Sökresultat
-
Publicerad: 5 oktober 2023
Längs Sveriges kuster ligger hundratals vrak som innehåller miljöfarliga ämnen. Vi ansvarar för att samordna arbetet med undersökning och bärgning av miljöfarliga ämnen från fartygsvraken.
-
Publicerad: 26 oktober 2016 • Uppdaterad: 29 april 2022
Det finns cirka 17 000 vrak längs Sveriges kuster. Av dem har Sjöfartsverket klassat 3 000 som möjligt miljöfarliga, 300 som miljöfarliga och ett 30-tal av dem bedöms utgöra en akut miljöfara.
-
Publicerad: 1 mars 2019 • Uppdaterad: 18 februari 2021
Under 2021 och 2022 har HaV lett arbetet med att tömma fartygsvraket Skytteren på olja. Sammanlagt har vraket tömts på 175 000 liter olja, oljeblandat vatten och rensats på sex spökgarn med en total längd på 120-180 meter.
-
Publicerad: 16 november 2017 • Uppdaterad: 20 december 2022
Fiskefartyget Thetis sjönk år 1985 utanför Smögen. HaV har lett arbetet med att bärga olja och spökgarn från vraket.
-
Publicerad: 1 mars 2019
Här har vi samlat vanliga frågor och svar om bärgning av olja och spökgarn från fartygsvrak.
-
Publicerad: 16 februari 2017 • Uppdaterad: 25 november 2021
Efter andra världskrigets slut sänktes fartyg lastade med kemiska stridsmedel i svenska kustvatten. Undersökningar visar att det fortfarande finns kemiska stridsmedel kvar i dumpningsområdena. Vilken påverkan ämnena har på naturen är ännu inte fullt utrett.
-
Publicerad: 1 mars 2019 • Uppdaterad: 3 december 2019
Några av de 30 mest miljöfarliga vraken i svenska vatten har undersökts och sanerats under 2017-2023. HaV fortsätter arbetet med miljöfarliga vrak under 2024. Det innebär undersökningar av vrak samt bärgning av olja och spökgarn.
-
Publicerad: 16 oktober 2017 • Uppdaterad: 20 december 2022
Vi har fått medel för att bärga miljöfarliga ämnen och spökgarn från fartygsvrak. Bärgningsarbetet är kostsamt och det är viktigt att vi använder medlen till att göra störst miljönytta. Detta gör vi genom att avlägsna hoten mot miljön från de vrak som utgör störst risk.