upplever användarna EFR

Under våren 2025 fick EFR-användarna inom kust- och sötvattensfiske möjlighet att besvara en enkät om hur de upplever e-tjänsten för fångstrapportering. Syftet med undersökningen var att få in synpunkter och förslag på förbättringar för framtida vägval och prioriteringar vid utveckling av digitala tjänster.

Svarsunderlag

Majoriteten av svaren kom från kustfiskare men både laxfiskare och sötvattensfiskare finns representerade i svaren. Enkäten hade en svarsfrekvens på 9,3%.

  • 95% har använt EFR för fångstrapportering i minst 1 år eller mer

Frekvens

  • 51% skickar in månadsrapportering
  • 25% skickar in sin fångstrapport dagligen eller veckovis

Enhetstyp

  • 56% använder en smarttelefon
  • 32% väljer att rapportera med en dator
illustration för redskap favoriter

Användarupplevelse och funktionalitet i EFR

hero

Egen granskning av uppgift ger trygghet för användarna

hero

Hjälp, verifiering och favoriter är viktiga funktioner

hero

Tjänsten upplevs snabb, säker och enkel

hero

Identifierade förbättringar
och planerade åtgärder

Många bra och värdefulla synpunkter har sammanställts till prioriterade åtgärder

  • Ologisk navigering, särskilt vid tillbaka-steg
    En del av användarna upplever att navigeringen att ”backa tillbaka” känns ologisk
    Åtgärd: Vi analyserar synpunkterna och tar fram möjliga förbättringar för att göra navigeringen mer logisk och användarvänlig
  • Otydliga begrepp "dagar till sjöss" och "redskapsdagar" Begreppen förväxlas
    Åtgärd: Vi inför en informationsruta med tydliga och beskrivande texter för att förklara begreppen
illustration för redskap favoriter

Vi vill veta vad du tycker

Har du synpunkter eller förslag på förbättringar i EFR? Fyll gärna i formuläret nedan och hjälp oss att bli bättre i arbetet med EFR.



(Frivilligt) Om du vill att vi ska kunna återkoppla behöver du ange din e-postadress.