Hjälp för lokalt åtgärdsarbete 9 mars 2021

Hitta på sidan

Så når du ut med ditt budskap

Vi möts dagligen av tusentals budskap och det kan vara svårt att nå fram i allt brus. Här hittar du lite övergripande tips på hur du som jobbar med lokalt åtgärdsarbete når ut med ditt budskap.

Budskap

Upprepa ditt budskap! Var inte rädd för att återanvända ditt innehåll. Använd gärna flera olika kanaler för att nå olika målgrupper eller för att nå samma målgrupp från olika håll. Det kan kännas som att du säger samma sak hela tiden, men risken är ganska stor att ditt budskap inte gick fram första, andra eller till och med tredje gången. När du formulerar ditt budskap, tänk journalistiskt och svara på de fem journalistiska frågorna:

  • Vem vänder du dig till?
  • Vad är det du vill berätta?
  • När händer/hände det?
  • Var händer/hände det?
  • Varför berättar du det här?

Anpassa för din målgrupp

Hur ser din målgrupp ut? Kanske har du flera olika målgrupper som du vill nå med samma budskap. Tänk igenom vilken kanal som passar vilken målgrupp. Behöver du uttrycka dig på lite olika sätt? Vem är det du pratar med? Hur pratar du med dem? Och varför?

Bilder

En bild säger mer än 1000 ord sägs det och det ligger en del i detta. Bilder är ett bra sätt att dra till sig uppmärksamhet och är ofta mer direkt än en textmassa. Bilder kan också enklare spela på känslor, ett bra sätt att få uppmärksamhet. Bilder lyfter och förstärker ditt budskap i alla kanaler – trycksaker, sociala medier, webbsidor. Tänk på att fråga eventuella personer i bild om det är ok att du fotograferar.

Kanaler

Affischers och flyers

Affischer och flyers är ett bra sätt att nå ut med sitt budskap, men tänk utformningen – det är lätt att missa en affisch eller att slänga en flyer i närmsta papperskorg. Här är några enkla tumregler:

  • Kort budskap – gärna i med ganska stora bokstäver så man ser på håll. Undvik långa textsjok.
  • Begripligt – använd ord som alla förstår.
  • Uppseendeväckande – använd bilder som drar ögat till sig.
  • Slagkraftigt – en riktigt bra rubrik – kan vara en fråga eller något du vet målgruppen reagerar på. Något roligt eller nästan provocerande?
  • Läsbart – använd enkla typsnitt och tänk på att man ska kunna läsa på lite håll.
  • Symboler och färger – använd färger för att förstärka eller illustrera till exempel ett flöde. Symboler kan också hjälpa till att förtydliga ditt budskap och är ofta mer direkt än text.
  • Tänk på var du placerar affischen. Och våga använda flera affischer till exempel längs en väg eller en stor vägg.
  • Ha en tydlig avsändare.

Film

Sociala medier gillar film, men att gör film kräver lite mer jobb. Några tips:

  • Håll filmen kort 30-60 sekunder.
  • Tänk på att kroka fast tittaren under 5-6 första sekunderna.
  • Texta – den 23 september 2020 började webbtillgänglighetsdirektivet att gälle, det omfattar även rörlig bild. De som omfattas av lagarna är myndigheter, landsting, kommuner och andra aktörer som klassas som offentligrättsliga organ, det vill säga aktörer som anses vara en upphandlande myndighet, med några undantag, ska uppfylla kraven, och även vissa privata aktörer som utför tjänster med offentlig finansiering. Rekommendationen är att texta filmer som du publicerar på webb eller sociala medier.

    Läs mer om webbtillgänglighet på webbriktlinjer.se.

Media

Använd dig av lokal media i den mån det är möjligt. Många redaktioner tar gärna emot lokala tips och har ofta vägar in för detta på sina webbsidor och det är enklare att få in en nyhet i lokalmedia än i riksmedia. På landsbygden har lokala tidningar och framför allt lokalradio stort genomslag. Tänk på att ha ett tydligt budskap klart när du kontaktar dem. Använd de journalistiska frågorna när du formulerar ditt budskap – då är det enklare att få medierna att nappa.

Tipsa gärna HaV så kan vi göra nyhet i LEVA-flödet på vår webb.

Möten

Att träffa dina målgrupper är ofta oslagbart när du vill nå ut med ditt budskap. Möten kan vara allt ifrån att träffa en person över en kopp kaffe till att träffa många i föreläsnings- eller samrådssammanhang. Alla mötesformer är viktiga och fyller olika funktioner.

Sociala medier

Sociala medier är en relativt enkel plattform att använda för att nå ut. Var gärna personlig och dela med dig av egna reflektioner och tankar. Några tips:

  • Publicera riktigt bra saker som folk vill dela så du får spridning på ditt inlägg.
  • Be dina vänner att gilla och dela dina inlägg.
  • Engagera dina följare – ställ frågor
  • Samverka med kommunen, konsulter och andra samarbetsparter om nyheter så att ni hjälper varandra med spridning.
  • Fundera över annonsering. Med ganska små summor kan man nå många. Annonsering i sociala medier är på många sätt ett effektivt sätt även för mindre företag eller organisationer att nå ut med sitt budskap, eftersom man kan vara väldigt specificerad i vilka man väljer att tala till och kan ofta ringa in sin målgrupp rätt så enkelt. Du kan till exempel annonsera om du vill uppmärksamma ett evenemang eller om du vill nå ut med en åtgärd ni gör. Ofta kikar traditionella medier i sociala medier för att få uppslag.
    Läs mer: En komplett guide för Facebook annonsering

Kommunikationsplan

En kommunikationsplan kan vara ett bra hjälpmedel för att tänka igenom vilka målgrupper du har, vilka kanaler du har att till gå och för att planera när du ska säga vad. Lista gärna aktiviteter du vill göra kronologiskt så får du en bra överblick.

Här hittar du exempel på kommunikationsplan hos organisationen Sveriges kommunikatörer.

Publicerad: 2021-03-09
Sidansvarig: Webbredaktion