1. Publicerad: 26 oktober 2016 Uppdaterad: 23 maj 2019

    Längs Sveriges kuster ligger hundratals vrak som innehåller miljöfarliga ämnen. Vi ansvarar för att samordna arbetet med undersökning och bärgning av miljöfarliga ämnen från fartygsvraken.

  2. Publicerad: 1 mars 2019

    Här har vi samlat vanliga frågor och svar om bärgning av olja och spökgarn från fartygsvrak.

  3. Publicerad: 16 februari 2017 Uppdaterad: 12 september 2018

    Väster om Måseskär i Skagerrak finns ett område där 28 fartyg sänktes efter andra världskrigets slut. Låga halter av kemiska stridsmedel har uppmätts i sediment och fisk under årens lopp, vilket tyder på att det finns kemiska stridsmedel i fartygens laster.

  4. Publicerad: 1 mars 2019

    Fartyget Skytteren sjönk år 1942 på västkusten. Vraket anses vara det mest miljöfarliga i svenska vatten. Under 2018 undersöktes vraket av HaV och Försvarsmakten.

  5. Publicerad: 16 november 2017 Uppdaterad: 26 februari 2019

    Fiskefartyget Thetis sjönk år 1985 utanför Smögen. HaV har lett arbetet med att bärga olja och spökgarn från vraket.

  6. Publicerad: 1 mars 2019 Uppdaterad: 3 december 2019

    Några av de 30 mest miljöfarliga vraken i svenska vatten har undersökts och sanerats under 2017-2019. HaV fortsätter arbetet med miljöfarliga vrak under 2020. Det innebär undersökningar av vrak samt bärgning av olja och spökgarn.

  7. Publicerad: 16 oktober 2017 Uppdaterad: 6 mars 2019

    Vi har fått medel för att bärga miljöfarliga ämnen och spökgarn från fartygsvrak. Bärgningsarbetet är kostsamt och det är viktigt att vi använder medlen till att göra störst miljönytta. Detta gör vi genom att avlägsna hoten mot miljön från de vrak som utgör störst risk.