Fångstintyg

E-tjänst för registrering av fångstintyg.

Nytt system för hantering av fångstintyg!

Från och med den 10 januari 2026 kommer Fångstintygsportalen att ersättas av ett EU-gemensamt system (Catch) för dokumentation i samband med import och export av fiskeriprodukter. Det innebär att alla importörer, exportörer och ombud från och med det datumet måste använda Catch för att upprätta och registrera fångstintyg och andra obligatoriska dokument. För de exportörer som idag hanterar fångstintyg för export via e-post innebär förändringen att de istället måste göra detta i Catch.

HaV kommer att återkomma med information om hur alla aktuella aktörer ska få

  • tillgång till systemet,
  • utbildning i hur Catch fungerar och
  • det stöd som krävs i övrigt

för att övergången till Catch ska fungera så bra som möjligt.

Ett utbildningsmaterial om Catch finns på EU-kommissionens hemsida.

Inloggning för användare av fångstintygportalen

Har du frågor om inloggning kan du skicka e-post till iuuslosweden@havochvatten.se.

För att ansöka om användarkonto för fångstintygportalen behöver du skicka ett e-postmeddelande till iuuslosweden@havochvatten.se med namn, personnummer, e-postadress, telefonnummer och företagets EORI-nummer så skickar vi inloggningsuppgifter.

Som importör kan du ge ett ombud fullmakt att registrera fångstintyg åt dig. Om du väljer att göra det ska en fullmakt skickas till iuuslosweden@havochvatten.se. Importören fyller i fullmakten.

Här hittar du Havs- och vattenmyndighetens mall för fullmakt Word, 51.6 kB..

Publicerad: 2020-08-25
Uppdaterad: 2025-04-23
Sidansvarig: Webbredaktion