Aktuellt 8 oktober 2024

Sjunkna fritidsbåtar tas upp ur havet

Den 4 oktober befriades havsbotten utanför Saltholmen i Göteborg från en sjunken fritidsbåt.
– Varje vrak som tas om hand bidrar till att minska miljöbelastningen på havet, säger Josephine Rubia, utredare på HaV.

Vrak tas upp ur havet

Gamla båtar som lämnas i naturen kan brytas ned till mikroplast och läcka andra miljöfarliga ämnen som skadar djur och växter i den marina miljön. Företaget som fått uppdraget av Hav att bärga fritidsbåtarna heter Sjöbyggnationer AB. Foto: Staffan Ljung/HaV

Utanför Saltholmen ligger ytterligare ett antal sjunkna fritidsbåtar som ska plockas upp under hösten. HaV:s utredare har tagit fram deras positioner genom sjömätningsdata. Därefter har dykverksamheten vid Göteborgs Universitet anlitats för att undersöka några av dessa platser med undervattensvideo, en fjärrmanövrerad undervattensfarkost (ROV) och dykningar.

– Tack vare undersökningarna vet vi nu exakt var vraken ligger, vilket skick de är i, om det finns motorer och vilken typ av båtar det rör sig om, säger Josephine Rubia.

Undersöka kostnadseffektiviteten

Arbetet ska leda till att dessa fritidsbåtsvrak av plast tas bort från den marina miljön. Ett annat syfte är att utreda om det är möjligt att lyfta och skrota fritidsbåtar som har legat på havsbotten en lång tid och undersöka kostnadseffektiviteten i detta, jämfört med att skrota uttjänta fritidsbåtar på land.

På flera av vraken utanför Saltholmen har dykarna kunnat ta bottenfärgsprover och undersökt om det finns miljöfarliga ämnen, till exempel bränsledunkar. Dykarna har också kontrollerat om det finns nät eller annan fiskeutrustning som är insnärjda i vraken.

Sjunken fritidsbåt tas upp utanför Saltholmen

Förutom att gamla båtar som lämnats åt sitt öde skräpar ner, utgör de också en fara för miljön. Plastskrov bryts ner och kan sprida mikroplaster i naturen. Foto: Staffan Ljung/HaV

Fakta

Förutom att gamla båtar som lämnats åt sitt öde skräpar ner, utgör de också en fara för miljön. Plastskrov bryts ner och kan sprida mikroplaster i naturen. Bottenfärger kan innehålla tungmetaller och tennorganiska föreningar (till exempel TBT) som är giftiga för vattenlevande djur. Oljerester kan finnas kvar i tankar och maskiner. Många äldre båtar innehåller också asbest, ett farligt byggmaterial som numera är förbjudet.

Uttjänta båtar kan lämnas till något av Båtreturs 37 mottagningsställen på olika platser i landet.

Mer om vrak finns på HaV:s webbplats:

Fler nyheter

  1. Aktuellt 2025-05-15

    Du är vice ordförande för Kimo, Kommunernes International Miljöorganisation, som grundades i Danmark 1990. Du är också en av talarna på årets Havs- och vattenforum 21-22 maj.

  2. Aktuellt 2025-05-08

    Du är omvärldsanalytiker på Östersjöcentrum vid Stockholms universitet. Du är också en av talarna på årets Havs- och vattenforum 21-22 maj.

  3. Aktuellt 2025-05-05

    26 fiskarter har påträffats där. Havsforskningsrådet ICES klassar den som ”vildlaxälv” med självreproducerande laxbestånd. Testeboån i Gästrikland är nu i fokus för åtgärder för att skapa fria vandringsvägar och återskapa åns ursprungliga ekologiska funktioner och skyddsvärda livsmiljöer. HaV stöttar arbetet.

  • Josephine Rubia Johansson
  • Utredare
  • Havsmiljöenheten
  • Tel: 010-6986027
  • Vill du skicka e-post? Öppna ditt e-postprogram, skriv personens fornamn.efternamn (med punkt mellan namnen) och lägg till adressen @havochvatten.se
Publicerad: 2024-10-08
Sidansvarig: Webbredaktion