Avräkningsnota och deklaration om övertagande

Hitta på sidan

Från och med januari 2026 införs nya krav på hur förstahandsmottagare ska rapportera sina uppgifter. Förändringarna innebär bland annat ändrade regler kring för när avräkningsnota och deklaration om övertagande ska föras och inom vilken tidsram. Syftet är att stärka spårbarheten, förbättra datakvaliteten och skapa en enhetlig rapportering i hela EU.

Den 10 januari 2026 börjar nya regler gälla för förstahandsmottagares rapportering av avräkningsnotor och deklaration om övertagande i kraft. Bakgrunden är att EU har reviderat sitt system för fiskerikontroll. Därför behöver även svenska regler anpassas.

Fler av förändringarna är redan i dag svenska krav, till exempel kravet på elektronisk rapportering.

De EU-krav som får störst betydelse för rapporteringen i Sverige är:

  • tidsramen för rapportering
  • krav på elektronisk rapportering mellan länder
  • när avräkningsnota ska upprättas
  • unikt identifieringsnummer för avräkningsnotor och deklaration om övertagande
  • fiskeresans unika identifieringsnummer
  • hänvisning till vägningsaktörer

För förstahandsmottagare som köper fångst från fartyg under 12 meter gäller vissa krav från den 10 januari 2028. Detta gäller till exempel kravet på fiskeresans unika identifieringsnummer.

Så påverkas du som rapportör

En del av de nya kraven kommer du inte märka i din rapportering. Det beror på att rapporteringssystemen anpassas så att de hanterar flera av förändringarna automatiskt, både i notaklienten och vid rapportering via XML-fil. Exakt vilka uppgifter som omfattas är ännu inte klart, men Havs- och vattenmyndigheten arbetar för att det ska bli så enkelt och smidigt för dig som möjligt.

Fortfarande under utredning

Vissa detaljer är ännu inte beslutade, varken på EU-nivå eller nationellt. Havs- och vattenmyndigheten uppdaterar informationen löpande när mer blir klart.

På vår hemsida hittar du alltid den senaste informationen, svar på vanliga frågor och vägledning för hur du gör rätt. Vill du hålla dig uppdaterad? Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev.

Kom ihåg

Beroende på din verksamhet kan du också beröras av andra regeländringar, till exempel om spårbarhet, vägning och transport.

Viktiga ändringar vid rapportering för förstahandsmottagare

När avräkningsnota ska upprättas

Du ska alltid upprätta en avräkningsnota om du köper fångst direkt från en yrkesfiskare i havet och ska sälja vidare fångsten.
Som privatperson behöver du inte upprätta avräkningsnota om du köper högst 10 kg fiskeriprodukter per dag för eget bruk. För lax fångad i Östersjön gäller i stället två fiskar per person och dag.

Tidsgräns för att skicka in avräkningsnotor

Avräkningsnotan ska skickas in senast 48 timmar efter den första försäljningen.

Tidsgräns för att skicka in deklaration om övertagande

Deklarationen ska skickas in senast 24 timmar efter landningen. Om övertagandet sker utanför EU ska en kopia skickas till den behöriga myndigheten i flaggmedlemsstaten senast 48 timmar efter övertagandet.

Oklarheter som påverkar utformningen

Vissa delar är ännu inte helt fastställda och införandet kan påverkas av andra processer:

  • Samordning med andra regelverk och processer
    Fiskets rapportering styrs av både svenska regler och EU-regler. Därför behöver HaV säkerställa att de olika regelverken stämmer överens.
  • Tekniska lösningar som fortfarande utvecklas
    HaV arbetar med att ta fram system för att ta emot och hantera uppgifterna. Hur snabbt olika delar börjar gälla beror på när dessa system blir färdiga.
  • Övergångsregler under 2026
    För att underlätta anpassningen kan vissa krav införas stegvis, innan hela regelverket är fullt ut på plats.

Vanliga frågor och svar

Om fartyget är över 12 meter ska loggboksnumret följa med automatiskt elektroniskt från och med 2026, eftersom befälhavaren då är skyldig att ange det i sin elektroniska loggbok. I dessa fall behöver du alltså inte få numret manuellt från befälhavaren.

Om fartyget är under 12 meter är befälhavaren först skyldig att ange loggboksnumret från och med 2028. Fram till dess är uppgiften frivillig, och det kan därför saknas även om det ska ingå i avräkningsnotan från 2026.

De nya reglerna för fiske utan fartyg börjar gälla först den 10 januari 2028.

Om du köper från sötvatten finns i dagsläget inget EU-krav på avräkningsnota. Det kan dock ändras framöver när nya regler spårbarhet av sötvattensprodukter tillämpas. Håll koll på vår hemsida för uppdaterad information om spårbarhet. Om du köper produkter från de fem stora sjöarna gäller svenska regler redan i dag. Då måste du vara registrerad som förstahandsmottagare och rapportera i tjänsten ”Avräkningsnota-sötvatten”.

Numret som avses är det vi idag kallar för Loggboksnummer. Förstahandsmottagare som laddar upp XML-fil ska ange loggboksnummer manuellt på avräkningsnotan och/eller deklaration om övertagande.

Numret som avses är det vi idag kallar för Loggboksnummer. Förstahandsmottagare som skapar avräkningsnota och/eller deklaration om övertagande i notaklienten ska ange loggboksnummer via en rull-lista i fältet.

Nej, CFR nummer kommer hämtas upp automatiskt och finnas med bland de övriga fartygsuppgifterna när fartyget väljs från listan Landande fartyg i notaklienten.

Förstahandsmottagare som laddar upp XML-fil ska ange CFR-nummer manuellt på avräkningsnotan och/eller deklaration om övertagande.

Prenumerera på nyhetsbrev

Du kan prenumerera på Nytt om fiskeregler för att få uppdateringar från HaV.

Kryssa i rutan nedan och fyll i din e-postadress nedan om du vill ha ett mejl varje gång vi publicerar ett nytt nyhetsbrev.

Prenumeration:
Publicerad: 2025-10-09
Sidansvarig: Webbredaktion