Aktuellt 23 augusti 2021

Sveriges miljöfarligaste vrak töms på olja

Nu ska oljan tas upp från Skytteren, som ligger på 74 meters djup 10 km utanför Lysekil. Vraket klassas som Sveriges miljöfarligaste. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, leder operationen.
– Vi räknar med att kunna befria havet från kanske fyrahundra tusen liter olja, säger Fredrik Lindgren, utredare vid HaV.

Dykare från danska företaget JD Contractor ska tömma Skytteren på olja. Foto: JD Contractor

Dykare från danska företaget JD Contractor ska tömma Skytteren på olja. Foto: JD Contractor

I mitten på september startar arbetet med att ta upp oljan. Det danska företaget JD Contractor anlitas av HaV efter en upphandling.

Nedbrutet efter 80 år

Skytteren är klassat att utgöra den största miljörisken av de miljöfarliga vrak som finns i Sverige, främst på grund av att det är så nedbrutet efter att ha legat på havsbotten i nästan 80 år. Det innehåller stora mängder olja. Volymen kan vara uppemot 400 kubikmeter, visar undersökningar. Oljan finns på minst sex platser i vraket som ligger på cirka 74 meters djup med en tidvis stark botten- och ytström.

– Skytteren ligger dessutom i en skärgård med mycket känslig natur, så det känns väldigt bra att vi nu kan genomföra den här operationen, säger Fredrik Lindgren.

Noggrant undersökt

Skytteren har undersökts noggrant vid flera tidigare tillfällen för att göra bärgningsoperationen så effektiv som möjligt. I november 2018 genomförde HaV en större operation tillsammans med Försvarsmakten. Sommaren 2020 genomfördes ytterligare arbeten. Med en kamera monterad på en undervattensrobot dokumenterades i närbild alla delar av vraket digitalt med nästan 27 000 överlappande bilder.

– I början av 2021 gjordes den senaste undersökningen. Vi ville få fram mer fakta om exakt var i vraket oljan finns och hur mycket olja det rör sig om. Nu har vi så mycket fakta på bordet att bärgningsoperationen kan starta om några veckor, säger Fredrik Lindgren.

Arbetet genomförs med dykare och undervattensrobot. Man borrar sig in till de utrymmen där oljan finns och pumpar sedan upp den till arbetsfartyget på ytan. Oljan förvaras i tankar på arbetsfartyget innan den efter genomfört uppdrag lämnas till ett godkänt företag för miljöriktig destruktion.

Rensas på spökgarn

Förutom oljan ska vraket också rensas från så kallade spökgarn; förlorade fiskeredskap som ligger kvar på havsbotten och fångar fisk och andra marina djur till ingen nytta. Minst fem förlorade fiskeredskap har identifierats på vraket.

Läs mer om Skytteren

Fler nyheter

  1. Aktuellt 2021-09-17

    EU-kommissionen har beviljat ett sexårigt projekt som ska återuppliva bestånden av den starkt hotade flodpärlmusslan genom att förbättra deras livsmiljöer i Finland, Sverige och Estland. HaV är den största svenska medfinansiären.

  2. Aktuellt 2021-09-16

    Havs- och vattenmyndigheten (HaV) har tagit ett samlat grepp kring frågan om fiskereglering i marina skyddade områden. Resultatet av detta fleråriga arbete, som genomförts tillsammans med berörda länsstyrelser, innebär att myndigheten nu inför regleringar i ett trettiotal av dessa områden.

  3. Aktuellt 2021-09-06

    De senaste fem åren har HaV:s fiskerikontrollanter tagit upp och förverkat* över tusen illegala ålryssjor. Ålen är akut hotad och får bara fiskas av dem som har tillstånd.

Publicerad: 2021-08-23
Sidansvarig: Webbredaktion