Lättnader i rapporteringen

Nu är spårbarhetssystemets e-tjänst och bastjänster anpassade för att kunna hantera HaV:s tillfälliga lättnader i rapporteringen. Lättnaderna börjar gälla med omedelbar verkan och gäller fram till dess vi meddelar annat.

Med anledning av den ansträngda situation som många företag har på grund av Corona-situationen kommer har HaV valt att införa tillfälliga lättnader i rapporteringen av spårbarhetsinformation.

Vad ska rapporteras?

Lättnaderna börjar gälla med omedelbar verkan och gäller fram till dess vi meddelar annat.

Vilka uppgifter per rapporttyp som fortsatt är obligatoriska och vilka som tillfälligt inte behöver ingå hittar du här:

Uppgifter som ska vara åtkomliga genom Havs- och vattenmyndighetens spårbarhetsdatabas Pdf, 647.7 kB. (bilaga 1 till HVMFS 2017:14).

Gäller bara nya partier

Lättnaderna gäller nyskapade partier. Om du hanterar tidigare skapade partier ska du lämna de uppgifter som tidigare var obligatoriska för dessa partier.

Frågor

För generella frågor med anledning av denna information:
Patrizia Jaconelli, sbs@havochvatten.se, tel 010-698 61 81

För tekniska frågor om bastjänsterna:
FMC, fmc@havochvatten.se, tel 0771-10 15 00 (menyval 4 eller 5 )

Publicerad: 2020-04-03
Sidansvarig: Webbredaktion