Så upplever användarna EFR
Under våren 2025 fick EFR-användarna inom kust- och sötvattensfiske möjlighet att besvara en enkät om hur de upplever e-tjänsten för fångstrapportering. Syftet med undersökningen var att få in synpunkter och förslag på förbättringar för framtida vägval och prioriteringar vid utveckling av digitala tjänster.
Svarsunderlag
Majoriteten av svaren kom från kustfiskare men både laxfiskare och sötvattensfiskare finns representerade i svaren. Enkäten hade en svarsfrekvens på 9,3%.
- 95% har använt EFR för fångstrapportering i minst 1 år eller mer
Frekvens
- 51% skickar in månadsrapportering
- 25% skickar in sin fångstrapport dagligen eller veckovis
Enhetstyp
- 56% använder en smarttelefon
- 32% väljer att rapportera med en dator


Användarupplevelse och funktionalitet i EFR


Egen granskning av uppgift ger trygghet för användarna


Hjälp, verifiering och favoriter är viktiga funktioner


Tjänsten upplevs snabb, säker och enkel


Identifierade förbättringar
och planerade åtgärder
Många bra och värdefulla synpunkter har sammanställts till prioriterade åtgärder
- Ologisk navigering, särskilt vid tillbaka-steg
En del av användarna upplever att navigeringen att ”backa tillbaka” känns ologisk
Åtgärd: Vi analyserar synpunkterna och tar fram möjliga förbättringar för att göra navigeringen mer logisk och användarvänlig - Otydliga begrepp "dagar till sjöss" och "redskapsdagar" Begreppen förväxlas
Åtgärd: Vi inför en informationsruta med tydliga och beskrivande texter för att förklara begreppen

Vi vill veta vad du tycker
Har du synpunkter eller förslag på förbättringar i EFR? Fyll gärna i formuläret nedan och hjälp oss att bli bättre i arbetet med EFR.