Aktuellt • 19 januari 2022
Ny treårsplan för tillsynsvägledning 2022-2024
Havs- och vattenmyndigheten har tagit fram en plan för tillsynsvägledning för åren 2022-2024. Planen beskriver bland annat de specifika frågor vi prioriterar under 2022 i vår tillsynsvägledning, samt generellt den tillsynsvägledning som planeras för 2023-2024.
Enligt miljötillsynsförordningen ska Havs- och vattenmyndigheten ha en plan för tillsynsvägledning. Planen ska vara treårig och ta hänsyn till den nationella strategin för miljöbalkstillsyn. Huvudsyftet är att tydliggöra för kommuner och länsstyrelser vilken tillsynsvägledning HaV kommer att genomföra under perioden 2022-2024 och på vilket sätt den ska ges. Treårsplanen uppdateras årligen, vilket ger en aktuell, planerad och väl definierad tillsynsvägledning som stärker förutsättningarna för en likvärdig tillsyn i hela landet.
Fokusområden
Myndighetens fokusområden under kommande treårsperiod är:
- Vattenuttag
- Vattenverksamheter som är vandringshinder
- Små avlopp
- Invasiva främmande arter
- Påverkan på naturvärden i grunda havsvikar
De två sistnämnda delas med Naturvårdsverket.
Under 2022 är myndighetens tillsynsvägledningsinsatser i första hand inriktade mot dessa fokusområden i den nationella strategin, men även inom tillsynsområdena Vattenskyddsområden och Dumpning & Muddring finns planerade insatser.
Läs mer i Plan för tillsynsvägledning inom miljöbalkens område för åren 2022-2024.
Fler nyheter
-
Aktuellt • 2024-03-26
I augusti 2023 drog Protect Baltic igång. Här berättar Jenny Hertzman, utredare på HaV:s enhet för internationell utveckling, mer om projektet.
-
Aktuellt • 2024-03-22
Vilken är naturfilmaren Mattias Klums bästa vattenplats i Sverige? Vad betyder vatten för författaren och biologen Henrik Ekman? Vi har ställt frågor till några personer, som på olika sätt är engagerade i vattenfrågor, för att uppmärksamma Världsvattendagen 22 mars.
-
Aktuellt • 2024-03-21
Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har på regeringens uppdrag genomfört ett försök med kameror ombord på fiskefartyg och är nöjda med erfarenheterna från försöket. Det är främst lärdomar av operativ karaktär, något myndigheten kommer att ha nytta av nu när EU uppdaterat kontrollförordningen med bland annat krav på att vissa fartyg ska utrustas med kameror och sensorer.