Sökresultat

  • Farliga ämnen (21)
  • Faktasida (21)
  • Bidrag (2)
  • Båtbottentvätt (2)
  • Fritidsbåt (3)
  • Främmande arter (1)
  • Visa fler
  • Försurning (1)
  • Havs- och vattenmiljöanslaget (1)
  • Havsförvaltning (1)
  • Internationellt arbete (1)
  • Kattegatt (1)
  • Rapport (1)
  • Skagerrak (1)
  • Skräp/marint skräp (1)
  • Skyddade områden (1)
  • Vrak (7)
  • Vägledning (1)
  • Övergödning (1)

  • Fritidsbåtar (2)
  • Miljöhot (18)
  • Anslag och bidrag (1)
  • Vägledningar (1)
  • Konventioner (1)

  • Senaste månaden (5)
  • Senaste året (18)
  • Mer än ett år sedan (3)

  • Sortera på senast uppdaterad
  • Sortera på sidans namn
Faktasida: Miljöfarliga ämnen

Miljöfarliga ämnen

Ett ämne som är miljöfarligt kan redan i låga halter ge oönskade effekter på ekosystem och människor. Vissa miljöfarliga ämnen vars användning redan begränsats av miljö- och hälsoskäl förekommer fortfarande i miljön i skadligt höga halter.

Faktasida: Ren båtbotten

Ren båtbotten

Du behöver inte bottenmåla din båt. Det finns flera miljövänliga metoder som gör båtlivet miljövänligare, bekvämare och ibland billigare. Du som ändå bottenmålar behöver skydda både dig och vattnet från färgrester.

Faktasida: Skrotning av fritidsbåtar

Skrotning av fritidsbåtar

Övergivna eller uttjänta båtar, så kallade skrotbåtar, bör skrotas för att inte orsaka onödig skada i naturen. Det finns inget register över fritidsbåtar i Sverige och det kan därför vara svårt att hitta ägaren till en övergiven båt. Här har vi samlat information och tips kring just skrotbåtar.

Faktasida: Vrak

Vrak

Längs Sveriges kuster ligger hundratals vrak som innehåller miljöfarliga ämnen. När dessa slutligen läcker ut sitt innehåll i den marina miljön riskerar det att skada växter, djur och människor. Havs- och vattenmyndigheten ansvarar för att samordna arbetet med undersökning och bärgning av miljöfarliga ämnen och spökgarn från fartygsvrak i svenska vatten.

Faktasida: Oljeutsläpp

Oljeutsläpp

Oljeutsläpp medför skador som kan ha både kort- och långvarig påverkan på den marina miljön och dess djur- och växtliv. Men större oljeutsläpp har blivit mindre vanligt än tidigare och arbetet för att minska utsläpp har gett resultat.

Faktasida: Stöd, verktyg och ansvar vid ett oljeutsläpp

Stöd, verktyg och ansvar vid ett oljeutsläpp

Ett oljeutsläpp har omfattande miljökonsekvenser och berör flera aktörer. Vem som är ansvarig beror på var olyckan har skett. Digitala miljöatlasen är ett verktyg till din hjälp vid ett oljeutsläpp.

Faktasida: Utvärderingsrapport kring oljepåslaget vid Tjörn

Utvärderingsrapport kring oljepåslaget vid Tjörn

Havs- och vattenmyndigheten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har tillsammans genomfört en utvärdering av hur samhällets aktörer hanterade oljepåslaget vid Tjörn. I utvärderingen har vi försökt bedöma vilka förmågor aktörerna hade, och hur de hade förberett sig vid tillfället.

Faktasida: Sjöfart

Sjöfart

Den internationella sjöfarten ökar snabbt vilket medför att utsläppen av växthusgaser ökar. Viktiga områden att komma till rätta med är hälso- och miljöpåverkande utsläpp av luftföroreningar, men även risken för oljeutsläpp i vatten vid olyckor, utsläpp av olja och andra kemikalier vid drift samt spridning av främmande arter via barlastvatten.

Faktasida: Thetis

Thetis

Fiskefartyget Thetis sjönk år 1985 utanför Smögen. HaV har lett arbetet med att bärga olja och spökgarn från vraket.

Faktasida: Skytteren

Skytteren

Fartyget Skytteren sjönk år 1942 på västkusten. Vraket anses vara det mest miljöfarliga i svenska vatten. Under 2018 undersöktes vraket av HaV och Försvarsmakten.