Nytt it-system för hantering av fångstintyg

Den här sidan beskriver en kommande förändring för de som importerar eller exporterar fiskeriprodukter. Den 10 januari 2026 ersätts Fångstintygsportalen av Catch – ett EU-gemensamt system för dokumentation vid import och export av fiskeriprodukter.

Hitta på sidan

Vad innebär regelförändringarna?

Fångstintygsportalen ersätts av Catch, ett EU-gemensamt it-system för hantering av fångstintyg och andra obligatoriska dokument i samband med import och export av fiskeriprodukter. Alla importörer, exportörer och ombud måste därmed börja använda Catch. För exportörer som i dag skickar fångstintyg via e-post innebär förändringen att de i stället ska hantera dessa i Catch.

Varför ändras reglerna?

Under 2023 reviderades EU:s bestämmelser för att förhindra, motverka och undanröja olagligt, orapporterat och oreglerat fiske. Syftet med förändringarna är att effektivisera certifieringssystemet för fångster som passerar EU:s gränser. För att certifieringen ska bli så effektiv och ändamålsenlig som möjligt införs ett EU-gemensamt it-system som har fått namnet Catch. Systemet utvecklas och administreras av EU-kommissionen och kommer att kopplas samman med det befintliga livsmedelssystemet TRACES.

När sker regelförändringarna?

Kravet på att använda Catch vid import eller export av fiskeriprodukter börjar gälla den 10 januari 2026.

Hur kan man hålla sig uppdaterad?

HaV arbetar aktivt med att förbereda övergången till Catch och kommunicerar direkt med de aktörer som berörs av förändringen. Under hösten kommer HaV att erbjuda en utbildning som ska ge praktisk kunskap i hur man använder Catch. Inbjudningar skickas direkt till berörda aktörer. HaV rekommenderar också aktörer att ta del av det utbildningsmaterial som publiceras på EU-kommissionens hemsida.

En utmaning är att Catch fortfarande är under utveckling. Det gör det svårt att ge detaljerad information om hur systemet kommer att fungera, till exempel hur alla aktörer ska få rätt behörighet i systemet. HaV följer utvecklingen noggrant med målet att meddela de berörda aktörerna så snart vi får ny information. När systemet är färdigt och de avgörande frågorna har fått tydliga svar kommer HaV att publicera mer konkret information och vägledning på hemsidan.

Nytt system för hantering av fångstintyg

Från och med den 10 januari 2026 ersätts Fångstintygsportalen av Catch, ett EU-gemensamt system för dokumentation vid import och export av fiskeriprodukter. Alla importörer, exportörer och ombud måste då använda Catch för att upprätta och registrera fångstintyg och andra obligatoriska dokument. För exportörer som i dag hanterar fångstintyg för export via e-post innebär förändringen att de i stället måste hantera dem i Catch.

Vanliga frågor och svar

Nej. Fram till den 10 jan 2026 ska alla registreringar göras i Fångstintygportalen. I vissa fall kan det krävas att du rapporterar i båda systemen.

På EU-kommissionens utbildningssida (se länken nedan) finns en FAQ i Webinar 1 med en steg-för-steg-instruktion. Där framgår hur du lägger till fler områden på ett befintligt företagskonto för att få tillgång till Catch.

Även fångstintyg för export kan registreras och signeras i Catch.

För transporten kan ni skriva ut en PDF-fil av det digitalt signerade fångstintyget.

Det fungerar på samma sätt som idag. Fångstintyg för export utfärdas enbart när vi vet att fiskeriprodukterna faktiskt ska lämna EU. Den enda skillnaden är att det framöver kommer ske digitalt i Catch.


Prenumerera på nyhetsbrev

Du kan prenumerera på Nytt om fiskeregler för att få uppdateringar från HaV.

Kryssa i rutan nedan och fyll i din e-postadress nedan om du vill ha ett mejl varje gång vi publicerar ett nytt nyhetsbrev.

Prenumeration:
Publicerad: 2025-10-09
Sidansvarig: Webbredaktion