Dela på Facebook Dela på Twitter Skicka e-post Skriv ut

Ny medarbetare på avdelningen för havs- och vattenförvaltning

Hallå där Elisabeth Anderberg, som blev anställd som utredare på enheten för biologisk mångfald i december.

Vilka är dina arbetsuppgifter?

– Jag kommer arbeta med allt som rör marint områdesskydd. Fokus kommer ligga på stöd och vägledning till landets kustlänsstyrelser, genom att organisera workshops och konferenser. Målet är att utöka areal av skyddade områden och förbättra förvaltning och skydd av befintliga. Jag kommer också vara delaktig i arbetet med fiskereglering i skyddade områden och inom internationella samarbeten som Helcom och Ospar.

Vad har du arbetat med tidigare?

– Jag har arbetat på Världsbankens kontor i Tanzania, inom ett projekt som fokuserade på förvaltning av skyddade områden. Fokus var på införandet av ekosystembaserat fiske. Innan dess har jag arbetat på Stockholms universitet med marin miljöövervakning och Naturhistoriska riksmuseets forskningsavdelning med miljögifter i sediment och fisk. Däremellan har det även blivit en del arbete på konsultfirmor som Medins, Aquabiota och Marine Monitoring.

Vad ser du fram emot att göra här?

– Jag tycker om att det är så varierande och roliga arbetsuppgifter, ingen dag är den andra lik. Dels tycker jag om den vetenskapliga, analytiska aspekten att dra slutsatser utifrån marinbiologiska underlag, dels är det verkligen intressant att vara delaktig i förvaltningsarbetet. Det innebär bland annat en del kontakt med olika intressenter genom samordning, stöd och vägledning.

Kan du berätta något mer om dig själv?

– Jag spenderar mycket av min fritid på en liten ö i Bohusläns skärgård som heter Gullholmen och tror kanske det är där intresset för havet vuxit fram. Älskar överlag att vara i naturen och att resa mycket även om det så bara är en roadtrip till närmsta svampskog. Sedan är jag nördigt intresserad av sjögräs. Fyra uppsatser har det blivit, som behandlar allt från förvaltning till klimatförändringar och fiskekologi.

Publicerad: 2017-02-03

Sidansvarig: Webbredaktionen