Sökresultat

  • Farliga ämnen (21)
  • Faktasida (21)
  • Bidrag (2)
  • Båtbottentvätt (2)
  • Fritidsbåt (3)
  • Främmande arter (1)
  • Visa fler
  • Försurning (1)
  • Havs- och vattenmiljöanslaget (1)
  • Havsförvaltning (1)
  • Internationellt arbete (1)
  • Kattegatt (1)
  • Rapport (1)
  • Skagerrak (1)
  • Skräp/marint skräp (1)
  • Skyddade områden (1)
  • Vrak (7)
  • Vägledning (1)
  • Övergödning (1)

  • Fritidsbåtar (2)
  • Miljöhot (18)
  • Anslag och bidrag (1)
  • Vägledningar (1)
  • Konventioner (1)

  • Senaste veckan (3)
  • Senaste månaden (4)
  • Senaste året (19)
  • Mer än ett år sedan (2)

  • Sortera på relevans
  • Sortera på sidans namn
Faktasida: Sjöfart

Sjöfart

Den internationella sjöfarten ökar snabbt vilket medför att utsläppen av växthusgaser ökar. Viktiga områden att komma till rätta med är hälso- och miljöpåverkande utsläpp av luftföroreningar, men även risken för oljeutsläpp i vatten vid olyckor, utsläpp av olja och andra kemikalier vid drift samt spridning av främmande arter via barlastvatten.

Faktasida: Vrak

Vrak

Längs Sveriges kuster ligger hundratals vrak som innehåller miljöfarliga ämnen. När dessa slutligen läcker ut sitt innehåll i den marina miljön riskerar det att skada växter, djur och människor. Havs- och vattenmyndigheten ansvarar för att samordna arbetet med undersökning och bärgning av miljöfarliga ämnen och spökgarn från fartygsvrak i svenska vatten.

Faktasida: HaV:s arbete med vrak åren 2017-2019

HaV:s arbete med vrak åren 2017-2019

Några av de 30 mest miljöfarliga vraken i svenska vatten har undersökts och sanerats under 2017-2019. HaV fortsätter arbetet med miljöfarliga vrak under 2020. Det innebär undersökningar av vrak samt bärgning av olja och spökgarn.

Faktasida: Ospars arbetsområden

Ospars arbetsområden

Fem tematiska strategier styr Ospars arbete. Till varje strategi hör en ansvarig expertkommitté som förbereder frågor som sedan tas upp för beslut i kommissionen. Havs- och vattenmyndigheten tillsammans med flera svenska myndigheter deltar i detta arbete.

Faktasida: Frågor och svar om vrak

Frågor och svar om vrak

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om bärgning av olja och spökgarn från fartygsvrak.

Faktasida: Prioritering av vrak

Prioritering av vrak

Vi har fått medel för att bärga miljöfarliga ämnen och spökgarn från fartygsvrak. Bärgningsarbetet är kostsamt och det är viktigt att vi använder medlen till att göra störst miljönytta. Detta gör vi genom att avlägsna hoten mot miljön från de vrak som utgör störst risk.

Faktasida: Kombinationseffekter av kemikalier

Kombinationseffekter av kemikalier

I dagens samhälle används ett mycket stort antal olika kemikalier i olika samhällssektorer och produkter. Därför utsätts också både människor och miljö för mer eller mindre komplexa blandningar av kemikalier.

Faktasida: Skrotning av fritidsbåtar

Skrotning av fritidsbåtar

Övergivna eller uttjänta båtar, så kallade skrotbåtar, bör skrotas för att inte orsaka onödig skada i naturen. Det finns inget register över fritidsbåtar i Sverige och det kan därför vara svårt att hitta ägaren till en övergiven båt. Här har vi samlat information och tips kring just skrotbåtar.

Faktasida: Thetis

Thetis

Fiskefartyget Thetis sjönk år 1985 utanför Smögen. HaV har lett arbetet med att bärga olja och spökgarn från vraket.

Faktasida: Måseskärsvraken

Måseskärsvraken

Väster om Måseskär i Skagerrak finns ett område där 28 fartyg sänktes efter andra världskrigets slut. Låga halter av kemiska stridsmedel har uppmätts i sediment och fisk under årens lopp, vilket tyder på att det finns kemiska stridsmedel i fartygens laster.