Arkiv - Aktuellt 23 augusti 2021

Sveriges miljöfarligaste vrak töms på olja

Nu ska oljan tas upp från Skytteren, som ligger på 74 meters djup 10 km utanför Lysekil. Vraket klassas som Sveriges miljöfarligaste. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, leder operationen.
– Vi räknar med att kunna befria havet från kanske fyrahundra tusen liter olja, säger Fredrik Lindgren, utredare vid HaV.

Dykare från danska företaget JD Contractor ska tömma Skytteren på olja. Foto: JD Contractor

Dykare från danska företaget JD Contractor ska tömma Skytteren på olja. Foto: JD Contractor

I mitten på september startar arbetet med att ta upp oljan. Det danska företaget JD Contractor anlitas av HaV efter en upphandling.

Nedbrutet efter 80 år

Skytteren är klassat att utgöra den största miljörisken av de miljöfarliga vrak som finns i Sverige, främst på grund av att det är så nedbrutet efter att ha legat på havsbotten i nästan 80 år. Det innehåller stora mängder olja. Volymen kan vara uppemot 400 kubikmeter, visar undersökningar. Oljan finns på minst sex platser i vraket som ligger på cirka 74 meters djup med en tidvis stark botten- och ytström.

– Skytteren ligger dessutom i en skärgård med mycket känslig natur, så det känns väldigt bra att vi nu kan genomföra den här operationen, säger Fredrik Lindgren.

Noggrant undersökt

Skytteren har undersökts noggrant vid flera tidigare tillfällen för att göra bärgningsoperationen så effektiv som möjligt. I november 2018 genomförde HaV en större operation tillsammans med Försvarsmakten. Sommaren 2020 genomfördes ytterligare arbeten. Med en kamera monterad på en undervattensrobot dokumenterades i närbild alla delar av vraket digitalt med nästan 27 000 överlappande bilder.

– I början av 2021 gjordes den senaste undersökningen. Vi ville få fram mer fakta om exakt var i vraket oljan finns och hur mycket olja det rör sig om. Nu har vi så mycket fakta på bordet att bärgningsoperationen kan starta om några veckor, säger Fredrik Lindgren.

Arbetet genomförs med dykare och undervattensrobot. Man borrar sig in till de utrymmen där oljan finns och pumpar sedan upp den till arbetsfartyget på ytan. Oljan förvaras i tankar på arbetsfartyget innan den efter genomfört uppdrag lämnas till ett godkänt företag för miljöriktig destruktion.

Rensas på spökgarn

Förutom oljan ska vraket också rensas från så kallade spökgarn; förlorade fiskeredskap som ligger kvar på havsbotten och fångar fisk och andra marina djur till ingen nytta. Minst fem förlorade fiskeredskap har identifierats på vraket.

Läs mer om Skytteren

Fler nyheter

  1. Aktuellt 2025-10-30

    EU:s fiskeministrar har beslutat nästa års fiskemöjligheter för Östersjön. Arterna som omfattas är torsk, sill/strömming, skarpsill, lax och rödspätta. Fiskemöjligheterna beslutades genom kvalificerad majoritet där Sverige röstade nej till förslaget.

  2. Aktuellt 2025-10-27

    Kustmiljöerna är viktiga för att vi ska kunna bada, fiska och bibehålla en levande kust och skärgård. Den svenska kusten, med en av världens största skärgårdar, är en viktig anledning varför människor runt om i världen vill besöka Sverige. Trots detta innebär det stora antalet nya hamnar, pirar och muddringar exempel på hur vi allt snabbare takt påverkar våra värdefulla kustmiljöer negativt. Nu presenterar Havs- och vattenmyndigheten, HaV en ny kartläggning som ger en bild av hur omfattande den fysisk påverkan har blivit.

  3. Aktuellt 2025-10-20

    Under hösten fortsätter dialoger för att ta fram förslag till plan för svensk naturrestaurering. Havs- och vattenmyndigheten har bjudit in aktörer att tycka till om, förbättra och utveckla de åtgärder som skulle kunna ingå i Sveriges första nationella naturrestaureringsplan. Även allmänheten välkomnas att lämna synpunkter via en webbenkät.

  • Fredrik Lindgren
  • Utredare
  • Havsmiljöenheten
  • Tel: 010-6986314
  • Vill du skicka e-post? Öppna ditt e-postprogram, skriv personens fornamn.efternamn (med punkt mellan namnen) och lägg till adressen @havochvatten.se
Publicerad: 2021-08-23
Sidansvarig: Webbredaktion