Dela på Facebook Dela på Twitter Skicka e-post Skriv ut

Mindfulnesskurserna har gett effekt

En majoritet av deltagarna på HaVs mindfulnesskurser upplever bland annat minskad stress och ökad medvetenhet, lugn och fokus.

I september 2017 påbörjades initiativet med mindfulnesskurser på HaV. Fyra 10-veckorskurser har genomförts och två pågår nu under våren. När vi når sommaren kommer nästan 60 medarbetare att ha avslutat kursen.

- Det är såklart väldigt roligt att så många är intresserade och fantastiskt att näst intill alla som gått kursen upplever att de i olika grad minskat sin stress och blivit mer medvetna om hur vanetankar och automatiska beteenden styr oss, och att de inte alltid är till vår hjälp, säger Ida Elvin på HR som leder kurserna.

Av de 27 personer som hittills utvärderat kursen anger samtliga att de i olika grad även blivit bättre på att lyssna på andra. Många upplever konkreta förändringar i sin vardag och att de på något sätt arbetar lite annorlunda efter kursen. Det kan handla om små saker som att stanna upp oftare och komma tillbaka till det som pågår här och nu, bromsa stresspiralen lite tidigare och att tillåta sig själv att göra en sak i taget.

Så här säger några deltagare

"Jag visste inte att mindfulness kunde innebära så mycket och att det fanns ett stort antal verktyg att använda för att hantera stress i vardagen”

”Framförallt har jag tagit till mig att stanna upp och göra en sak i taget”

”Jag är glad över att jag fått en chans att på arbetstid påbörja en mental förändring som jag tror kommer att vara med mig lång tid framöver och förbättra livet både på jobbet och hemma!”

”En av de viktigaste lärdomarna är att jag blivit mer medveten om vem jag är och hur jag agerar”

Fortsatta mindfulnessaktiviteter

Utöver de två kurser som nu pågår kommer det tyvärr inte att starta upp några nya under 2018 då Ida ska vara föräldraledig. Men att stanna upp och vara medvetet närvarande i nuet finns det möjlighet till. Du kan till exempel träna själv genom appen Headspace eller varför inte fråga en kollega som gått kursen om han eller hon kan berätta om det på ett enhetsmöte? Läs också mer på vår sida om stress på webben som regelbundet uppdateras.

Att vara medvetet närvarande i nuet är en förmåga som alla har men vi kan behöva träna den. Det är en färskvara och kräver övning, tålamod och medkänsla med oss själva.

- Många deltagare har kommit med förslag på fortsatta mindfulnessaktiviteter för att hålla i sin träning och jag har tipsat dem om att själva ses då och då och träna tillsammans utan mig. Kanske få med en nyfiken kollega? Gör ett aktivt val och testa vetja. Jag tror möjligheterna finns!, säger Ida.

Dela på Facebook Dela på Twitter Skicka e-post Skriv ut

Publicerad: 2018-04-11

Sidansvarig: Webbredaktionen