Dela på Facebook Dela på Twitter Skicka e-post Skriv ut

Hög tid att du sätter igång - Dataskyddsförordningen kommer

I veckan hölls en större workshop om hinder och möjligheter inför den kommande dataskyddsförordningen. Deltagarna fick lista möjligheter och barriärer till samarbete. Projektet samlar och sorterar nu åsikterna och jobbar vidare med dessa.

– Några frågor som dyker upp kan vi bemöta i projektgruppen och några frågor förmedlar vi vidare inom verksamheten eller bollar när vi kan, med andra myndigheter, säger Maria Boshnakova som deltog från projektet i workshopen.

Maria arbetar som verksjurist på HaV och sedan drygt ett år tillbaka med myndighetsövergripande frågor, så som PuL/GDPR, offentlighet och sekretess, informationshanteringsfrågor och e-förvaltningsfrågor.

– Jag är med i projektet rent allmänt, det vill säga på projektmöten och i alla generella frågor med fokus särskilt på juridiska frågor. Eftersom detta är nytt för alla så finns det inget facit. Det gör att det uppstår många knepiga frågor som vi får försöka knäcka inom projektgruppen. Vi vet att vi är en av många myndigheter som brottas med liknande frågor och vi samråder med andra i den mån vi kan.

Instruktioner som kan motivera

– Jag ska också utarbeta en rutin för hur vi behandlar personuppgifter på HaV, och jag jobbar tillsammans med mina projektkollegor med att färdigställa kartläggningen över HaV:s personuppgiftsbehandlingar. Projektet tar fram rutiner, dokument och rekommendationer som ska möjliggöra för var och en att anpassa sitt arbete, sin mailkorg, hur man hanterar dokument och så vidare. Detta kommer man tyvärr inte ifrån, dataskyddsförordningen är på väg och ofta är det i det praktiska arbetet som de relevanta frågorna och svaren kommer, säger Maria.

Maria kommer framöver att delta i de utbildningar som ska hållas för alla HaV-medarbetare.