Dela på Facebook Dela på Twitter Skicka e-post Skriv ut

Taggar: Intern service IT-support Säkerhet Telefoni

IT-support

Innan du kontaktar supporten för hjälp – kolla om din fråga finns under Vanliga frågor och svar.

Vanliga frågor och svar

  • Internet i telefonen fungerar inte - hur gör jag?

    Om du inte kan surfa med din telefon så bör du först starta om telefonen om se om det hjälper.

    Om det inte fungerar trots att du har startat om telefonen beror det förmodligen på att APN-inställningarna har försvunnit.

    Inställningarna försvinner dels när du uppdaterar din telefon, dels om programvaran på telefonen inte uppdaterats. Om det händer så får du kontrollera APN-inställningarna. Gör så här:

    1. Klicka på Inställningar (ikonen som ser ut som ett kugghjul) i din telefon.
    2. Klicka på Mobilnät.
    3. Klicka på Mobilt datanätverk.
    4. Skrolla längst ner på sidan och tryck på Nollställ inställningar, bekräfta valet genom att trycka på Nollställ.

    Telefonen har nu fyllt i alla uppgifter som du behöver ha.

    Får du problem ändå, kontakta IT-supporten.

    Publicerad: 11 november 2013
    Uppdaterad: 16 december 2015
  • Mitt mobila bredband i datorn eller iPaden fungerar inte - hur gör jag?

    Om du har problem med din iPad ska du följa instruktionerna för iPhone.

    Om problemet rör din dator ska du göra så här:

    1. Klicka på symbolen för nätverk intill klockan på din dator.
    2. Högerklicka på TDC SE.
    3. Välj Egenskaper.
    4. Klicka på fliken Profil.
    5. Fyll i internet.se i rutan Åtkomstpunkt.
    6. Ange att datorn aldrig ska ansluta automatiskt under Automatisk anslutning.

    Får du problem ändå, kontakta IT-supporten.

    Fyll i egenskaperna.

    Högerklicka på TDC SE.

    Publicerad: 16 december 2015
  • Hur installerar jag Mobile Iron?
    Publicerad: 13 februari 2015
  • Hur byter jag lösenord på min telefon?

    Om du inte har installerat MDM-systemet på din telefon än kan du börja med att göra det. Då behöver du inte byta lösenorden för e-post och WiFi i telefonen när du har bytt på datorn.

    Observera att avsett om du installerar MDM kommer du fortfarande att behöva byta lösenord manuellt för till exempel Lync och Alfresco.

    Har du en iPhone kan du kika i den här lathunden

    Har du en HTC eller en Samsung följer du instruktionerna i Kom-i-gång-guiden för AndroidtelefonerPDF.

    Publicerad: 11 november 2013
  • Hur byter jag lösenord på min dator?

    Tryck på CTRL+ALT+DEL och välj alternativet Ändra lösenord.

    Publicerad: 11 november 2013
  • Jag kan inte logga in i Milestone, vad är fel?

    Försäkra dig om att du har skrivit rätt användarnamn, företag (HV) och lösenord. Om det ändå inte fungerar får du vända dig till Gunnel Eriksson eller Cecilia Patriksson, som ansvarar för Milestone.

    Publicerad: 11 november 2013
    Uppdaterad: 21 november 2016
  • I vilka rum kan jag ha videokonferens?

    I Pagoden är Västan, Åskan, Dugget, Haglet, Dimman och Skuren utrustade med system för videokonferens.

    Läs om hur du gör på sidan Videokonferens

    Publicerad: 11 november 2013
  • Hur kopplar jag in min dator till teven?

    I de rum där det finns videokonferenssystem är det inte lika enkelt att koppla in sin dator för att visa presentationer och dokument.

    Följ den här guidenPDF för att lyckas!

    Publicerad: 11 november 2013
  • Jag får skräppost i min inkorg, vad ska jag göra?

    Öppna Outlook.

    Markera det oönskade mejlet i Outlook och tryck Ctrl + Alt + F (detta för att StaySecure ska få med all information och metadata i mejlet - det räcker inte att bara vidarebefordra det).

    Skriv in spam.learner@staysec.com som mottagare och skriv en liten förklaring till varför det borde ha stoppats.

    Du kan till exempel skriva spam eller virus.

    Publicerad: 11 november 2013
    Uppdaterad: 15 september 2016
  • Hur gör jag för att kunna jobba mot HaV:s nätverk när jag sitter någon annanstans?

    Se till att din VPN-klient Aruba fungerar som den ska så kan du koppla upp dig mot HaV:s nätverk.

    Läs mer om hur du konfigurerar och uppdaterar Aruba på sidan om fjärruppkoppling

    Publicerad: 11 november 2013
    Uppdaterad: 28 april 2014
  • Jag får autentiseringsproblem i min webbläsare - vad ska jag göra?

    Kontrollera först att det verkligen är rätt URL (det du skriver in i webbläsarens adressfält, till exempel www.havochvatten.se).

    Om du ändå får något felmeddelande om att du inte har behörighet att logga in på en viss sida så kan det vara att din cookies giltighetstid har gått ut. Då kan det hjälpa att stänga ner alla fönster och sedan öppna upp webbläsaren igen så att den kan uppdatera sina cookies.

    Tänk på att om det är ett system du inte tidigare kommit in i, så kan problemet vara att du saknar behörighet. Kontakta IT-support för att få rätt behörighet.

    Publicerad: 1 april 2014
  • Jag har problem att logga in direkt på hemsidan med Firefox

    När du är inloggad mot HaV:s nätverk blir du automatiskt inloggad på vår hemsida när du startar din dator. Om du får problem med webbläsaren Firefox kan du följa ett par enkla steg för att lösa det själv:

    1. Starta Firefox
    2. Skriv about:config i adressfältet
    3. Klicka på knappen Jag lovar, jag ska vara försiktig!
    4. Skriv network.negotiate i Sök-fältet
    5. Dubbelklicka på network.negotiate-auth.delegation-uri
    6. Skriv login.havochvatten.se i rutan Ange sträng-värde
    7. Dubbelklicka på network.negotiate-auth.trusted-uris
    8. Skriv login.havochvatten.se i rutan Ange sträng-värde
    Publicerad: 1 april 2014
  • Jag behöver hjälp med projektplatsen Alfresco, finns det några manualer?

    Ja, titta in på projektsidan. Här finns en handledning.

    Publicerad: 28 oktober 2014


Om du inte hittar svar på din fråga här på webben ska du anmäla ditt problem på något av följande sätt, i denna ordning:

  1. Rapportera ett ärende via supportportalen (här kommer du till portalen där du hanterar dina supportärenden och kan få hjälp att själv lösa ditt ärende)
  2. Skicka e-post.
  3. Ring 6112 vid akuta ärenden.
  4. Gå till supportrummet i Pagoden (om du kan), vid trappan på plan 3.

Tack för att du följer detta, det gör att vi kan prioritera ärendena och lösa dem snabbare.

OBS! Konferenstelefoner hämtar du i skrivarrummet bakom receptionen.

Dela på Facebook Dela på Twitter Skicka e-post Skriv ut

Taggar: Intern service IT-support Säkerhet Telefoni

Publicerad: 2013-11-11
Uppdaterad: 2017-11-02

Sidansvarig: Webbredaktionen