utveckling.
Bedömning
HaV har utvecklat ett planeringsverktyg som heter Symphony för att rumsligt uppskatta miljöpåverkan och känslighet i ekosystemen. Med Symphony kan den sammanlagda, kumulativa, miljöpåverkan från olika belastningar visas utifrån nuläge, framtidsbild eller förändringar genom planeringen. Med kumulativ miljöpåverkan menas den sammanlagda belastningen från olika mänskliga verksamheter på växt- och djurliv i havet.
Underlag för Symphonys data för fysisk störning går att ladda hem här.
Det sker en löpande utveckling av såväl metoden som den övervakning som ger underlag till verktyget.
Som part i Helsingforskonventionen ska Sverige delta i arbetet med att skydda Östersjön samt följa de rekommendationer som tas fram inom konventionen.
Ett program för övervakning av fysisk påverkan är under utveckling i HELCOM Monitoring Manual.
I Baltic Sea Action Plan (BSAP) bidrar data på fysisk störning till att följa upp mål under tema Sea-based activities: "No or minimal disturbance to biodiversity and the ecosystem".
Bedömning
Inom Helcom har medlemsländerna enats om indikatorer med gränsvärden som ska användas vid regional bedömning av Östersjöns tillstånd (core indicators). Det finns en indikator för fysisk påverkan
Cumulative impact from physical pressures on benthic biotopes
Denna användes senast för att bedöma Östersjöns tillstånd I State of the Baltic Sea – Third HELCOM holistic assessment 2016-2021.
Som part i Ospar-konventionen ska Sverige delta i arbetet med att skydda Nordsjön samt följa de beslut, rekommendationer och överenskommelser som tas fram inom konventionen.
Övervakning av fysisk påverkan ingår i OSPAR CEMP som är en del i Joint Assessment and Monitoring Programme (JAMP) tema B - Biodiversity and Ecosystems.
I North East Atlantic Environmental Strategy framgår att ett övergripande mål inom Ospar är att genom ekosystemansatsen förvalta mänskliga aktiviteter så att den biologiska mångfalden bevaras.
Bedömning
Inom Ospar används en indikator för att utvärdera omfattningen av potentiell mänsklig påverkan på havsbotten och dess tillhörande arter, habitat och ekosystem.
Indikatorn användes senast för att bedöma Nordsjöns status i OSPAR Quality Status Report 2023
Svenska miljökvalitetsmålen
För att följa upp de svenska miljökvalitetsmålen behövs dataunderlag.
Övervakning av fysisk påverkan ger underlag till preciseringarna om god miljöstatus i miljökvalitetsmålet Hav i balans samt levande kust och skärgård.
De svenska miljömålen följs upp genom en årlig uppföljning på nationell och regional nivå. Det görs även en fördjupad utvärdering vart fjärde år.
Agenda 2030
Av FN:s 17 globala miljömål kan data på fysisk påverkan användas för att följa upp mål 14 – Hav och marina resurser och delmålet 14.2:
- Senast 2020 förvalta och skydda marina och kustnära ekosystem på ett hållbart sätt för att undvika betydande negativa konsekvenser, bland annat genom att stärka deras motståndskraft, samt vidta åtgärder för att återställa dem i syfte att uppnå friska och produktiva hav.