Sökresultat

  • Farliga ämnen (18)
  • Senaste året (18)
  • Bedömningsgrunder (1)
  • Bidrag (2)
  • Båtbottentvätt (1)
  • Fritidsbåt (2)
  • Visa fler
  • Främmande arter (1)
  • Försurning (1)
  • Havs- och vattenmiljöanslaget (1)
  • Havsförvaltning (1)
  • Internationellt arbete (1)
  • Kattegatt (1)
  • Miljökvalitetsnormer (1)
  • Publikation (1)
  • Rapport (1)
  • Skagerrak (1)
  • Skräp/marint skräp (1)
  • Skyddade områden (1)
  • Vattenförvaltning (1)
  • Vrak (7)
  • Vägledning (1)
  • Övergödning (1)

  • Fritidsbåtar (2)
  • Miljöhot (15)
  • Anslag och bidrag (1)
  • Konventioner (1)
  • Publikationer (1)

  • Faktasida (17)
  • Publikation (1)

  • Senaste månaden (2)

  • Sortera på relevans
  • Sortera på sidans namn
Faktasida: Bidrag till avancerad rening av avloppsvatten

Bidrag till avancerad rening av avloppsvatten

På uppdrag av regeringen har Havs- och vattenmyndigheten delat ut 32 miljoner kronor för att finansiera projekt som syftar till att utveckla teknik för att rena avloppsvatten från läkemedelsrester och miljöfarliga ämnen.

Faktasida: HaV:s arbete med vrak

HaV:s arbete med vrak

Några av de 30 mest miljöfarliga vraken i svenska vatten har undersökts och sanerats under 2017-2019. HaV fortsätter arbetet med miljöfarliga vrak under 2020. Det innebär undersökningar av vrak samt bärgning av olja och spökgarn.

Faktasida: Kombinationseffekter av kemikalier

Kombinationseffekter av kemikalier

I dagens samhälle används ett mycket stort antal olika kemikalier i olika samhällssektorer och produkter. Därför utsätts också både människor och miljö för mer eller mindre komplexa blandningar av kemikalier.

Faktasida: Skrotning av fritidsbåtar

Skrotning av fritidsbåtar

Nu erbjuder Havs- och vattenmyndigheten ägare av uttjänta fritidsbåtar att återvinna den till ett subventionerat pris. Möjligheten ges så länge pengarna – fyra miljoner kronor – räcker, dock längst till och med 31 december 2020.

Faktasida: Vrak

Vrak

Längs Sveriges kuster ligger hundratals vrak som innehåller miljöfarliga ämnen. När dessa slutligen läcker ut sitt innehåll i den marina miljön riskerar det att skada växter, djur och människor. Havs- och vattenmyndigheten ansvarar för att samordna arbetet med undersökning och bärgning av miljöfarliga ämnen och spökgarn från fartygsvrak i svenska vatten.

Faktasida: Miljöfarliga ämnen

Miljöfarliga ämnen

Ett ämne som är miljöfarligt kan redan i låga halter ge oönskade effekter på ekosystem och människor. Vissa miljöfarliga ämnen vars användning redan begränsats av miljö- och hälsoskäl förekommer fortfarande i miljön i skadligt höga halter.

Faktasida: Sjöfart

Sjöfart

Den internationella sjöfarten ökar snabbt vilket medför att utsläppen av växthusgaser ökar. Viktiga områden att komma till rätta med är hälso- och miljöpåverkande utsläpp av luftföroreningar, men även risken för oljeutsläpp i vatten vid olyckor, utsläpp av olja och andra kemikalier vid drift samt spridning av främmande arter via barlastvatten.

Faktasida: Ospars arbetsområden

Ospars arbetsområden

Fem tematiska strategier styr Ospars arbete. Till varje strategi hör en ansvarig expertkommitté som förbereder frågor som sedan tas upp för beslut i kommissionen. Havs- och vattenmyndigheten tillsammans med flera svenska myndigheter deltar i detta arbete.

Faktasida: Frågor och svar om vrak

Frågor och svar om vrak

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om bärgning av olja och spökgarn från fartygsvrak.

Faktasida: Prioritering av vrak

Prioritering av vrak

Vi har fått medel för att bärga miljöfarliga ämnen och spökgarn från fartygsvrak. Bärgningsarbetet är kostsamt och det är viktigt att vi använder medlen till att göra störst miljönytta. Detta gör vi genom att avlägsna hoten mot miljön från de vrak som utgör störst risk.