Fångstintyg
E-tjänst för registrering av fångstintyg.
Information om utfasning av Fångstintygsportalen
Från och med den 10 januari 2026 är det obligatoriskt att använda det EU-gemensamma IT-systemet Catch för att registrera importer som kräver fångstintyg. Det innebär att Fångstintygsportalen kommer att fasas ut i två steg:
- Från och med den 10 januari 2026 är det inte längre möjligt att registrera nya importer i Fångstintygsportalen. Det kommer fortfarande vara möjligt att komplettera pågående ärenden om myndigheten begär detta.
- Från och med den 28 februari 2026 är det inte heller möjligt att läsa uppgifter i Fångstintygsportalen.
På HaV:s hemsida finns mer information om införandet av Catch.
Inloggning för användare av fångstintygportalen
Har du frågor om inloggning kan du skicka e-post till iuuslosweden@havochvatten.se.
För att ansöka om användarkonto för fångstintygportalen behöver du skicka ett e-postmeddelande till iuuslosweden@havochvatten.se med namn, personnummer, e-postadress, telefonnummer och företagets EORI-nummer så skickar vi inloggningsuppgifter.
Som importör kan du ge ett ombud fullmakt att registrera fångstintyg åt dig. Om du väljer att göra det ska en fullmakt skickas till iuuslosweden@havochvatten.se. Importören fyller i fullmakten.
Här hittar du Havs- och vattenmyndighetens mall för fullmakt
Word, 51.6 kB..