Aktuellt 28 oktober 2024

Nu bärgas oljan från Harburg

1957 sjönk tyska lastfartyget Harburg, bara några hundra meter utanför Lidingö i Stockholm. Vraket kan ha stora mängder olja kvar i tankarna. Just nu pågår bärgningsarbetet.

Företaget Marine Works har fått i uppdrag av HaV att undersöka vraket och bärga oljan. Arbetsfartyget heter Fatman. Foto: Staffan Ljung/HaV


Det finns cirka 17 000 vrak längs Sveriges kuster. Ett 30-tal av dem bedöms utgöra en akut miljöfara.

– Enligt vår miljöriskutvärdering ligger Harburg på den listan och vi är glada att bärgningsarbetet nu är i full gång, säger Josephine Rubia, utredare på HaV.

HaV:s utredare Fredrik Lindgren visar hur den uppsamlade oljan ser ut.

Harburg innehåller tjockolja som är trögflytande och måste värmas innan den kan pumpas upp till arbetsfartyget. HaV:s utredare Fredrik Lindgren visar hur den uppsamlade oljan ser ut. Foto: Staffan Ljung/HaV

Oklart hur mycket olja som finns

Företaget Marine Works har fått i uppdrag av HaV att undersöka vraket och bärga oljan. Exakt hur mycket olja som finns kvar i vraket vet man inte. Uppgifter pekar på att 20 000 till 40 000 liter olja fanns i fartyget när hon sjönk.

– Hittills har Marine Works borrat på drygt 20 olika platser i vraket och dykarna, som varit nere vid vraket över 40 gånger, har hittat olja i två bränsletankar.

Lidingö

Vraket ligger mitt i farleden mellan Lidingö och Waxholm, i en ömtålig skärgård. Foto: Staffan Ljung/HaV

Ligger i känslig skärgård

Det är angeläget att oljan från Harburg tas om hand. Vraket ligger mitt i farleden mellan Lidingö och Waxholm, i en ömtålig skärgård. Det finns känslig natur i anslutning till vraket i alla väderstreck.

– Ett oljespill från vraket skulle med stor sannolikhet också påverka sjöfarten i området, säger Josephine Rubia.

Rammades i dimman

S/S Harburg var ett tyskt lastångfartyg, byggt 1919, på väg från Hamburg till Liljeholmen. Resan över Östersjön gick utan bekymmer, men i farleden utanför Lidingö rammades hon i dimman av ett annat fartyg den 16 februari 1957. Tio personer följde med Harburg ner i djupet. Inga kroppar ska dock finnas kvar i vraket.

Arbetsfartyget Fatman.

Från kontrollrummet i arbetsfartyget Fatman övervakas bärgningsarbetet via kameror. Foto: Staffan Ljung/HaV

Satsar 250 Mkr

Regeringen beslutade 2018 att satsa 25 miljoner kronor om året i tio år, totalt 250 miljoner kronor, för att minska miljörisker från vrak längs Sveriges kust. Det betyder att mellan ett och tre miljöfarliga vrak kan saneras per år. HaV ansvarar för satsningen och riskbedömningen görs med hjälp av riskvärderingsverktyget, VRAKA, som tagits fram av Chalmers. Inför beslut om vilket vrak som ska bärgas på olja bedömer HaV sannolikheten för ett läckage, volymen av olja i vraket och var oljan troligtvis hamnar vid ett läckage.

Läs mer om HaV:s arbete med miljöfarliga vrak.

Fler nyheter

  1. Aktuellt 2025-04-28

    Du är en av talarna på årets Havs- och vattenforum 21-22 maj. Du är också oceanograf på SMHI.

  2. Aktuellt 2025-04-23

    Havs- och vattenmyndigheten har beslutat att det från 1 maj blir förbjudet att fritidsfiska ål i Rönne å, från Ringsjöarna och till mynningen i havet vid Ängelholm.

  3. Aktuellt 2025-04-14

    Hur kan vi stärka förvaltningen av våra kust- och havsområden inom förvaltningens givna ramar? Svaret ges i en ny handbok från HaV.

  • Josephine Rubia Johansson
  • Utredare
  • Havsmiljöenheten
  • Tel: 010-6986027
  • Vill du skicka e-post? Öppna ditt e-postprogram, skriv personens fornamn.efternamn (med punkt mellan namnen) och lägg till adressen @havochvatten.se
Publicerad: 2024-10-28
Sidansvarig: Webbredaktion