Aktuellt 23 augusti 2021

Sveriges miljöfarligaste vrak töms på olja

Nu ska oljan tas upp från Skytteren, som ligger på 74 meters djup 10 km utanför Lysekil. Vraket klassas som Sveriges miljöfarligaste. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, leder operationen.
– Vi räknar med att kunna befria havet från kanske fyrahundra tusen liter olja, säger Fredrik Lindgren, utredare vid HaV.

Dykare från danska företaget JD Contractor ska tömma Skytteren på olja. Foto: JD Contractor

Dykare från danska företaget JD Contractor ska tömma Skytteren på olja. Foto: JD Contractor

I mitten på september startar arbetet med att ta upp oljan. Det danska företaget JD Contractor anlitas av HaV efter en upphandling.

Nedbrutet efter 80 år

Skytteren är klassat att utgöra den största miljörisken av de miljöfarliga vrak som finns i Sverige, främst på grund av att det är så nedbrutet efter att ha legat på havsbotten i nästan 80 år. Det innehåller stora mängder olja. Volymen kan vara uppemot 400 kubikmeter, visar undersökningar. Oljan finns på minst sex platser i vraket som ligger på cirka 74 meters djup med en tidvis stark botten- och ytström.

– Skytteren ligger dessutom i en skärgård med mycket känslig natur, så det känns väldigt bra att vi nu kan genomföra den här operationen, säger Fredrik Lindgren.

Noggrant undersökt

Skytteren har undersökts noggrant vid flera tidigare tillfällen för att göra bärgningsoperationen så effektiv som möjligt. I november 2018 genomförde HaV en större operation tillsammans med Försvarsmakten. Sommaren 2020 genomfördes ytterligare arbeten. Med en kamera monterad på en undervattensrobot dokumenterades i närbild alla delar av vraket digitalt med nästan 27 000 överlappande bilder.

– I början av 2021 gjordes den senaste undersökningen. Vi ville få fram mer fakta om exakt var i vraket oljan finns och hur mycket olja det rör sig om. Nu har vi så mycket fakta på bordet att bärgningsoperationen kan starta om några veckor, säger Fredrik Lindgren.

Arbetet genomförs med dykare och undervattensrobot. Man borrar sig in till de utrymmen där oljan finns och pumpar sedan upp den till arbetsfartyget på ytan. Oljan förvaras i tankar på arbetsfartyget innan den efter genomfört uppdrag lämnas till ett godkänt företag för miljöriktig destruktion.

Rensas på spökgarn

Förutom oljan ska vraket också rensas från så kallade spökgarn; förlorade fiskeredskap som ligger kvar på havsbotten och fångar fisk och andra marina djur till ingen nytta. Minst fem förlorade fiskeredskap har identifierats på vraket.

Läs mer om Skytteren

Fler nyheter

  1. Aktuellt 2022-01-19

    Havs- och vattenmyndigheten har tagit fram en plan för tillsynsvägledning för åren 2022-2024. Planen beskriver bland annat de specifika frågor vi prioriterar under 2022 i vår tillsynsvägledning, samt generellt den tillsynsvägledning som planeras för 2023-2024.

  2. Aktuellt 2022-01-14

    Från 15 januari till 31 mars är det inte tillåtet att fritidsfiska torsk i Öresund och södra Östersjön (ICES* delområde 23 respektive 24). Fisket senare under året begränsas starkt. Svaga torskbestånd är orsaken. Beslutet är fattat av EUs fiskeministrar i oktober 2021.

  3. Aktuellt 2022-01-11

    Havs- och vattenmyndigheten, HaV, presenterar nu ett uppdaterat åtgärdsprogram för havsmiljön för åren 2022-2027.

Publicerad: 2021-08-23
Sidansvarig: Webbredaktion