Aktuellt 9 september 2025

Ingen farlig olja vid vraket Mundogas

Under sommaren har vraket Mundogas undersökts på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten. Undersökningarna visade att vraket inte innehåller någon miljöfarlig olja eller ammoniak.

2021 genomfördes en side-scan och fotogrammetriundersökning av Mundogas, där 31 000 stillbilder togs. Tillsammans ger de en helhetsbild av vraket. Bild: HaV

2021 genomfördes en side-scan och fotogrammetriundersökning av Mundogas, där 31 000 stillbilder togs. Tillsammans ger de en helhetsbild av vraket. Bild: HaV

I september 1966 kolliderade fartyget Mundogas, lastad med 2095 ton ammoniak, med det finska fartyget Saara i tät dimma. Mundogas sjönk och har sedan dess legat på drygt 60 meters djup, drygt fem mil nordost om Grisslehamn. Vraket har av Havs- och vattenmyndigheten, HaV, bedömts som ett miljöfarligt vrak.

År 2021 genomfördes en fotogrammetriundersökning av vraket, där 31 000 stillbilder togs. Tillsammans ger bilderna en helhetsbild av vraket. Med hjälp av underlaget bedömde HaV att vraket troligen fortfarande kunde innehålla olja. Myndigheten gav därför ett dyk- och bärgningsföretag i uppdrag att undersöka och sanera vraket från eventuell olja och ammoniak.

Lyckad insats

Under augusti genomfördes undersökningen. Förutsättningarna var goda och företaget kunde undersöka alla utrymmen i vraket som ingick i uppdraget.

– Tyvärr återfanns ingen olja, den tros ha läckt ut i havet under årens lopp. Det var lite förvånande, då vi i stort sett alltid hittar en viss mängd olja i till exempel maskinrummet, säger Fredrik Lindgren, utredare på HaV.

Vid undersökningen visade det sig att aktern på fartyget var mer skadad än vad man tidigare trott.

- I det underlag vi hade tillgängligt inför operationen kunde vi inte se hur stor skadan var. Oljan har sannolikt läckt ut från detta utrymme den vägen, säger Fredrik Lindgren.

Ingen ammoniak kvar

Företaget kunde också undersöka lasttankarna och konstatera att de inte längre innehåller någon ammoniak. Rörledningar till tankarna var avbrutna och bultar till tanklock var sönderrostade vilket innebär att havsvatten haft tillgång till innehållet i tankarna. När flytande ammoniak och vatten möts blir det en kraftig reaktion, som resulterar i att ammoniak ”kokar” bort och slutligen späds ut i havsvattnet. Detta innebär att det inte längre kan finnas kvar någon ammoniak i lasttankarna

– Vraket kan nu konstateras vara tomt, från både olja och ammoniak. Vi väntar nu på slutrapporten från utföraren och efter det kan projektet avslutas, säger Fredrik Lindgren.

30 vrak akut miljöfara

Det finns cirka 17 000 vrak längs Sveriges kuster. Av dem har Sjöfartsverket klassat 3 000 som möjligt miljöfarliga och 300 som miljöfarliga. Ett 30-tal av dem bedöms utgöra en akut miljöfara.

HaV bedömer vrakens farlighet med hjälp av riskvärderingsverktyget VRAKA, som tagits fram av Chalmers tekniska högskola. Inför beslut om vilket vrak som ska bärgas på olja bedömer HaV sannolikheten för ett läckage, volymen av olja i vraket och var oljan troligtvis hamnar vid ett läckage.

Fotogrammetri är en metod för att utföra mätningar i fotografiska bilder för att bestämma storlek, form och läge hos fotograferade objekt. Den används för att skapa 3D-modeller, kartor och andra visualiseringsverktyg. Mundogas, på bilden, gick till botten 1966. Bild: HaV

Fotogrammetri är en metod för att utföra mätningar i fotografiska bilder för att bestämma storlek, form och läge hos fotograferade objekt. Den används för att skapa 3D-modeller, kartor och andra visualiseringsverktyg. Mundogas, på bilden, gick till botten 1966. Bild: HaV

30 vrak akut miljöfara

Det finns cirka 17 000 vrak längs Sveriges kuster. Av dem har Sjöfartsverket klassat 3 000 som möjligt miljöfarliga och 300 som miljöfarliga. Ett 30-tal av dem bedöms utgöra en akut miljöfara.

HaV bedömer vrakens farlighet med hjälp av riskvärderingsverktyget VRAKA, som tagits fram av Chalmers tekniska högskola. Inför beslut om vilket vrak som ska bärgas på olja bedömer HaV sannolikheten för ett läckage, volymen av olja i vraket och var oljan troligtvis hamnar vid ett läckage.

Fler nyheter

  1. Aktuellt 2025-06-02

    Drygt fem mil nordost om Grisslehamn ligger vraket Mundogas på cirka 60 meters djup. Vraket, som tros innehålla både miljöfarlig olja och ammoniak, ska nu undersökas på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

  2. Aktuellt 2024-10-28

    1957 sjönk tyska lastfartyget Harburg, bara några hundra meter utanför Lidingö i Stockholm. Vraket kan ha stora mängder olja kvar i tankarna. Just nu pågår bärgningsarbetet.

  3. Aktuellt 2024-05-20

    En dimmig februaridag 1957 sjönk tyska lastfartyget Harburg, bara några hundra meter utanför Lidingö. Vraket kan ha stora mängder olja kvar i tankarna. Nu startar HaV arbetet med att få upp oljan.

  • Fredrik Lindgren
  • Utredare
  • Havsmiljöenheten
  • Tel: 010-6986314
  • Vill du skicka e-post? Öppna ditt e-postprogram, skriv personens fornamn.efternamn (med punkt mellan namnen) och lägg till adressen @havochvatten.se
  • Josephine Rubia Johansson
  • Utredare
  • Havsmiljöenheten
  • Tel: 010-6986027
  • Vill du skicka e-post? Öppna ditt e-postprogram, skriv personens fornamn.efternamn (med punkt mellan namnen) och lägg till adressen @havochvatten.se
Publicerad: 2025-09-09
Sidansvarig: Webbredaktion