Aktuellt 2 juni 2025

Miljöfarligt vrak ska undersökas och tömmas på olja

Drygt fem mil nordost om Grisslehamn ligger vraket Mundogas på cirka 60 meters djup. Vraket, som tros innehålla både miljöfarlig olja och ammoniak, ska nu undersökas på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

2021 genomfördes en side-scan och fotogrammetriundersökning av Mundogas, där 31 000 stillbilder togs. Tillsammans ger de en helhetsbild av vraket. Bild: HaV

2021 genomfördes en side-scan och fotogrammetriundersökning av Mundogas, där 31 000 stillbilder togs. Tillsammans ger de en helhetsbild av vraket. Bild: HaV

Det var i september 1966 som Mundogas, lastad med 2095 ton ammoniak, kolliderade med det finska fartyget Saara i tät dimma och sjönk. Ett par misslyckade bärgningsförsök har gjorts under åren.

– Nu är det dags att undersöka vraket genom att penetrera skrovet och lasttankarna för att ta reda på hur mycket miljöfarliga ämnen som finns kvar, säger Fredrik Lindgren, utredare på HaV.

Undersökning och bärgning ska ske i sommar

Undersökningen ska göras av ett danskt dyk- och bärgningsföretag. Oljan och ammoniaken som kan finnas kvar i vraket ska lokaliseras och mängderna uppskattas. Innehåller vraket fortfarande olja, ska denna samtidigt bärgas. Arbetet kommer att genomföras under sommaren 2025.

– Vi fokuserar nu på att få upp oljan först. Vi vill undvika den skada som ett utsläpp av olja orsakar i den känsliga havsmiljön i närområdet, säger Fredrik Lindgren.

– När det är klart inriktar vi oss på att ta hand om ammoniaken, Att bärga och hantera ammoniak är mer utmanande. Ämnet också farligt vid hantering för människor. När detta i så fall kan ske får vi återkomma till, kanske under nästa år.

Ammoniak är övergödande, syreförbrukande och farligt för djur och människor vid höga koncentrationer.

Fotogrammetri är en metod för att utföra mätningar i fotografiska bilder för att bestämma storlek, form och läge hos fotograferade objekt. Den används för att skapa 3D-modeller, kartor och andra visualiseringsverktyg. Mundogas, på bilden, gick till botten 1966. Bild: HaV

Fotogrammetri är en metod för att utföra mätningar i fotografiska bilder för att bestämma storlek, form och läge hos fotograferade objekt. Den används för att skapa 3D-modeller, kartor och andra visualiseringsverktyg. Mundogas, på bilden, gick till botten 1966. Bild: HaV

30 vrak akut miljöfara

Det finns cirka 17 000 vrak längs Sveriges kuster. Av dem har Sjöfartsverket klassat 3 000 som möjligt miljöfarliga och 300 som miljöfarliga. Ett 30-tal av dem bedöms utgöra en akut miljöfara – däribland Mundogas.

HaV bedömer vrakens farlighet med hjälp av riskvärderingsverktyget VRAKA, som tagits fram av Chalmers tekniska högskola. Inför beslut om vilket vrak som ska bärgas på olja bedömer HaV sannolikheten för ett läckage, volymen av olja i vraket och var oljan troligtvis hamnar vid ett läckage.

Fler nyheter

  1. Aktuellt 2025-06-03

    Världens ledare, forskare och organisationer samlas i Nice 9 till 13 juni för FN:s tredje globala havskonferens. HaV deltar med flera representanter.

  2. Aktuellt 2025-06-02

    Det internationella havsforskningsrådet (ICES) presenterade den 28 maj 2025 sin vetenskapliga rådgivning för kvoterade fiskbestånd i Östersjön. Råden kommer att utgöra underlag för kommissionens kommande förslag och beslut om kvoter inför 2026 års fiske.

  3. Aktuellt 2025-05-27

    Jeanette Frykner är till vardags strategisk kommunikatör på HaV. Hon ansvarade också för årets Havs- och vattenforum som hölls 21-22 maj.

  • Fredrik Lindgren
  • Utredare
  • Havsmiljöenheten
  • Tel: 010-6986314
  • Vill du skicka e-post? Öppna ditt e-postprogram, skriv personens fornamn.efternamn (med punkt mellan namnen) och lägg till adressen @havochvatten.se
  • Josephine Rubia Johansson
  • Utredare
  • Havsmiljöenheten
  • Tel: 010-6986027
  • Vill du skicka e-post? Öppna ditt e-postprogram, skriv personens fornamn.efternamn (med punkt mellan namnen) och lägg till adressen @havochvatten.se
Publicerad: 2025-06-02
Sidansvarig: Webbredaktion