Uppdrag att bistå Miljömålsrådet (2026)
Uppdraget för Miljömålsrådet förlängs – ny ordförande utses och avgående entledigas.
Regeringens beslut
Regeringen förlänger tiden för det uppdrag som gavs till Miljömålsrådet den 10 februari 2022 (M2022/00273). Miljömålsrådet ska i stället slutredovisa sitt arbete den 6 maj 2030. Regeringen förlänger därmed också tiden för det uppdrag att bistå Miljömålsrådet som gavs till ett antal myndigheter genom beslutet 2022.
Regeringen ändrar beslutet den 10 februari 2022 på följande sätt.
- Göran Enander entledigas från uppdraget som ordförande för Miljömålsrådet med verkan från och med den 7 maj 2026.
- Före detta generaldirektören Lena Erixon förordnas att vara ordförande i Miljömålsrådet från och med den 7 maj 2026 till och med den 6 maj 2028.
- Ersättningen för uppdrag som ordförande i Miljömålsrådet ska vara 60 000 kr per år från och med den 7 maj 2026 till och med den 6 maj 2030. Ersättningen ska belasta anslag 1:1 Naturvårdsverket under utgiftsområde 20 Klimat, miljö och natur.
- Miljömålsrådets konsekvensbedömningar ska ta sin utgångspunkt i förordningen (2024:183) om konsekvensutredningar.
Bakgrund
Regeringen beslutade den 18 december 2014 (M2015/00213) att inrätta Miljömålsrådet och beslutade också om vilka myndigheter som skulle bistå rådet. Regeringen har därefter fattat ytterligare beslut, ett beslut som rör rådets uppdrag och sammansättning (M2015/21/Mm) och ett som anger vilka myndigheter som ska bistå Miljömålsrådet i dess arbete (M2018/01715/S).
Besluten i ärendena med dnr M2015/357/Mm, M2018/01709/S, M2018/01710/S, M2017/02592/Mm, M2018/02757/S och M2022/00274 gäller förordnande av ordförande för Miljömålsrådet. Besluten i M2018/01711/S och M2022/00273 behandlar flera frågor rörande rådet och i KN2025/00431 beslutades vem som ska representera länsstyrelserna i rådet.
Redovisning
Miljömålsrådet ska ha det uppdrag och sammansättning som framgår av regeringens beslut den 10 februari 2022 fram till att rådet slutredovisar sitt uppdrag den 6 maj 2030 enligt det beslut att förlänga uppdraget som nu fattas. Länsstyrelserna ska enligt regeringens beslut den 20 februari 2025 representeras av landshövdingen i Norrbottens län, Lotta Finstorp.