HaV i sociala medier

Hitta på sidan

Vi medverkar i sociala medier för att på ett snabbt och direkt sätt sprida information om och få in synpunkter på vår verksamhet.

Havs- och vattenmyndigheten vill vara närvarande där våra målgrupper finns, för att kunna föra en dialog och för att få respons på vårt arbete. Av dessa skäl har vi valt att finnas på ett urval sociala medier-plattformar.

När du kommunicerar med oss i sociala medier så tänk på detta: Havs- och vattenmyndigheten är en statlig myndighet och omfattas av offentlighetsprincipen. Det innebär att inlägg och kommentarer som du postar i våra sociala medier blir offentlig handling och kan begäras ut.

Personuppgifter behandlar vi enligt Integritetsskyddsmyndighetens riktlinjer.

Så hanterar vi kommentarer

Redaktionen på Havs- och vattenmyndighetens kommunikationsenhet läser alla kommentarer och vi försöker i möjligaste mån besvara alla frågor, under kontorstid vardagar. I kommentarsfälten uppmanas följare att visa respekt och hålla en god ton.

Vi döljer eller raderar kommentarer som:

  • innehåller rasism, främlingsfientlighet, hat eller hets mot folkgrupp
  • innehåller hot och personangrepp
  • är nedsättande eller diskriminerande
  • vi bedömer vara en offentlig uppmaning, rekrytering och utbildning avseende terroristbrott och annan brottslighet
  • vi anser vara spam
  • är skrivna för att marknadsföra produkter eller tjänster
  • har anknytning till ärenden eller som kan komma att bli ärenden.
  • innehåller sekretessbelagda uppgifter

Användare som bryter mot reglerna kan komma att blockeras.

Publicerad: 2015-05-21
Sidansvarig: Webbredaktion