Aktuellt • 20 maj 2024
Vrak i Stockholms inlopp ska tömmas på olja
En dimmig februaridag 1957 sjönk tyska lastfartyget Harburg, bara några hundra meter utanför Lidingö. Vraket kan ha stora mängder olja kvar i tankarna. Nu startar HaV arbetet med att få upp oljan.

1957 sjönk tyska lastfartyget Harburg, bara några hundra meter utanför Lidingö. Bild: HaV
Det finns cirka 17 000 vrak längs Sveriges kuster. Ett 30-tal av dem bedöms utgöra en akut miljöfara. Enligt HaV:s miljöriskutvärdering ligger Harburg näst på tur att undersökas och tömmas på olja.
Oklart hur mycket olja som finns
Företaget Marine Works har nu fått i uppdrag av HaV att undersöka vraket och bärga oljan. Exakt hur mycket olja som finns kvar i vraket vet man inte. Uppgifter pekar på 20 000 till 40 000 liter.
– Vi vill först veta hur mycket olja som finns kvar i vraket och var den finns. Sedan ingår det också i uppdraget att bärga denna olja. Operationen kommer troligtvis, om allt går i lås, genomföras under sommaren eller tidig höst, säger Fredrik Lindgren, utredare vid HaV.
Ligger i känslig skärgård

Fredrik Lindgren, utredare HaV. Foto: Natalie Greppi
Det är angeläget att oljan från Harburg tas om hand. Vraket ligger i farleden utanför Lidingö, i en ömtålig skärgård.
– Det finns känslig natur i anslutning till vraket i alla väderstreck. Ett oljespill från vraket skulle med stor sannolikhet också påverka sjöfarten i området, säger Fredrik Lindgren.
Rammades i dimman
S/S Harburg var ett tyskt lastångfartyg, byggt 1919, på väg från Hamburg till Liljeholmen. Resan över Östersjön gick utan bekymmer, men i farleden utanför Lidingö rammades hon i dimman av ett annat fartyg den 16 februari 1957. Tio personer följde med Harburg ner i djupet. Inga kroppar ska dock finnas kvar i vraket.
HaV:s uppdrag
Regeringen beslutade 2018 att satsa 25 miljoner kronor om året i tio år, totalt 250 miljoner kronor, för att minska miljörisker från vrak längs Sveriges kust. Enligt regeringen kan mellan ett och tre miljöfarliga vrak saneras per år. HaV ansvarar för satsningen och riskbedömningen görs med hjälp av riskvärderingsverktyget, VRAKA, som tagits fram av Chalmers. Inför beslut om vilket vrak som ska bärgas på olja bedömer HaV sannolikheten för ett läckage, volymen av olja i vraket och var oljan troligtvis hamnar vid ett läckage.
Vrak som HaV har arbetat sedan 2018.
Vrak | Olja (m3) | liter | Förlorade fiskeredskap (ton) |
---|---|---|---|
Thetis | 0,73 | 730 | 12 |
Sandön/Hocheichen | 0 | 0 | 0 |
Lindesnäs | 299 | 299 000 | 0,1 |
Finnbirch | 60 | 60 000 | 0 |
Finnbirch | 113,7 | 113 700 | 0 |
Marina av Hönö | 1,115 | 1 115 | 4,5 |
Skytteren | 175 | 175 000 | 0,2 |
Rone | 60 | 60 000 | |
Summa | 709,545 | 709 545 | 16,8 |
Fler nyheter
-
Aktuellt • 2025-06-02
Det internationella havsforskningsrådet (ICES) presenterade den 28 maj 2025 sin vetenskapliga rådgivning för kvoterade fiskbestånd i Östersjön. Råden kommer att utgöra underlag för kommissionens kommande förslag och beslut om kvoter inför 2026 års fiske.
-
Aktuellt • 2025-06-02
Drygt fem mil nordost om Grisslehamn ligger vraket Mundogas på cirka 60 meters djup. Vraket, som tros innehålla både miljöfarlig olja och ammoniak, ska nu undersökas på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten, HaV.
-
Aktuellt • 2025-05-27
Jeanette Frykner är till vardags strategisk kommunikatör på HaV. Hon ansvarade också för årets Havs- och vattenforum som hölls 21-22 maj.